گیلان ظرفیت تولید حداقل ۲۰۰ هزار تن انواع آبزیان را دارد

رشت- ایرنا- مدیرکل شیلات گیلان با اشاره به پتانسیل و ظرفیت‌های بالقوه استان جهت توسعه فعالیت‌های شیلاتی، گفت: استان در بخش آبزی‌پروری دریایی با بهره گیری از ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی ظرفیت تولید حداقل ۲۰۰ هزار تن آبزیان را دارد.

کوروش خلیلی روز جمعه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: شیلات سالانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون قطعه بچه ماهی برای بازسازی گونه‌های بومی جنوبی دریای خزر به روش مصنوعی و نیمه مصنوعی توسط سه مرکز بازسازی ذخایر ژنتیکی، مرکز فرعی حاشیه سفیدرود (مزرعه یکصد هکتاری) رهاسازی می‌کند.

وی ادامه داد: ظرفیت آبزی‌پروری با بهره گیری از ظرفیت منابع آبهای داخلی استان (مزارع پرورشی، آب بندان، دریاچه پشت سد، خلیج و تالاب انزلی) برای تولید ماهیان گرم‌آبی، سردآبی و خاویاری نیز ۱۰۰ هزار تن می باشد.

وی اضافه کرد: سالانه بین ۱۰ تا ۲۰ هزار تن آبزی اعم از کیلکا ماهیان و انواع ماهیان استخوانی از منابع ذخایر ماهیان جنوب دریای خزر در گیلان صید می‌شود.

وی عنوان کرد : استان ظرفیت سالانه ۱۰ تن خاویار پرورشی با بهره گیری از منابع آب های ساحلی استان (آبهای لب شور و اراضی ساحلی) و بیش از هزار تن گوشت انواع ماهیان خاویاری پرورشی را دارد.

خلیلی عمده دستاوردهای شیلات استان در صنعت آبزی پروری را شامل دستیابی به بیوتکنیک تولید و تکثیر قریب ۱۵ گونه از ماهیان بومی دریای حوزه دریای خزر در محیط‌های اسارت و در قالب تکثیر مصنوعی، بازسازی ذخایر ژنی گونه‌ها و جمعیت های موجود در حوزه جنوبی دریای خزر بالاخص گونه ماهی سفید، بهره‌گیری از تکنیک‌های نوین در فرآیند تکثیر و تولید مصنوعی ماهیان بالاخص ماهیان خاویاری عنوان کرد.

وی تعیین جنسیت ماهیان خاویاری به روش های بیوپسی، لاپاراسکوپی، سونوگرافی و استفاده از ابزار و تجهیزات جدید نظیر طراحی و ساخت انواع انکوباتور و مخازن نگهداری و ذخیره سازی، بهره گیری از سیستم‌های نوین مصرف آب با هدف کاهش مصرف آن در حوزه‌های آبزی پروری(سیستم‌های گردشی)، بهره گیری از روش‌های جدید در بارورسازی محیط‌های پرورشی آبزیان (تولید و تزریق انواع میکرو جلبک‌ها و کاهش بهره گیری از کودهای شیمیایی) را از دیگر دستاوردهای حوزه آبزی پروری برشمرد.

مدیرکل شیلات گیلان با اشاره به ظرفیت تولید یکصد هزار تنی آبزیان در گیلان گفت: این استان پتانسیل لازم در آبزی پروری گرم‌آبی، سردآبی، خاویاری دارد و در بحث پرواربندی ماهی فضای مناسب برای تولید اقتصادی و صادراتی هم فراهم است.

وی ادامه داد: ۸۰ درصد تولیدات شیلاتی از محل آبزی پروری و ۲۰ درصد از صید دریایی است و در حوزه شیلات ۱۱ هزار نفر به‌طور مستقیم و سه برابر این تعداد نیز بصورت موقت اشتغال دارند.

وی با اشاره به دستاورهای حاصل شده پس از پیروزی انقلاب اسلامی در صنعت شیلات استان گفت: در بخش شیلاتی طی ۴۳ سال بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام شده که ۸۰ درصد این سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی انجام شده است.

خلیلی اضافه کرد: شیلات گیلان پیش از انقلاب در بخش پرورش ماهیان تنها در تولید ماهیان پرورشی گرم‌آبی فعالیت داشت که طی آن ۲ هزار ۵۰۰ تن ماهی پرورشی تولید کرد و پس از ۴۳ سال این تولید به ۸۷۵ هزار و ۶۸۶ تن رسیده است.

وی تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت شیلات در تولید ماهیان پرورشی گسترش یافت و طبق آمار در تولید ماهیان پرورشی سردآبی توانستیم طی ۴۳ سال ۴۱ هزار و ۶۸۵ تن، هشت هزار و ۸۶۸ تن ماهیان خاویاری پرورشی و ۳۰۶ هزار و ۶۹۱ هزار قطعه ماهیان زینتی (قرمز و آکواریومی) تولید کنیم.

به گفته وی، عملکرد شیلات گیلان در تکثیر ماهیان پرورشی گرم آبی نیز یک میلیون و ۶۱۲ هزار و ۴۶۲ هزار قطعه و در تکثیر ماهیان پروروشی سردآبی ۱۳۰ هزار و ۳۹۹ هزار قطعه بوده است.

خلیلی اضافه کرد: این اداره کل در تولید و تکثیر ماهیان خاویاری، بازسازی ذخایر ژنی ماهیان خاویاری و استخوانی، تکثیر ماهیان گرم‌آبی، تکثیر ماهیان زینتی، تعداد مزارع پرورش ماهیان گرم‌آبی و خاویاری، تنوع گونه‌ای(ماهی، گیاهان آبزی، سخت پوستان، کرم) رتبه اول و در تولید ماهیان گرم‌آبی و صید و بهره‌برداری در حوزه شمال کشور رتبه دوم کشور را دارد.

گیلان به دلیل دارا بودن شرایط علمی مناسب از شرایط ویژه برای تولید آبزیان پرورشی ویژه ماهی ایجاد و توسعه مزارع پرورشی از طریق صدور مجوزهای قانونی پس از پیروزی انقلاب اسلامی با بکارگیری نیروهای کارآمد و متخصص شیلاتی و استفاده بهینه از شرایط اقلیمی و پتانسیل‌های موجود با ترویج علوم و فنون تکثیر و پرورش انواع آبزیان بسترهای مناسب جهت افزایش تولید آبزیان و افزایش مصرف سرانه ماهی و ایجاد بسترهای مناسب زمینه اشتغال پایدار و کارآفرینی را در سراسر استان فراهم کرده است.

استان گیلان بیش از از ۵۳ هزار مزرعه پرورش ماهیان گرم‌آبی، ۴۳۰ مزرعه سردآبی و ۱۰۰ مزرعه خاویاری دارد و ۱۳ هزار هکتار از اراضی این استان تحت پوشش آبزی پروری قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha