۱۰ بهمن ۱۴۰۱، ۱۵:۱۳
کد خبر: 85014152
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سه چهارم بیماری‌ها با عوامل زیست‌محیطی مرتبط است

تهران - ایرنا - عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: سه چهارم بیماری‌ها در کشور با عوامل زیست محیطی مرتبط است و تاکنون این موضوع مورد بی‌توجهی و غفلت قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، نسترن کشاورز محمدی روز دوشنبه در دومین نشست شورای سیاست‌گذاری رویداد ملی سمپ (سلامت، محیط زیست و پایداری) که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، افزود: حفاظت از محیط زیست و ارتقای سلامت جامعه از طریق جلب مشارکت بخش صنعت و کشاورزی و خدمات دارای اهمیت بوده، افزایش توجه و آگاهی مردم، سیاستگذاران و بخش خصوصی در مورد اهمیت و نقش سلامت، محیط زیست و استفاده سالم و پایدار از منابع طبیعی در تامین و ارتقای سلامت جامعه و مردم همچنین ایجاد نگرش‌های مناسب در مدیران بخش خصوصی در زمینه لزوم برنامه‌ریزی و اقدام در راستای پیشگیری از آلودگی‌های زیست محیطی و استفاده ناپایدار از منابع طبیعی دارای اهمیت است.

کشاورز با اشاره به اهداف رویداد ملی سلامت، محیط زیست و پایداری، ادامه داد: هدف این رویداد پرنگ کردن رابطه متقابل سلامت انسان، سلامت محیط زیست و پایداری است. محیط زیست موضوعی لوکس نیست همچنین قرار نیست به خاطر محیط زیست، توسعه را نادیده بگیریم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: هدف آگاهی‌افزایی درباره ارتباط متقابل بین عناصر این رویداد (سمپ) و حساس‌سازی ذی‌ربطان اعم از مردم، مسئولان و اصحاب رسانه است. دانشگاه‌ها به اشتراک گذاشتن ایده‌های عملیاتی و تئوری را انجام داده‌اند همچنین شناسایی شرکت‌ها برای معرفی اقدامات برتر صورت گرفته و به عبارتی نیاز به تشویق و الگوبرداری داریم.

به گفته کشاورز، این رویداد شامل هفت محور ارتقای سلامت جامعه، سلامت هوا و اقلیم، ارتقای سلامت جامعه، دسترسی و سلامت آب، ارتقای سلامت جامعه، حفاظت و سلامت خاک، ارتقای سلامت جامعه، مصرف بهینه و پایدار منابع انرژی، ارتقای سلامت جامعه، تنوع زیستی و سلامت گیاهان، ارتقای سلامت جامعه، تنوع زیستی و سلامت جانوران و ارتقای سلامت جامعه و مدیریت بهینه پسماند می‌شود.

وی اظهار داشت: باید تاثیر همه اجزای محیط زیست بر انسان بررسی شود. به بهانه این رویداد که یک ابزار و استراتژی است باید شرایط آموزش در جامعه فراهم شود، جلب توجه پیشگامان و پیشکسوتان این حوزه‌ها ضروری بوده و بهبود و ارتقای محیط زیست، حفاظت و پیشگیری از آسیب به محیط زیست و تهدیدات زیستی محیطی، پایش، کنترل و به حداقل رساندن آسیب به محیط زیست، کاهش مواجه با تهدیدات ناشی از آسیب به محیط زیست، جبران آسیب به محیط زیست و احیا و بازسازی، سازگاری با تغییر اقلیم و تاب آوری همچنین جلب مشارکت حداکثری و پایداری مردم و همکاری بین بخشی از هفت حیطه عملکردی محورهای اشاره شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha