۱۰ بهمن ۱۴۰۱، ۱۷:۲۴
کد خبرنگار: 808
کد خبر: 85014383
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افزایش نرخ تورم اسپانیا در ژانویه

۱۰ بهمن ۱۴۰۱، ۱۷:۲۴
کد خبر: 85014383
افزایش نرخ تورم اسپانیا در ژانویه

تهران - ایرنا - داده های اولیه انستیتو ملی آمار اسپانیا که روز دوشنبه انتشار یافت، نشان می دهد که هزینه های مصرف کننده این کشور در ژانویه نسبت به دوره مشابه سال پیش برای نخستین بار در ۶ ماه گذشته بالا رفته و به ۵.۸ رسیده است که به افزایش بهای سوخت نسبت داده می شود.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز؛ این نهاد آماری اسپانیا اعلام کرد که افزایش نرخ تورم پس از توقف پرداخت یارانه دولتی برای همه سوخت ها رخ داده و کاهش نیافتن بهای پوشاک و کفش با سرعت ژانویه ۲۰۲۲ که آغاز فصل حراج در این کشور است، رخ داده است.

نادیا کالوینو وزیر اقتصاد اسپانیا امروز ارقام اولیه در باره نرخ تورم ژانویه را به علت تثبیت شدن عملی آن به رغم حذف برخی تدابیر در سال گذشته به ویژه پرداخت یارانه سوخت، مثبت ارزیابی کرد.

این نهاد آمار اسپانیا اعلام کرده که با تغییر روش محاسبه هزینه های برق و گاز در ژانویه همانند هلند و ایتالیا، آنها را در میان قراردادهای بازار آزاد قرار داده که تاکنون در آمار پیگیری نمی شد.

بر اساس داده های سازمان آمار اسپانیا، تورم هسته ای که نرخ های مواد غذایی تازه و انرژی را در برنمی گیرد، ۷.۵ درصد بوده و در مقایسه با هفت درصد ثبت شده در سال گذشته، افزایش نشان می دهد.

نرخ تورم ۱۲ ماهه اسپانیا هماهنگ شده با اتحادیه اروپا، ۵.۸ درصد بوده که نسبت به ۵.۵ درصد دسامبر، و ارزیابی ۴.۷ درصدی تحلیل گران، بالارفته است.

سرعت کاهش شاخص قیمت سرفصل که در نیمه دوم ۲۰۲۲ از ۱۰.۸ درصد در ژوئیه به ۵.۷ درصد در دسامبر رسیده، پائین ترین در منطقه یورو بوده است.

داده های مربوط به اقتصاد اسپانیا هم زمان با پایبندی بانک مرکزی اروپا به افزایش نیم درصدی نرخ بهره پایه در هفته جاری تا ۲.۵ درصد، انتشار یافته است.

ارزش یورو پس از انتشار این داده ها اندکی بالا رفت.


اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha