محمدرضا صفری روز چهارشنبه در حاشیه نشست هم اندیشی فعالان و صادرکنندگان خرما، آبزیان و صنایع دستی با گروهی از نیروها و رایزنان توسعه تجارت ایران در گفتوگو با ایرنا بیان کرد: مشکل اصلی صادرات خرما و آبزیان پرورشی بوشهر این است که تاکنون بازاری سنتی متشکل از چند کشور محدود داشته و اکنون به دلیل مشکلات ناشی از تحریم، این بازارها دچار تهدید و خطر شده است.
وی با بیان اینکه اگر پیشتر برای تنوع بخشی به بازار صادراتی این محصولات برنامه ریزی شده بود، بوشهر در این برهه زمانی با مشکل مواجه نبود، بیان کرد: صادرات محصولات استان بوشهر نیازمند بازاریابی تخصصی است که با کمک سازمان صمت پیگیری میشود.
صفری اضافه کرد: از سوی دیگر باید در این استان فرآیند تولید و آماده سازی محصول برای صادرات مورد توجه و نگاه ویژه قرار گیرد تا محصول بازارپسند تولید شود؛ در این زمینه از صیاد و کشاورز توقع وجود ندارد بلکه سرمایه گذار صادراتی و بخش دولتی باید برای ارتقا کیفیت و کاهش هزینه تولید کمک و هدایت کنند.
مشاور رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه در دنیای تجارت نمیتوان در یک مسیر ثابت حرکت کرد اما توقع داشت کسی از ما سبقت نگیرد، گفت: اکنون کشور اکوادور در بازار عمده صادرات میگو از صادرکنندگان بوشهری سبقت گرفته و باید فعالان استانی این مساله را بررسی و برنامه ریزی کنند.
وی عنوان کرد: بازار خرما بیشتر در کشورهای مسلمان است و اکنون برای بازاریابی خرمای بوشهر در ۱۰ کشور جنوب شرق آسیا برنامههای ویژهای وجود دارد و با توجه به نزدیک بودن ماه رمضان تیمی برای مذاکره بر روی صادرات این محصول به حوزه آسه آن اعزام میشود.
صفری گفت: حوزه جنوب شرق آسیا با توجه به جمعیت بالایی که دارد و راههای دریایی بوشهر و این کشورها، می تواند مقصد خوبی برای خرما و آبزیان بوشهر باشد.
نظر شما