۹ بهمن ۱۴۰۱، ۴:۵۴
کد خبرنگار: 1385
کد خبر: 85012532
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وزیرخارجه فنلاند: راه پیوستن هلسینکی و سوئد به ناتو بسته نشده است

تهران- ایرنا- «پکا هاویستو» وزیر خارجه فنلاند مدعی شد که راه پیوستن به ناتو به روی کشورش و سوئد بسته نشده است.

به گزارش ایرنا به نقل از آسوشیتدپرس، هاویستو شنبه شب گفت: به اعتقاد من، راه پیوستن به ناتو به روی این دو کشور بسته نشده است.

وی که با شبکه فنلاندی YLE مصاحبه می‌کرد، افزود که تصمیم ترکیه برای توقف مذاکرات با فنلاند و سوئد «بیانگر تمدید مهلت به طرف ترکیه‌ای است و بعد از انتخابات ۱۴ می ترکیه (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲) می‌توان این موضوع را دوباره بررسی کرد.

هاویستو ابراز امیدواری کرد که عضویت سوئد و فنلاند در اجلاس سران ناتو در ۱۱ و ۱۲ ژوئیه (۲۰ و ۲۱ تیر ماه ۱۴۰۲) در لیتوانی نهایی شود.

از سوی دیگر، توبیاس بیلستروم وزیر خارجه سوئد نیز در مصاحبه با روزنامه سوئدی «اکسپرسن» گفت: روند عضویت در ناتو متوقف نشده است. دولت سوئد به اجرای یادداشت تفاهم میان ترکیه، سوئد و فنلاند در این زمینه اداه می‌دهد. اما این به ترکیه بستگی دارد که آن را تصویب کند یا نه.

وی افزود: ما منتظر تصمیم‌گیری در نشست ویلنیوس در لیتوانی هستیم.

پس از آغاز جنگ در اوکراین، سوئد و فنلاند تلاش کرده‌اند تا به عضویت ناتو درآیند. عضویت در ناتو باید به تصویب تمام اعضای فعلی این پیمان نظامی برسد.

مجارستان و ترکیه تنها اعضای ناتو هستند که موافقت خود را با پیوستن فنلاند و سوئد اعلام نکرده‌اند. مجارستان گفته که در ماه فوریه موافقت خود را اعلام خواهد کرد.

ترکیه پس از هتک حرمت قرآن کریم در سوئد مذاکرات با سوئد و فنلاند را به حالت تعلیق درآورد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha