۱۰ کشور اکو آماده اتحاد در یک بلوک اقتصادی به‌هم پیوسته

تهران - ایرنا - خسرو ناظری دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی (ECO) با بیان اینکه ۱۰ کشور آسیایی آماده اتحاد در یک بلوک اقتصادی هستند از برنامه‌هایی برای ایجاد بلوکی از اقتصادهای به هم پیوسته و پایدار در منطقه خبر داد.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از پورتال «آسیای بزرگ»، ناظری در نشست خبری بعد از بیست و ششمین نشست شورای وزیران خارجه سازمان همکاری اقتصادی (ECO) در تاشکند تصریح کرد: این سازمان مصمم است با حکمرانی مناسب و همچنین تسریع در فعالیت های تجاری، منطقه را به بلوکی از اقتصادهای به هم پیوسته و پایدار تبدیل کند.

به گفته وی یکی از محورهای فعالیت در اولویت ها، آزادسازی تجارت و حمایت از سرمایه گذاری ها و همچنین توسعه همه جانبه کریدورهای حمل و نقل، لجستیک و تجاری است.

ناظری در این خصوص با اشاره به پروژه های در دست اقدام گفت: در همین راستا کریدور جاده ای اسلام آباد - تهران - استانبول (ITI) به طور کامل راه اندازی و روان سازی، پروژه سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) اجرا و گروه مشاوره انجمن ضمانت نامه «ECO-TIRACG» ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: مکانیسم مدیریت کریدورهای «قزاقستان - ترکمنستان - ایران»، »قرقیزستان - ازبکستان - ترکمنستان - ایران» و «تاجیکستان - ازبکستان - ترکمنستان - ایران - ترکیه»، شبکه ای از نقاط کانونی دریایی اکو برنامه ریزی و کارگروهی در سطح عالی هوانوردی غیرنظامی نیز فعالیت خود را آغاز کرده و توسعه مفهومی برای ایجاد هاب هوایی در شرق منطقه اکو آغاز شده است.

دبیرکل اکو همچنین گفت که کشورهای عضو اکو به طور فعال درگیر تضمین امنیت انرژی هستند که برای آن کریدورهای انرژی منطقه ای ایجاد می شود و منابع انرژی پاک معرفی می شوند.

وی گفت: کشورهای عضو سازمان نیز فعالانه در حال توسعه همکاری های صنعتی، گردشگری و حفاظت از محیط زیست هستند.

اکو یک سازمان اقتصادی بین دولتی منطقه ای است که در سال ۱۹۸۵ تأسیس شد. اعضای فعلی اکو عبارتند از ایران، پاکستان، ترکیه، قزاقستان، آذربایجان، افغانستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان.

از سال ۱۹۹۵، اکو در سازمان ملل متحد و سازمان همکاری اسلامی (OIC) وضعیت ناظر داشته است. هماهنگی و نظارت بر فعالیت های اکو توسط دبیرخانه ای انجام می شود که توسط شورای وزیران امور خارجه کشورهای عضو اکو برای مدت سه سال انتخاب و منصوب می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha