۷ بهمن ۱۴۰۱، ۱۴:۵۴
کد خبرنگار: 1452
کد خبر: 85010919
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عضو کمیته فنی فدراسیون کاراته: شأن سوپرلیگ ۶ تیم نیست

همدان- ایرنا- احمد صافی سرمربی سابق تیم‌های ملی و عضو فعلی کمیته فنی فدراسیون کاراته معتقد است که شأن سوپرلیگ کاراته کشور ۶ تیم نیست و با این همه قهرمان و مدال آور باید حداقل با ۱۲ تیم برگزار شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا هفته سوم رقابت‌های سوپرلیگ کاراته باشگاه‌های کشور از صبح امروز /جمعه/ به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان آغاز شد و نام آوران المپیک، جهانی و آسیایی در این رویداد باشگاهی در قالب ۶ تیم حضور دارند.

احمد صافی که این روزها به عنوان سرمربی تیم دانشگاه آزاد اسلامی در سوپرلیگ کاراته باشگاه‌های کشور فعالیت دارد، به تازگی با درخواست فدراسیون باردیگر در کمیته فنی کاراته عضویت یافته است.

سرمربی سال‌های نه چندان دور تیم‌های ملی کاراته کشور که چندین سال در کشورهای مختلف نیز سابقه سرمربیگری در سطح ملی را داشته، امروز در ترکیب تیم دانشگاه آزاد اسلامی در هفته سوم سوپرلیگ به میزبانی همدان حضور یافت و بهانه‌ای شد تا با او به گفت وگو بپردازیم.

سوپرلیگ امسال را چطور ارزیابی می‌کنید؟
صافی: همیشه به این نکته تاکید داشته‌ام که سوپرلیگ محل تولد و سقوط کاراته کاها است. تولد ستاره‌های جدید کاراته و سقوط قهرمانانی که این ستاره‌های نوظهور را نادیده گرفته و مقابل آن‌ها غافلگیر می‌شوند. در این ۲ هفته از گذشت مسابقات امسال هم شاهد شکست غیرمنتظره بزرگان کاراته برابر استعدادهای جوان بودیم. در واقع سوپرلیگ محل رقابت استعدادها با قدرت‌های کاراته است و شگفتی‌های بسیاری را در مبارزات رقم می‌زند.

حضور تنها ۶ تیم در سوپرلیگ کاراته با این همه قهرمان جوابگو است؟
صافی: به هیچ عنوان. شأن سوپرلیگ کاراته کشور ۶ تیم نیست و با این همه قهرمان و مدال آور باید حداقل با ۱۲ تیم برگزار شود. وزارت ورزش و جوانان می‌تواند با ترغیب باشگاه‌های مختلف و مطرح کشور به تیمداری در کاراته در کنار سایر رشته‌هایی که فعالیت دارند، کمک شایانی داشته باشد. عملکرد کاراته ایران همواره در سطوح المپیک، جهانی و آسیایی خوب بوده و همگان دیدند که در المپیک مثلث قدرت‌ها را با کسب مدال به مربع تبدیل کردیم.

وضعیت قراردادها در سوپرلیگ چطور است؟
صافی: این قراردادها بخشی از معیشت کاراته کاها را تامین می‌کند اما اگر تیم‌ها بیشتر شوند به طور قطع شرایط هم به جهت رقابت و ارتقا سطح کیفی قهرمانان و هم به لحظ مالی بهتر می‌شود. باشگاه‌ها به خصوص در لیگ برتر فوتبال می‌توانند یک سوم پولی که به بازیکن درجه ۲ و سه می‌دهند، برای کاراته هزینه کنند و حضور تاثیرگذار در سوپرلیگ داشته باشند. این نگاه ویژه دست آقای وزیر ورزش را می‌بوسد که باشگاه‌های مطرح کشور را تشویق به این مهم کند.

ضعف‌های سوپرلیگ کاراته؟
صافی: تعداد کم تیم‌ها یکی از ضعف‌های بزرگ در سوپرلیگ کاراته است که نیاز به توجه وزارت ورزش دارد چرا که یکی از پرافتخارترین رشته‌های ورزشی کشور در میادین فراملی است و همیشه پرچم پرافتخار کشورمان را به اهتزاز در می‌آورد.

صافی: تعداد کم تیم‌ها یکی از ضعف‌های بزرگ در سوپرلیگ کاراته است که نیاز به توجه وزارت ورزش دارد چرا که یکی از پرافتخارترین رشته‌های ورزشی کشور در میادین فراملی است و همیشه پرچم پرافتخار کشورمان را به اهتزاز در می‌آورد.

نکته دوم عدم ثبات مدیریتی لازم برای یک جای استاندارد در برگزاری مسابقات است. معتقدم هر استانی باید یک مجموعه اختصاصی برای مسابقات ورزشی داشته باشد و کاراته در کنار سایر رشته‌های رزمی به این امکانات نیاز مبرم دارد. از سوی دیگر اردوهای مشترک تیم‌ها که دیروز در همدان شاهد بودیم، برنامه بسیار خوب و موثری است که امیدوارم تداوم داشته باشد. در مجموع مسابقات این چنینی نیاز به جایگاه خاص دارد.

شرایط تیم‌های ملی را چطور ارزیابی می‌کنید؟
صافی: باوجود افتخارات کسب شده، اما در مسابقات اخیر کشورهای اسلامی، جهانی و آسیایی کمی لغزش داشتیم هر چند زمین نخورده‌ایم و می‌توانیم این وضعیت را جبران کنیم. کاراته ایران همیشه موفق بوده سه دوره ثبات در قهرمانی تیمی جهان را داشته‌ایم. به نظرم شیوع کرونا در سال‌های گذشته و شرایط اقتصادی باعث شد تا فدراسیون آنطور که دلخواهش بود نتوانست در این مسابقات اخیر به هدفش برسد. باید زود آگاه شویم و نواقص را برطرف کرده و عادت به باخت نکنیم.

سوپرلیگ صحنه شگفتی‌ها بود، چه تاثیری بر تیم ملی دارد؟
صافی: با گذشت ۲ هفته از سوپرلیگ امسال همگان شاهد بودند که برخی ملی پوشان با سابقه مقابل جوانان مستعد غافلگیر شدند و این نشان داد که باید به این استعدادها توجه جدی داشت. در واقع کادر فنی و فدراسیون باید شهامت تغییر را داشته باشند. حضور ملی پوشان پرسابقه نقطه امید است اما نباید از جوانان با استعداد که در همین سوپرلیگ شگفتی ساز بوده و بر قهرمان چیره شده‌اند، غافلگر شویم.
باید به جوانان مستعد هم اعتماد کنیم تا با بهره مندی از تجربه، افتخارآفرین شوند. البته نه به این صورت گرفته با توجه کامل به جوانان، قهرمانان را نادیده بگیرند یا اینکه انقدر به قهرمانان بها بدهیم که تصور کنند حاکم مطلق وزن خود هستند.

عضو کمیته فنی فدراسیون کاراته: شأن سوپرلیگ ۶ تیم نیست

شرایط کاراته کشور را چطور ارزیابی می‌کنید؟
صافی: در مجموع همیشه خوب بوده‌ایم. برخی از مربیان ما تیم‌های ملی سایر کشورها را مربیگری می‌کنند. این نشان می‌دهد که هم مربیان خوبی داریم و هم قهرمانان ارزنده‌ای توسط مربیان سازنده پرورش دیده‌اند.
البته در در بخش انفرادی کاتا کمی ضعف داریم که می‌توان با برنامه ریزی لازم جبران کرد. حتی در صورت نیاز می‌توانیم از مدرس مطرح خارجی هم کمک بگیریم. در کومیته شرایط بسیار خوبی داریم. البته فراموش نکنیم در کاتا تیمی مدال جهانی داریم و در رده پایه همه عنوان‌ها را تصاحب کرده‌ایم اما تداوم مسیر موفقیت رده‌های سنی پایه تا بزرگسال را گم کرده‌ایم. حالا یا به اردوهای بلند مدت نیاز است یا دوره‌های آموزشی با حضور مدرسان برجسته و شاید با همکاری مربیان موفق سایر کشورها که برای مقطعی به صورت موقت بتوان این وضعیت را بهبود بخشید.
اما موضوع مهمتر اینکه در بخش آموزش هم باید توجه جدی شود که البته فقط مختص کاراته نیست. آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها که منبع اصلی در کشف و شکوفایی استعدادها هستند، نباید نادیده گرفته شوند. نیاز است تا مسوولان ارشد نسبت به پرورش مربیان متخصص در هر رده سنی در حوزه مراکز آموزشی برنامه ریزی کنند. نگاه کنید کشورهایی نظیر چین، روسیه، کره جنوبی و ژاپن چرا همیشه در المپیک و سایر رویدادها موفقیت همیشگی دارند. یا برخی کشورها نظیر سوئد که با ۱۰ میلیون جمعیت ۲۰۰ مدال المپیکی دارد اما ما با ۸۰ میلیون نفر به یکصد مدال نرسیده‌ایم. آموزش‌های تجربی کفی نیست، متکی به علم دنیا نبوده‌ایم و برنامه‌های آموزشی پایدار نبوده و باید از مدارس و دانشگاه‌ها شروع کنیم. در حالیکه می‌توانیم در ۲۰ رشته سرآمد دنیا شویم اما فقط در چند رشته ثبات قهرمانی داریم.

در سال‌های اخیر کاراته در بانوان رشد چشمگیری داشته است؟
صافی: جسارت و انعطاف و انگیزه بالای خانم‌ها باعث رشد چشمگیر این قشر در ورزش کاراته شده است. در نشست‌های تخصصی – فنی به این نتیجه هم رسیده‌ایم که نمایش کاراته بانوان حتی می‌تواند از آقایان سبقت بگیرد. اگر بانوان ایرانی از نظر تاکتیک و شیوه‌های اجرای تکنیک به پختکی کامل برسند، باتوجه به توانایی، انعطاف بالا و استفاده از تکنیک‌های برتر می‌توانند پیشرفت خیره کننده‌ای در این رشته داشته باشند. نیاز به برنامه ریزی، حمایت و سازماندهی لازم است.

شرایط تیم دانشگاه آزاد در سوپرلیگ را چطور می‌بینید؟

صافی: چندین سال سرمربی این تیم بوده و هفت دوره قهرمانی کسب کرده‌ایم که از این حیث پرافتخارترین تیم سوپرلیگ هستیم. مسوولان دانشگاه آزاد همیشه حامی ورزش بوده‌اند و اکنون نیز ۲۰ رشته در بخش آقایان و بانوان در لیگ‌های کشوری حضور دارند که نشان می‌دهد این دانشگاه به معنای واقعی باشگاه ورزشی است. از همه مدیران دانشگاه آزاد کشور به ویژه اعضای شورای ورزش این دانشگاه قدردانی می‌کنم.
معتقدم سایر تیم‌ها نیز باید حضوری فعال در سوپرلیگ کاراته داشته باشند همانطور که امسال بیمه تعاون و کنار سایر تیم‌ها حضور یافت و رقابت‌ها را جذاب‌تر کرده است. ورود تیم‌ها به ارتقا کاراته و سطح معیشتی ورزشکاران کمک می‌کند.

میزبانی همدان را چگونه ارزیابی می کنید؟
صافی: همدان همواره جزو استان‌های تاریخی، فرهنگی و مردم مهربان زبانزد است. خوشحالم که در همدان همیشه فرهنگ کهن میزبانی و میهمانوازی دایر است و به این استان و مردمان آن افتخار می‌کنم.
همدان در کاراته نیز وضعیت خوبی دارد. خانه کاراته این شهر مرتب و عالی است. روز گذشته هم اردوی مشترک بین تیم‌های سوپرلیگ در این مکان برگزار شد که برنامه بسیار خوبی بود. پیشنهاد می‌دهم هر از گاهی قهرمانان مطرح در این استان دعوت شوند تا سطح فنی کاراته کاهای مستعد ارتقا یابد و باعث انگیزه بیشتر در خانواده شود.
این استان بین استان‌های مرکزی، کرمانشاه وایلام قرار گرفته که دارای ملی پوشان و قهرمانان مطرح و صاحب نام هستند و هیات کاراته همدان می‌تواند از این شرایط برای همکاری مشترک استفاده کند. اگر این ارتباط برقرار شود، کاراته همدان می‌تواند به قطب نوظهور کشور تبدیل شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha