۱۰ بهمن ۱۴۰۱، ۱۶:۵۴
کد خبرنگار: 998
کد خبر: 85014372
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ششمین اندیشکده حکمرانی کشور در خراسان جنوبی راه‌اندازی شد

بیرجند - ایرنا - ششمین اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری استانی وابسته به مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در خراسان جنوبی راه‌اندازی و افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی روز دوشنبه در آیین افتتاح این اندیشکده که با حضور معاون پشتیبانی و مدیریت منابع انسانی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان و دانشگاهیان در دانشگاه بیرجند برگزار شد گفت: خراسان جنوبی ششمین استانی است که ‌اندیشکده حکمرانی در آن راه‌اندازی شده و امید است با بهره‌مندی از ظرفیت نخبگان همراه با کار میدانی و تعاملات بخش‌های مختلف ضمن آسیب‌شناسی مشکلات بتوان به راه‌حل‌هایی در راستای وضع قوانین درست رسید.

سید محمدرضا طالبی افزود: مسوولان اندیشکده حکمرانی باید با حضور میدانی در جامعه و مشورت‌های عمقی با استفاده از نظرات نخبگان و دانشگاهیان مسائل را منطبق بر واقعیت‌ها بررسی کنند.

وی با بیان اینکه نعمت‌هایی که انقلاب اسلامی به ملت ایران ارزانی داشته جای شکر دارد یادآور شد: استان خراسان جنوبی دارای مردمی فرهنگی و پشتیبان نظام در هر شرایطی است.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: شاید در ادوار و سنوات گذشته دولتمردان توجه زیادی به خراسان جنوبی نداشتند در حالی که نعمت‌های خدادادی زیادی در این استان وجود دارد.

وی افزود: با اینکه زیرساخت‌های مناسب و غنی‌ترین معادن را در استان داریم اما به نسبت جمعیت آمار بیکاری در خراسان جنوبی بالاست و از لحاظ معیشت هم مردم در مضیقه هستند.

طالبی با اشاره به محصولات راهبردی خراسان جنوبی عنوان کرد: زرشک، زعفران و عناب از جمله این محصولات است اما به شکل خام‌فروشی از استان خارج می‌شود.

وی افزود: در سال‌های اخیر به زیرساخت‌ها و فرآوری محصولات توجه زیادی نشده لذا مردم از این نعمات خدادادی تاکنون منفعتی نبرده‌اند یا حداقل استفاده را می‌برند اما سود آن نصیب استان‌های دیگر می‌شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: با وجود همه این مسائل اما مردم خراسان جنوبی در همه مناسبت‌ها از جمله راهپیمایی و انتخابات بیشترین حضور را دارند و رتبه‌های برتر کشوری را به خود اختصاص داده‌اند.

وی گفت: یکی از دلایلی که در سال‌های اخیر توجه زیادی به استان نشده همین مسائل بوده که انتظار می‌رود در شرایط فعلی جبران شود به لحاظ فرهنگی نیز حداقل هفت پدر علم از این استان بوده و فرهیختگان زیادی در هیات علمی دانشگاه‌ها مشغول خدمت هستند.

طالبی افزود: علمای بزرگی در حد اجتهاد از خراسان جنوبی مشهور هستند لذا انتظار از دولت، مجلس و قوه قضائیه انقلابی و مردمی این است که بیش از پیش به این استان توجه شود.

وی گفت: قوانین بسیار خوبی داریم اما در برخی موضوعات، ملزومات آن در استان‌ها فراهم نیست لذا در چنین شرایطی گرچه موظف به اجرای قانون هستیم اما نتیجه درستی حاصل نمی‌شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی افزود: امید است با راه‌اندازی اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری موقعیت‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی امنیتی و اقلیمی استان‌ها در وضع قوانین مبنا قرار گیرد.

وی گفت: به طور مثال در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که جلسات قرارگاه آن به طور مرتب در استان برگزار می‌شود عدد ۲.۵ درصدی به عنوان نرخ باروری مشخص شد که اگر شهر یا استانی زیر این عدد باشد امتیازات ویژه‌ای دارد اما اگر بالای آن باشد هیچ امتیازی ندارد.

طالبی افزود: مردم خراسان جنوبی که به تعهدات عرفی و قانونی خود عمل کرده‌اند و آمار تولدها از سه و چهار درصد در برخی از نقاط استان بالاتر رفته از امتیازات این قانون بی‌بهره هستند که نیاز به اصلاح قوانین با توجه به شرایط استان دارد.

وی گفت: شهرستان‌های نهبندان، زیرکوه و سربیشه که نرخ باروری بالایی دارند از مزایای این قانون بی‌بهره هستند البته این موارد به نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی منعکس شده و منتظر اصلاح قانون هستیم.

اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری استان خراسان جنوبی به عنوان ششمین استان کشور امروز با حضور معاون پشتیبانی و مدیریت منابع انسانی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی، جمعی از مدیرانی استانی، دانشگاهیان و صاحبنظران در دانشگاه بیرجند افتتاح شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha