۵ بهمن ۱۴۰۱، ۱۴:۴۸
کد خبرنگار: 851
کد خبر: 85009474
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

 بن بستی برای ثبت رشت به عنوان شهر جهانی صنایع دستی وجود ندارد 

رشت- ایرنا – استاندار گیلان تاکید کرد: نگاه و برنامه راهبردی دولت فعال سازی صنایع دستی در بحث اشتغال است ؛لذا برای ثبت رشت به عنوان شهر جهانی صنایع دستی هیچ بن بستی وجود ندارد و همه مسئولان بایستی هر چه سریع تر موانع احتمالی سد راه این اقدام را مرتفع کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا،اسدالله عباسی روز چهارشنبه در نشست بررسی راهکارهای تسریع ثبت رشت بعنوان شهر جهانی صنایع دستی افزود: صنایع دستی از مزیت ها و ظرفیت های گیلان است و مدیران دستگاه ها می بایست فرصت پیش آمده را قدر بدانند و تا حضور ارزیابان یونسکو - در اوایل اسفند ماه امسال بمنظور ارزیابی وضعیت رشت برای ثبت بعنوان شهر جهانی صنایع دستی به گیلان می آیند– مشکلات را رفع کنند و اگر در این راه به مانعی برخورد کردند شخصا پای کار هستم.
وی هشدار داد: هیچ بن بستی در دولت سیزدهم وجود ندارد ،موانع را برای ثبت یادشده مرتفع کنید ؛محکم بایستید و به این اقدام اصرار داشته باشید و از شما حمایت می کنم .
عباسی با تاکید بر اینکه نامزد شدن شهر رشت برای ثبت عنوان شهر جهانی صنایع دستی گفت: صنایع دستی و هنرهای سنتی نشانگر این است که گیلانیان همیشه تاریخ دارای نبوغ، نوآوری و اندیشه بوده اند ؛ همه اندوخته ها و سرمایه های ما در رشت متمرکز است و اینکه این شهر جهانی شود نه یک موضوع ذهنی بلکه کاملا عینی است.
وی با بیان اینکه اینکه میراث زندگی زیبای گذشتگان می بایست حفظ شود، تاکید کرد: این میراث باید به نسل نو انتقال یابد و فرزندان این سرزمین در جای جای کشور با مفاخر سرزمین خویش در قالب کتاب های درسی آشنا شوند.
استاندار گیلان تاکید کرد : ابنیه تاریخی نیز باید مرمت و احیا شوند و همه شهر های استان گیلان شناسنامه دار و با توجه به تولیدات ،محصولات و ظرفیت هایشان برند سازی شوند ؛زیرا با این اقدام مشاغل خانگی و روستایی افزایش ،مهاجرت ها معکوس و از حاشیه نشینی جلوگیری می شود.

عباسی با بیان اینکه ایجاد بازارچه های دائمی صنایع دستی بایستی شاخص عملکرد ارزیابی شهرداران استان باشد ، هشدار داد: زمان برای فراهم سازی شرایط ثبت رشت به عنوان شهر جهانی صنایع دستی محدود است ؛مسئولان پای کار باشند و فرصت پیش آمده را قدر بدانند تا با همکاری و هماهنگی و تلاش شبانه روزی افتخار جهانی دیگری را برای استان ثبت شود.


ارز آوری با ثبت رشت بعنوان شهر جهانی صنایع دستی

مشاور معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در این جلسه گفت: اگر این اقدام انجام شود ارزآوری به استان چند برابر خواهد شد.
فرزاد رشیدی با بیان اینکه امروز بزرگترین جاذبه های گردشگری بر مبنای صنایع دستی شکل می گیرد، افزود: با ثبت جهانی «قاسم آباد رودسر »واقع در شرق گیلان بعنوان روستای جهانی صنایع دستی با محوریت چادرشب بافی ، موجب شد صادرات صنایع دستی استان در سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ ، پنج برابر شود .
وی ادامه داد: رشت با ثبت جهانی در مسیر اصلی گردشگری قرار می گیرد و شهرهایی که ثبت جهانی شده اند بازدید کننده های خارجی آنان افزایش و گردشگری آنها توسعه می یابد.


ارزیابان یونسکو اسفندماه به رشت می آیند

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: ارزیابان یونسکو در اوایل اسفند ماه برای بررسی وضعیت شهر رشت به جهت ثبت بعنوان شهر جهانی صنایع دستی وارد گیلان می شوند.
ولی جهانی اظهارداشت: با توجه به اهمیت بالای موضوع یاد شده و رقابت استان های دیگر در این خصوص،لازم است همه دستگاه‌ها اجرایی استان شامل استانداری، فرمانداری و شهرداری و شورای شهر پای کار باشند تا این اتفاق مهم و مبارک هر چه سریع‌تر انجام شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به افتتاح ۷۰ پروژه میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی در دهه فجر امسال اشاره و تصریح کرد: این پروژه ها شامل اقامت گاه های بومگردی ،هتل و دیگر مراکز اقامتی است.
بیش از ۲۷ هزار هنرمند صنایع‌دستی در ۴۲ رشته مختلف تولید محصولات هنرهای سنتی گیلان مشغول به فعالیت هستند و هفت شهر و روستای استان نیز با برندهای ملی و جهانی به عنوان شهر و روستاهای صنایع‌دستی معرفی شده‌اند.
بنا به سیاست‌ها و اولویت‌های تعیین شده از سوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان، پس از ثبت جهانی قاسم‌آباد رودسر با محوریت چادر شب‌بافی، برندسازی در سطح ملی با هدف رونق صنایع دستی در منطقه بیش از همیشه مورد اهتمام قرار گرفت و پس از معرفی "فشتکه خمام" با عنوان روستای ملی حصیر بافی، شهر رشت نیز بعنوان شهر ملی رشتی دوزی و چهار روستای گیلان روستای ملی اعلام شد.
رشتی دوزی (قلاب دوزی رشت) یکی از رودوزی‌های سنتی ایران و از صنایع دستی گیلان است که در فهرست آثار ملی ایران - میراث فرهنگی ناملموس (معنوی) - به ثبت رسیده‌است؛ در این کار زمینه پارچه به وسیله نخ‌های ابریشمین رنگین به گونه‌ای بسیار زیبا و چشم نواز تزئین می‌شود.
پانزدهم دیماه ۹۹ طی مراسمی در کاخ‌ موزه نیاوران شهر رشت به عنوان شهر ملی هنرهای سنتی ایران با محوریت رشتی‌دوزی، روستای ارده شهرستان رضوانشهر با محوریت شال‌بافی، روستای جیرده شهرستان شفت با محوریت سفالگری سنتی، روستای عنبران‌ محله شهرستان آستارا با محوریت گلیم‌بافی و روستای شالما شهرستان ماسال با محوریت چوب‌تراشی موفق به دریافت گواهی‌نامه ملی شدند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha