روسیه: هیات اتحادیه اروپا در ارمنستان به تقابل ژئوپولیتیک در منطقه دامن می‌زند

تهران- ایرنا- روسیه از ایجاد یک هیات غیرنظامی جدید اتحادیه اروپا در ارمنستان انتقاد کرده و هشدار داد که این اقدام به «تقابل ژئوپولیتیک» در منطقه دامن می‌زند.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، وزارت خارجه روسیه پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: حضور نمایندگان اتحادیه اروپا در مناطق مرزی ارمنستان فقط باعث تقابل ژئوپولیتیک در منطقه و وخیم‌تر شدن اختلافات می‌شود.

این بیانیه افزود: تلاش اتحادیه اروپا برای تاثیرگذاری بر میانجیگری‌های روسیه و پیدا کردن جای پایی در ارمنستان به هر قیمتی، موجب ضربه خوردن به منافع ارمنی‌ها و آذربایجانی‌ها در احیای صلح در منطقه می‌شود.

اتحادیه اروپا دوشنبه با ایجاد یک هیات غیرنظامی با دوره ماموریت دو ساله در ارمنستان موافقت کرد. این تصمیم پس از پایان دوره ماموریت دو ماهه هیات قبلی اتخاذ شد.

هدف از ماموریت جدید کمک به ثبات در مناطق مرزی ارمنستان و کمک به ایجاد «یک محیط سازنده برای عادی‌سازی روابط میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان» عنوان شده است.

روسیه مهم‌ترین قدرت میانجی‌گر در قفقاز جنوبی است و با مداخله نیروهای خارجی در جمهوری‌های اتحاد جماهیر شوروی سابق مخالف است.

روسیه در بیانیه خود تاکید کرد که نیروهای گارد مرزی روسیه و صلحبانان این کشور که به مرزهای ارمنستان اعزام شده‌اند همچنان عامل اصلی ثبات در منطقه هستند.

اقدام اتحادیه اروپا در حالی است که صلحبانان روس نتوانسته‌اند گذرگاه لاچین در قره‌باغ را که گفته می‌شود توسط گروهی از فعالان محیط زیستی جمهوری آذربایجان مسدود شده است، بازگشایی کنند.

باکو مسدود شدن کامل این گذرگاه را رد کرده و گفته که عبور و مرور از هر دو طرف گذرگاه جریان دارد اما طرف ارمنی این اظهارات را رد کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha