دستور استاندار کرمانشاه برای تهیه طرح جامع ساماندهی رودخانه قره‌سو

کرمانشاه- ایرنا- استاندار کرمانشاه با بیان اینکه تبدیل رودخانه «قره‌سو» از آسیب کنونی به یک ظرفیت گردشگری برای استان پیگیری می‌شود، خواستار تهیه طرح جامع ساماندهی این رودخانه با مشارکت مدیران مربوطه در یک محدوده زمانی کوتاه شد.

به گزارش ایرنا؛ «محمدطیب صحرایی» روز پنجشنبه در نشست سه ساعته مدیریت منابع، ظرفیت ها و چالش‌های آبی استان در استانداری، رودخانه قره‌سو را یک ظرفیت گردشگری برای استان دانست و خواستار تهیه طرح جامع ساماندهی این رودخانه با مشارکت آب منطقه ای، آبفا، شهرداری، فرمانداری کرمانشاه و سایر مدیران مربوطه با مدیریت معاونت عمرانی استانداری شد.

وی تاکید کرد که جلسات کارشناسی این موضوع باید طی روزها و هفته پیش رو برگزار و تصمیم و طرح نهایی برای جلسات بعدی استاندار پخته و آماده شود.

استاندار کرمانشاه لایروبی و جمع آوری فاضلاب از رودخانه قره سو، جلوگیری از ورود فاضلاب جدید به داخل رودخانه و ساماندهی و زیباسازی رودخانه و حاشیه آن را از جمله اقدامات ضروری در طرح جامع ساماندهی این رودخانه دانست و گفت: باید شبانه روزی و سه شیفت برای ایجاد یک محیط شهری سالم و زیبا در حاشیه قره سو تلاش کنیم که آسیب کنونی تبدیل به یک فرصت و مزیت بویژه در حوزه گردشگری شود.

صحرایی همچنین بر تهیه اطلس و برنامه راهبردی منابع آبی استان برای اجرای هر نوع برنامه و سرمایه گذاری و اجرای طرح های صنعتی و گردشگری از سوی مسئولان آبی استان تاکید کرد.

استاندار کرمانشاه در ادامه سخنانش با بیان اینکه تهیه یک اطلس و برنامه جامع آبی، روشنگر مسیر پیش رو و گام های بعدی خواهد بود، گفت: ممکن است یک طرح سرمایه گذاری و تولیدی در یک شهرستان دارای منابع آبی خوب، به صرفه و مزیت باشد اما در یک منطقه کم آب استان امکان اجرا نداشته باشد.

صحرایی همچنین بر ضرورت جایگزینی اقدامات کارشناسی گام به گام و چند لایه بجای برنامه های جزیره ای کنونی تاکید و عنوان کرد: باید به سمتی برویم که برنامه های مدیران آب استان به یک تجمیع متمرکز و خروجی فرآوری شده برسد و امکان اجرایی شدن آن به خوبی فراهم شود.

به گزارش ایرنا؛ رودخانه قره‌سو از سراب روانسر واقع در ۵۰ کیلومتری شمال غرب کرمانشاه سرچشمه می‌گیرد و با جهت شمال غربی به جنوب شرقی جریان پیدا می‌کند. در ۱۵ کیلومتری کرمانشاه رودخانه رازآور و شاخه‌های فرعی آن به قره‌سو می‌ریزد.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت و ۲۴ هزار کیلومتر مساحت، دارای رودخانه های مهمی همچون گاماسیاب، قره سو، سیروان، دینورآب، زمکان، رازآور، مرگ و الوند است.

بیش از یک میلیون نفر از جمعیت استان در شهر کرمانشاه سکونت دارند.

این استان در مجموع هزار و ۷۷۰ کیلومتر رودخانه دارد که ۲۰۰ کیلومتر آن در داخل شهرهای استان است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha