۱۰ بهمن ۱۴۰۱، ۱۳:۵۱
کد خبر: 85014114
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

مقام ارشد انگلیس: اوضاع ارتش بشدت وخیم است

۱۰ بهمن ۱۴۰۱، ۱۳:۵۱
کد خبر: 85014114
مقام ارشد انگلیس: اوضاع ارتش بشدت وخیم است

لندن – ایرنا – رئیس کمیته دفاعی پارلمان انگلیس وضعیت ارتش این کشور را بلحاظ مهمات و نیروی انسانی بشدت وخیم توصیف کرد و هشدار داد که از ۹۰۰ تانک در دو دهه پیش، فقط ۱۴۸ دستگاه باقی‌مانده است.

به گزارش ایرنا، توبیاس الوود روز دوشنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری اسکای توضیح داد: شما سه عنصر اصلی برای جنگ زمینی دارید که شامل تانک، خودروی جنگی زرهی و خودروی شناسایی است. این درحالیست که اغلب ماشین‌آلات جنگی انگلیس به گفته وی، بالای ۲۰ و بعضا ۵۰ سال قدمت دارند و طی این مدت به‌روز رسانی نشده‌اند.

الوود اندازه ارتش انگلیس را از نظر نیروی انسانی نیز کوچک توصیف کرد و گفت: ارتش ما خیلی کوچک است. ما ۱۰ هزار نیرو تعدیل کرده ایم. وی شرایط موجود را غیرقابل قبول توصیف و ابراز امیدواری کرد که دولت ریشی سوناک درباره کاهش بودجه نظامی تجدید نظر کند.

شبکه خبری اسکای یکشنبه شب در گزارشی به نقل از منابع دفاعی این کشور نوشت: یک ژنرال ارشد آمریکایی به طور خصوصی به وزیر دفاع انگلیس گفته است ارتش این کشور دیگر به عنوان یک نیروی جنگی سطح بالا تلقی نمی‌شود.

طبق یافته‌هایی که اگر جنگ شود مهمات نیروهای مسلح انگلیس "در عرض چند روز" تمام می‌شود؛ این کشور توانایی دفاع از آسمان خود را در برابر حملات موشکی و پهپادی که اوکراین در حال تحمل آن است ندارد و پنج تا ۱۰ سال طول می‌کشد تا ارتش بتواند یک لشکر جنگی متشکل از ۲۵ تا ۳۰ هزار سرباز را با پشتیبانی تانک، توپخانه و هلیکوپتر به میدان بیاورد.

بر اساس این گزارش حدود ۳۰ درصد از نیروهای بریتانیایی که آمادگی بالایی دارند، نیروهای ذخیره هستند که قادر به بسیج در چارچوب زمانی ناتو نیستند. اکثر ناوگان خودروهای زرهی ارتش انگلیس هم بین ۳۰ تا ۶۰ سال پیش ساخته شده‌اند و برنامه‌ای برای جایگزینی کامل آنها هنوز تدارک دیده نشده است.

این درحالیست که طبق گزارش اسکای نیوز، قدرت‌های اروپایی مانند فرانسه و آلمان بودجه نظامی خود را در پی جنگ اوکراین به‌طور قابل توجهی افزایش داده‌اند. اتحادیه اروپا هم اعلام کرده است که پوتین در حال جنگ با غرب و ناتو است؛ اما نخست وزیر انگلیس فقط می‌خواهد این مشکل برطرف شود و حاضر به افزایش بودجه نظامی نیست.

بوریس جانسون نخست وزیر اسبق انگلیس در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که هزینه‌های دفاعی این کشور را ۱۶ میلیارد پوند افزایش می‌دهد که بالاترین رقم پس از پایان جنگ سرد است. اما مقام های دفاعی انگلیس به شبکه خبری اسکای نیوز اعلام کردند که افزایش افسارگسیخته تورم و کاهش ارزش پوند مانع اجرای این طرح شده‌ است.

توبیاس الوود در گفت‌وگو با اسکای نیوز عنوان کرد که وضعیت ارتش انگلیس با وجود جنگ اوکراین "بسیار نگران کننده" است.

انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین، با اتخاذ مواضع ضد روس، ارسال تسلیحات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه، به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است. این کشور به تازگی موافقت خود را با ارسال تانک‌های پیشرفته چلنجر ۲ به اوکراین هم اعلام کرده است؛ اما مقام های نظامی این کشور هشدار داده‌اند که با توجه به شرایط موجود، تصمیم دولت ارتش را تضعیف می‌کند و توانایی آن را برای مقابله با روسیه کاهش می‌دهد.

گفتنی است که جنگ در اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. رئیس جمهوری روسیه چندین بار برای انجام مذاکرات صلح با کی‌یف اعلام آمادگی کرده است. اما ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین تحت القائات مقام‌های جنگ‌طلب غرب می‌گوید زمانی آماده مذاکره است که رئیس جمهور دیگری در روسیه به قدرت برسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha