بازسازی و آسفالت بیش از ۹ هزار کیلومتر راه، رهاورد زیرساختی انقلاب اسلامی در مازندران

ساری - ایرنا - ساخت آزاد راه، بزرگراه و راه اصلی، راه فرعی، ایجاد راه شوسه و خاکی، آسفالت راه روستایی به طول حدود ۹ هزار و ۲۲۹ کیلومتر دستاورد زیرساختی ایجاد شده از سوی نظام مقدس جمهوری اسلامی برای هموار کردن راه های ارتباطی مازندران در ۴۴ سال اخیر است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، زیرساخت‌های حمل و نقل از اصلی‌ترین الزامات توسعه هر منطقه و استانی به شمار می‌رود و دولت‌های توسعه‌گرا این بخش را همواره در اولویت‌های خود قرار می‌دهند. یکی از عواملی که سرمایه‌گذاران در هر منطقه‌ای برای سرمایه‌گذاری مورد ارزیابی قرار می‌دهند، موضوع سهولت دسترسی از استان به سایر مناطق بویژه به مرکز کشور است.

زیرساخت‌های توسعه یافته حمل و نقل هم از نظر صرفه‌جویی در زمان و سوخت و هم از نظر ارتقای ایمنی و کاهش تلفات جاده‌ای هم بسیار حائز اهمیت است. از همین روست که توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل از مطالبات و خواسته‌های اصلی شهروندان بوده است.

وجود راه مناسب می تواند تولید کنندگان را به بازارهای مختلف رسانده و زمینه حضور سرمایه گذاران را به مناطق مختلف بویژه مناطقی که از ظرفیت ها فراوان برخوردارند فراهم کرده و باعث توسعه آن منطقه و استفاده بیشتر از تولیدات بومی می‌شود.

توسعه‌ هر منطقه براساس ظرفیت‌های مختلفی صورت می پذیرد، که یکی از مهمترین آنها زیرساخت‌های ارتباطی و حمل و نقل جاده‌ای است به همین دلیل مازندران به عنوان پرترددترین مسافران استان کشور نیازمند افزایش زیرساخت راه برای ادامه این فرایند توسعه است.

در مازندران تا پیش از انقلاب اسلامی طول راه‌ها، آزادراه ها، بزرگراه و راه اصلی، راه فرعی، راه روستایی آسفالته و راه روستایی شوسه و خاکی آن رقمی کمتر از پنج هزار کیلومتر بود. و برای قابل ملموس بودن ضعف زیرساختی حوزه راه در مازندران همین مقدار می توان عنوان کرد که در این استان در آن سالها حتی یک کیلومتر آزادراه وجود نداشت. در آن سالها طول کل راه های این استان سه هزار و ۲۲۹ کیلومتر بود رقمی که اکنون با جهشی که در این مسیر رخ داده و با افزایش ۹ هزار و ۲۲۹ کیلومتری این میزان به ۱۰ هزار و ۵۰۲ کیلومتر افزایش یافته است.

مازندران در زیرساخت های مربوط به حوزه راه دچار محرومیت و کمبود بود به طوریکه در آنزمان حتی یک کیلومتر آزادراه در این استان وجود نداشت اما امروز به برکت فعالیت های انجام شده در طول ۴۴ سال پس از انقلاب اسلایم این استان ۳۶ کیلومتر آزادراه دارد.

همچنین طول بزرگراه و راه اصلی مازندران که تا پیش از انقلاب اسلامی ۷۰۰ کیلومتر بود اکنون با افزایش ۲ برابری به یکهزار و ۴۳۵ کیلومتر رسیده و در زمینه طول راههای فرعی نیز از ۱۵۳ به ۹۸۷ کیلومتر افزایش یافته است.

همچنین طول راههای روستایی آسفالته مازندران از ۴۳۰ به ۶ هزار و ۳۶۵ کیلومتر افزایش یافت که با توجه به افزایش چشمگیر میزان راه های روستایی آسفالته از آن می توان به عنوان انقلاب در راههای مازندران نام برد.

علاوه بر این طول راه روستایی شوسه و خاکی استان از یک هزار و ۹۴۶ به سه هزار و ۶۳۵ کیلومتر افزایش یافته است و می توان عنوان کرد مازندران در حوزه زیرساختی راه ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی به آن توجهات خوبی شده و انقلاب برای استان در این حوزه رهاوردهای خوبی به همراه داشته است.

بازسازی و آسفالت بیش از ۹ هزار کیلومتر راه، رهاورد زیرساختی انقلاب اسلامی در مازندران
علی دیوسالار، سرپرست اداره کل راه و شهرسازی مازندران

هموارسازی راه‌های مازندران

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طول راهها، آزادراه، بزرگراه و راه اصلی، راه فرعی، راه روستایی آسفالته و راه روستایی شوسه و خاکی استان از سه هزار و ۲۲۹ کیلومتر پیش از انقلاب اسلامی به ۱۲ هزار و ۴۵۸ کیومتر افزایش یافت.

علی دیوسالار ادامه داد: همچنین تا پیش از انقلاب اسلامی مازندران فاقد آزادراه بود که اکنون این استان ۳۶ کیلومتر آزادراه بغیر از آزادراههای در حال ساخت از مرزن آباد، دزبن، چالوس و رامسر دارد.

به گفته وی طول بزرگراه ها ور اه اصلی مازندران از ۷۰۰ کیلومتر پیش از انقلاب اسلامی اکنون به یک هزار و ۴۳۵ کیلومتر افزایش یافت و راه فرعی نیز با افزایش ۶ برابری از ۱۵۳ به ۹۸۷ کیلومتر افزایش یافته است.

بازسازی و آسفالت بیش از ۹ هزار کیلومتر راه، رهاورد زیرساختی انقلاب اسلامی در مازندران

انقلاب در آسفالت راه‌های روستایی مازندران

وی مقایسه طول راه‌های روستایی آسفالته مازندران قبل و بعد از انقلاب را چشمگیر عنوان کرد و گفت: تا پیش از انقلاب اسلامی طول راه آسفالته روستایی استان ۴۳۰ کیلومتر بود که اکنون این میزان به ۶ هزار و ۳۶۵ کیلومتر افزایش یافته است و همچنین طول راههای شوسه مازندران از یک هزار و ۹۴۶ کیلومتر به سه هزار و ۶۳۵ کیلومتر رسیده است.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی مازندران با اشاره به اینکه این استان دارای ۶۳ شهر است که ۱۶ شهر بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت دارد که تهیه طرح جامع توسعه عمران، طرح تفضیلی و جامع تفصیلی در دستور کار قرار دارد.

دیوسالار افزود: در حال حاضر ۱۳ طرح جامع برای شهرهای آمل، بابل، بهشهر، ساری، قائمشهر و تنکابن تهیه شده است و طرح تفصیلی شهر ساری در کمیسیون ماده پنج تصویب شده و بزودی ابلاغ می شود.

وی ادامه داد: همچنین طرح تفصیلی شهرهای عباس آباد، رویان و نور ابلاغ شده است و طرح جامع تفصیلی برای شهرهای با جمعیت زیر ۲۵ هزار نفر تهیه شد که برای این منظور طرح شهرهای زیراب، سلمانشهر، نشتارود، سورک و آلاشت تهیه شده است.

بازسازی و آسفالت بیش از ۹ هزار کیلومتر راه، رهاورد زیرساختی انقلاب اسلامی در مازندران

بازآفرینی طرح ۲۳ شهر مازندران

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی مازندران با اشاره به اینکه احیا و بهسازی بافت های شهری در دستور کار قرار دارد، گفت: بهسازی و بازآفرینی شهری ۲۳ طرح در استان در دستورکار قرار گرفته است و در این طرح رویکرد این است که بافت های شهری که بدلیل مخروبه بودن قابل سکونت نباشد احیا شود.

وی افزود: برای احیای این بافت ها که در محدوده بازآفرینی قرار دارند این طرح ها در کمیسیون ماده پنج شهرداری ها تصویب و ابلاغ می شود.

دیوسالار با تاکید بر اینکه این بافت های فرسوده ظرفیت خوبی برای ساخت مسکن به شمار می روند، ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی بازآفرینی۲۰۰ هزار واحد مسکونی در کل کشور در دستور کار قرار داده است.

بازسازی و آسفالت بیش از ۹ هزار کیلومتر راه، رهاورد زیرساختی انقلاب اسلامی در مازندران

وی در خصوص طرح های توسعه ای شهری در مازندران نیز عنوان کرد: بلندمرتبه سازی در شهرهای استان مازندران ضرورت دارد با توجه به اینکه تعدد جمعیت در شهرهای استان و محدودیت ها و تنگناهایی برای ساخت مسکن در اراضی شهری بدلیل اینکه غالب زمین های شهری مازندران جزو اراضی درجه یک و ۲ کشاورزی هستند بلندمرتبه سازی بهترین گزینه برای خروج از این مشکلات است.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی مازندران توضیح داد : برای رفع این مساله می بایست به سمت ضوابط و قواعد تراکمی برویم و بلندمرتبه سازی را در شهرهای استان جا بیندازیم و نهادینه کنیم.

بازسازی و آسفالت بیش از ۹ هزار کیلومتر راه، رهاورد زیرساختی انقلاب اسلامی در مازندران

شتاب ریل گذاری مسکن در مازندران با نهضت ملی

وی در تشریح فعالیت های انجام شده در حوزه مسکن وساختمان این اداره کل در یکسال اخیر اشاره و تصریح کرد: در دولت سیزدهم طرح نهضت ملی مسکن کلید خورد که برای مازندران ۱۵۴ هزار و ۳۸۸ سهمیه ساخت مسکن در نظر گرفته شد که سهم ساخت مسکن استان در هر سال ۳۸ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن است.

دیوسالار ادامه داد: تاکنون ۱۱۸ هزار و ۹۳ مازندرانی برای بهره مندی از مزایای این طرح ثبت نام کردند که تاکنون ۲۹ هزار و ۷۹ نفر واجد شرایط شدند.

طرح نهضت ملی مسکن را دولت سیزدهم برای خانه دار کردن مردم ارائه کرد. قرار است در چارچوب آن سالانه یک میلیون واحد مسکونی ساخته و تحویل متقاضیان شود. سهم مازندران از این طرح سالانه ۳۸ هزار و در مجموع ۱۵۲ هزار خانه است.
طبق مقررات نهضت ملی مسکن، متقاضیان با داشتن پنج شرط تاهل، سرپرست خانوار بودن و مردان مجرد ۲۳ سال به بالا، حداقل سابقه پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا، نداشتن مالکیت خصوصی و در نهایت عدم استفاده از امکانات دولتی از اول انقلاب در حوزه مسکن، می‌توانستند نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.
بر اساس این قانون، زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن، معلولان جسمی و حرکتی با ۲۰ سال سن می‌توانند در قانون جهش تولید مسکن (نهضت ملی مسکن) مشارکت داشته باشند.
همچنین، قانون برای سرپرستان خانوار، محدودیت سنی نگذاشته است چرا که این افراد سرپرست خانوار تعریف می‌شوند و برای قانونگذار متاهل یا سرپرست خانوار بودن ملاک است. در عین حال، زنان و مردان سرپرست خانوار که به دلیل متارکه به صورت مجردی زندگی می‌کنند و سرپرست فرزندان خود هستند خانوار تلقی شده و بدون ملاک سن می‌توانستند ثبت‌نام کنند.

وی گفت: برای این منظور در یکسال اخیر با تملک ۲۳۳ هکتار زمین که از این میزان ۱۲۰ هکتار مسکونی است اقدامات در حال انجام است.

به گفته سرپرست اداره کل راه و شهرسازی مازندران طرح های ساخت شهرک مسکونی در قالب طرح ملی مسکن کلید خورده است و در حال حاضر ساخت پنج شهرک مسکونی در مراحل انجام کار اداری برای اخذ مصوبه از سوی شورای عالی مسکن وزارت راه و شهرسازی است.

توسعه راه های مازندران

وی از اجرای طرح های توسعه راههای استان مازندران به عنوان بخش دیگری از فعالیت هایی که در این اداره کل انجام می شود نام برد و افزود: این طرح ها در قالب پروژه های راه و شهرسازی و شرکت ساخت راه ها پیگیری و اجرا می شود که احداث باند ۲ قائمشهر به کیاکلا، ایمن سازی مسیر قلعه کش، بهسازی محور بهشهر به زاغمرز، جاده نور به چمستان و آمل، کمربندی نور به رویان از جمله این طرح ها است.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی مازندران محدودیت و کمبود اعتبار را از مشکلات اساسی در حوزه توسعه راههای استان اعلام کرد وگفت: ردیف های اعتباری موجود جوابگوی اجرای طرح های این حوزه نیست.

وی اعلام کرد: برای رفع کمبودهای اعتباری در این زمینه طبق تفاهم نامه پنج جانبه صورت گرفته از محل تهاتر با فروش ۹ پلاک زمین در استان با کاربری مشخص اعتبار لازم تامین می شود و این طرح ها توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا اجرا می شود.

به گفته دیوسالار در جلسه کشوری با موضوع تهاتر با وزارت نفت با اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومان از محل تهاتر نفت طرح ها اجرایی شود و این روند سرعت بگیرد.

وی گفت: برای اجرای طرح های توسعه ای راههای مازندران از جمله باند دوم قائمشهر به کیاکلا به بهنمیر، بهسازی جاده قدیم آمل به بابل، راه اصلی دامغان به گلوگاه و تقاطع غیر هم سطح تنکابن به هفت هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

افتتاح طرح های مسکن و توسعه راهها در مازندران

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی مازندران گفت: در ایام الله دهه مبارک فجر، بیش از ۸۱۲ واحد مسکن و ۶ پروژه در حوزه ساخت و توسعه راهها با اعتباری بیش از یک هزار و ۹۶۰ میلیارد ریال به بهره برداری می رسد.

وی ادامه داد : تکمیل شبکه راهها در شتاب بخشیدن به توسعه موثر بوده و سرمایه گذاری در این زمینه از جمله سرمایه گذاری زیربنایی محسوب می گردد. از این رو این اداره کل در این ایام، ۶ پروژه در حوزه ساخت و توسعه راهها از جمله بهسازی و آسفالت محور بهنمیر به زاغمرز، احداث باند دوم بهشهر به زاغمرز بطول ۲/۵ کیلومتر، بهسازی و آسفالت راههای ارتباطی شهرستان آمل، تعریض جاده بابل به شیرگاه، تکمیل و تعریض پل رودخانه ای عبداله آباد در محور نور و تکمیل پل انگتارود در محور نور-چمستان –آمل را با اعتباری بالغ بر ۵۳۳ میلیارد ریال به بهره برداری می رساند.

وی در خصوص افتتاح پروژه های بخش مسکن در این ایام افزود:بیش ۸۱۲ واحد مسکن در مازندران با اعتباری بیش از یک هزار و ۴۳۰ میلیارد ریال در شهرستانهای ساری-چالوس –شیرگاه-نکاء-رامسر و فریدونکنار به بهره‌برداری می رسد.

دیوسالار گفت: در این ایام ۶ پروژه به تعداد یک هزار و ۱۳۰ واحد مسکونی در شهرهای گلوگاه- نکا- کیاکلا- بابل- بابلسر و چالوس کنگ زنی و عملیات اجرای آن آغاز خواهد شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha