نواب صفوی پیشگام تشکیل حکومت اسلامی بود

مشهد- ایرنا- عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شهید نواب صفوی در حدود ۷۰ سال پیش پیشگام تشکیل حکومت اسلامی، وحدت شیعه وسنی، جهاد اسلامی علیه استکبار و مقابله با صهیونیسم بود.

به گزارش ایرنا، حسن رحیم پور روز پنجشنبه در آیین نکوداشت شصت و هفتمین سالگرد شهادت عالم مجاهد سید مجتبی نواب صفوی افزود: در آن دورران کسی کلمه حکومت اسلامی را به کار نمی برد و این شعار را نمی داد چرا که مبارزان معتقد بودند در آن برهه امکان تشکیل حکومت اسلامی نیست.

وی گفت: آقای کاشانی می گفت؛ نواب صفوی، صادق اما خام است و آخرین ایده (یعنی حکومت اسلامی) را به عنوان نخستین ایده مطرح می کند، حال آنکه ما در نهایت ممکن است بتوانیم نفت را ملی کنیم، ضربه ای به انگلیسی ها بزنیم و مقداری استبداد پهلوی را عقب بزنیم هنر کرده ایم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطر نشان کرد: حال آنکه شهید نواب صفوی معتقد بود باید همه احکام اسلام را اجرا کرد اما برخی بزرگان این را امکان پذیر نمی دانستند، لذا بین نواب و کاشانی اختلافاتی ایجاد شد.

رحیم پور اضافه کرد: نواب صفوی در دوره خود بر اندیشه های یاسر عرفات و احمد سوکارنو، رهبر حرکت ضد استعماری اندونزی علیه غرب، تاثیر گذار بود.

وی بیان داشت: زمای که سید قطب را در مصر اعدام کردند، شهید نواب صفوی در حمایت از این رهبر اسلامی، اعدام سید قطب را اعلان جنگ به مسلمیین دانست و به آن واکنش نشان داد.

مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی نیز گفت: در عظمت شهید نواب صفوی همین بس که رهبر نقلاب درباره ویگفته اند، نخستین جرقه های انگیزش انقلاب اسلامی را شهید نواب صفوی در مردم بوجود آورد.

حجت الاسلام مهدی حسن زاده نامقی افزود: حضرت امام خمینی(ره) نیز در خصوص ایشان بر اخلاص شهید نواب صفوی تاکید داشتند.

وی گفت: نواب صفوی سردار غیرت و بصیرت و از شهدای پیشتاز حکومت اسلامی بود که راه را برای آینده انقلاب اسلامی در مسیر ظهور حضرت امام زمان (عج) مشخص کرد.

حسن زاده نامقی افزود: شهید نواب صفوی در سفری به الازهر مصر خطبه ای پرشور درباره مسائل فلسطین بیان کرد.

وی گفت: «زمانی که نواب از سفر مصر بازگشت نماینده شاه نزد او آمد و گفت که شاه حاضر است تو را نائب التولیه آستان قدس کند به شرط اینکه مزاحم دربار نشوی.»

حسن زاده نامقی ادامه داد: شهید نواب نیز پاسخ داد؛ به فرزند رضا شاه بگوئید، نواب به دنبال پست و جایگاه نیست بلکه دغدغه اجرای احکام اسلامی را دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha