ستاد ملی مدیریت گرد و غبار وضعیت تالاب صالحیه البرز را بررسی می کند

کرج – ایرنا – مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت: با دعوت معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور از اعضای ستاد ملی سیاستگذاری و هماهنگی مدیریت گرد و غبار، یازدهمین نشست این ستاد به موضوع تالاب صالحیه البرز اختصاص داده شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مجید درگی روز چهارشنبه افزود: ستاد ملی سیاستگذاری و هماهنگی مدیریت گرد و غبار با حضور نمایندگان ۱۴ وزارتخانه و سازمان و معاون رییس جمهور روز یکشنبه هفته آینده برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه در این نشست در خصوص مهار گردو غبار تالاب صالحیه شهرستان نظرآباد استان البرز با تاکید بر مدیریت منابع آب و مدیریت مراتع و چرای شترها تصمیم گیری خواهد شد، اظهار کرد: در این نشست بالاترین سطح تصمیم گیری برای یک تالاب در کشور انجام می شود که با تاکید رییس جمهور در سفر استانی به استان البرز و پیگیری های سازمان حفاظت محیط زیست و اداره کل حفاظت محیط زیست البرز در حال انجام است.

درگی گفت: صالحیه به عنوان تنها تالاب استان البرز در چند سال اخیر به علت کاهش بارش ها و عدم تخصیص حقابه و از طرفی چرای بی رویه شترهای غیربومی به کانون گرد و غبار استانهای البرز و تهران تبدیل شده و موضوع احیا آن مورد درخواست مردم و فعالان محیط زیست بوده است.

وی افزود: علاوه بر این نشست که در سازمان حفاظت محیط زیست و به ریاست دکتر علی سلاجقه معاون رییس جمهور برگزار خواهد شد جلسه دیگری نیز با موضوع بررسی آخرین وضعیت زهکش احداث شده در وسط تالاب و موضوع نحوه تامین حقابه تالاب در دفتر حفاظت و احیای تالابهای سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل خواهد شد.

درگی اظهار امیدواری کرد که این نشست ها در نهایت منجر به زنده شدن دوباره تالاب صالحیه و بازگشت پرندگان مهاجر به این استان و احیا زیبایی های این تالاب شگفت انگیز شود.

تالاب صالحیه تا پیش از سال ۱۳۹۶ به صورت تالاب تعریف نشده بود ولی اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز با توجه به ارزش این آبگیر با رویکرد های اکولوژیکی واکوتوریسمی و مهار سیلاب های دشت هشتگرد و نظرآباد به دنبال ثبت این آبگیر به عنوان تالاب شد.

وسعت تالاب صالحیه ۴۸ هزار هکتار است که ۱۶ هزار هکتار آن در حوزه شهرستان نظرآباد و استان البرز قرار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha