کرملین: پوتین برای مذاکره با شولتز آماده است

تهران - ایرنا - سخنگوی کاخ کرملین روز یکشنبه به خبرگزاری ریانووستی گفت که ولادیمیر پوتین رئیس جهوری روسیه آماده گفتگو با اولاف شولتز صدراعظم آلمان است، اما اکنون برنامه ای برای تماس تلفنی با او ندارد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز؛ ریانووستی به نقل از دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین افزود که پوتین تاکنون برنامه تائید شده ای برای مذاکره با شولتز نداشته است، اما پوتین آماده تماس بوده و خواهد بود.

روزنامه "تاگ اشپیگل" چاپ برلین روز یکشنبه به نقل از شولتز نوشت که من هم دوباره با پوتین مذاکره خواهم کرد، زیرا ضروری است.

شولتز که اکنون در سفر دوره ای به کشورهای آمریکای جنوبی است، افزود: وظیفه پوتین خارج کردن نیروهای ارتش روسیه از اوکراین برای پایان دادن به این جنگ وحشتناک و نابخردانه است که تاکنون جان صدهاهزار تن را گرفته است.

سخنگوی صدراعظم آلمان برای اظهارنظر در این باره در دسترس نبود.

آخرین تماس تلفنی پوتین و شولتز در اوایل دسامبر بود که رئیس جمهوری روسیه، موضع آلمان و غرب در اوکراین را غیرسازنده دانسته و خواستار تجدیدنظر برلین در رویکردش شده بود.

بر اساس ارزیابی انستیتو کیل برای اقتصاد جهان، آلمان دومین اهداکننده جنگ افزار به اوکراین پس از ایالات متحده و در جایگاه بالاتر از دیگر کشورهای اروپایی مانند فرانسه و بریتانیا قرار دارد.

برلین که تاکنون پایگاه اصلی غرب برای قراردادن تانک های پیشرفته رزمی در اختیار اوکراین برای رویارویی با روسیه بوده است، هفته گذشته افزون بر اعلام قصد خود برای تحویل دادن ۱۴ دستگاه تانک لئوپارد ۲ به کی یف، با انتقال این جنگ افزار سنگین از کشورهای هم پیمان اروپایی خود به کی یف نیز موافقت کرد. اندکی بعد ایالات متحده نیز با متعهد شدن به تحویل تانک های ام یک آبرامز به کی یف، کرملین را خشمگین کرد.

مسکو عملیات ویژه نظامی خود را در اوکراین را برای جلوگیری از پیشروی غرب متخاصم دانسته است.

کی یف اعلام کردکه مذاکرات صلح تنها در صورتی امکان پذیر خواهد بود که حملات روسیه متوقف شده و همه نیروهای نظامی اش از خاک اوکراین خارج شوند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha