مازندران باید در واردات ۲۷۰ میلیارد دلاری روسیه سهم داشته باشد

ساری-ایرنا- استاندار مازندران با بیان اینکه صادرات محصولات و تولیدات این استان از طریق دریا به ویژه به بازارهای هدف در کشورهای CIS و روسیه در دستور کار است، گفت: در واردات ۲۷۰ میلیارد دلاری روسیه باید تولیدات استان سهم داشته باشد. ‎

به گزارش شامگاه شنبه ایرنا از پایگاه‌ اطلاع رسانی استانداری مازندران، سید محمود حسینی پور در جلسه کارگروه صادرات غیر نفتی استان افزود: امروز بازار روسیه فرصتی بسیار مناسب برای صادرات تولیدات و محصولات مازندران است..

وی ادامه داد: یکی از سیاست های دولت سیزدهم ایجاد گشایش اقتصادی از طریق کشورهای CIS و اتحادیه شانگهای است و بنادر سه گانه استان به عنوان محورهای مواصلاتی و کریدور شمال جنوب برای اتصال به بازارهای هدف یک ظرفیت مطلوب در این راستاست و به همین منظور اداره کل صمت‌ و اتاق بازرگانی ماموریت پیدا کردند با محوریت معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری، برنامه راهبردی صادرات مازندران را تا پایان سال تدوین کنند.

رییس کارگروه صادرات غیرنفتی استان مازندران با بیان این که با توجه به امکان اتصال سهل به بازارهای هدف تلاش داریم ظرفیت های صادراتی مازندران را احصاء کنیم، گفت: صادرات از طریق دریا و ایجاد دفاتر ثابت برای کشورهای همسایه در بندر امیر آباد در دستور کار جدی ماست چراکه برای توسعه تجارت بین الملل باید زیرساخت های اقتصادی استان تقویت شود.

مازندران باید در واردات ۲۷۰ میلیارد دلاری روسیه سهم داشته باشد

حسینی پور با اشاره به این که امروزه صادرات خاص و پیچیده است و نباید به این بخش ساده نگریسته شود، افزود: مرکبات مازندران نباید به قیمت پایین خریداری و صادرات شود.

وی با تاکید بر این که اتاق بازرگانی استان باید میز روسیه را به عنوان برنامه استراتژیک فعال کند، اظهار کرد: مجموعه صمت استان و بخش خصوصی به ویژه اتاق بازرگانی با تعامل نسبت به سروسامان دادن حوزه صادرات اقدام کنند و تجار استان مازندران در این حوزه با جدیت تمام پای کار بیایند.

نماینده عالی دولت در مازندران با بیان این که هیچ راهی بسته و قفل نیست و شاهد بودیم صادرات مرکبات از طریق دریا که موضوع مهمی بود چگونه با همکاری همه دستگاه های ذیربط عملی شد، گفت: بندر امیر آباد به عنوان کریدور شمال - جنوب باید با کمک همه دستگاه های دولتی و بخش خصوصی فعال تر از گذشته شود چرا که حق مردم مازندران است و هر سه بندر استان مازندران می بایست فعال تر شوند تا شاهد اتفاقات مهمی در استان باشیم .

حسینی پور افزود: با روی کار آمدن دولت سیزدهم انفعال حداکثری در حوزه روابط تجاری بین الملل با کشورهای همسایه و بازارهای هدف کنار گذاشته شد و برنامه ای فعال تبدیل شد تا با روان‌سازی و حضور پررنگ بخش خصوصی شاهد اقدامات مهم در این راستا باشیم.

وی یادآور شد: با امید و انگیزه می بایست به سمت ساختن آینده برویم تا از ظرفیت کشورهای منطقه CIS نهایت بهره را ببریم و در واردات ۲۷۰ میلیارد دلاری روسیه می بایست تولیدات استان مازندران سهم داشته باشد.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه تحول حداکثری در تولیدات استان به ویژه برنج را می بایست شاهد باشیم، تاکید کرد : با اقتدار در مدیریت حوزه برنج باید شاهد گره گشایی های لازم باشیم چرا که ظرفیت های انسانی شایسته ای در استان داریم که باید از توانمندی آنان بهره گیری شود.

به گزارش ایرنا، اتحادیه کشورهای مستقل هم‌سود یا کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (به اختصار cis) اتحادیه‌ای شامل برخی از جمهوری‌های مستقل اتحاد جماهیر شوروی سابق است. تأسیس این اتحادیه به دست رؤسای مملکتی کشورهای روسیه، بلاروس و اوکراین بود. مرکز اصلی آن در مینسک پایتخت بلاروس، است و نشست‌های آن در کاخ تاوری در سن‌پترزبورگ انجام می‌شود.

این اتحادیه در دسامبر سال ۱۹۹۱ در یک قرار رؤسای کشورهای روسیه، بلاروس و اوکراین و سپس عضو شدن هشت کشور دیگر، شکل گرفت.

در سال ۱۹۹۳ پس از عضو شدن کشور گرجستان، که خود را تا آن زمان از این اتحادیه دور نگه می‌داشت، تعداد این کشورها افزایش یافت. گرجستان پس از جنگ مرداد ماه سال ۱۳۸۷ در منطقهه اوستیای جنوبی و دخالت روسیه از این سازمان خارج شد. همین مسئله موجب تقدیم پیش‌نویس قانونی به مجلس اوکراین برای خروج از این سازمان شد. هرچند که هم‌اکنون نیز اوکراین فعالیت چندانی در این سازمان ندارد و عملاً از آن خارج شده‌است. از فوریهٔ ۲۰۰۶ کشور قزاقستان در نشست‌های وزرای دفاع اتحادیه شرکت نمی‌کند و ترکمنستان نیز از سال ۲۰۰۵ عضو جانبی به حساب می‌آید.

اهداف این اتحادیه، سعی در بازسازی فضای اقتصادی و امنیت کشورهای پیشین اتحاد جماهیر شوروی سابق است.

آذربایجان، ارمنستان، ازبکستان، بلاروس، تاجیکستان، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان و مولداوی به عنوان عضو اصلی و کشورهای افغانستان و مغولستان به عنوان عضو ناظر و ترکمنستان به عنوان عضو همکار در این اتحادیه همکاری دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha