۵ بهمن ۱۴۰۱، ۱۲:۳۳
کد خبر: 85009003
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نشست وزرای خارجه ترکیه و سوریه در مسکو برگزار می‌شود

ایرنا- آنکارا- رسانه های ترکیه گزارش دادند که وزرای امور خارجه ترکیه و سوریه نشستی را برای حل مسائل دوجانبه در ماه فوریه به میزبانی روسیه در شهر مسکو برگزار می کنند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، تارنمای خبری «سول» ترکیه به نقل از "منابع بلندپایه" این کشور با اعلام این خبر افزود: مقامات سوری برگزاری این نشست در ترکیه را نپذیرفته‌اند و احتمال برگزاری این نشست در کشور چهارمی غیر از روسیه، ترکیه و سوریه نیز بعید به نظر می‌رسد.

هنوز تاریخ دقیق نشست وزرای امور خارجه ترکیه و سوریه و موضوعات و محورهای قابل طرح در این نشست تعیین نشده ولی شواهد نشان می دهد که ترکیه برای برگزاری این نشست و مقدمه‌سازی برای دیدار روسای جمهوری دو کشور در آینده نزدیک تعجیل دارد.

بنا به اعلام مقامات دو کشور، موضوعات مورد توافق در این نشست توسط چند کمیته تخصصی به منظور تضمین اجرا و پیگیری درست طی چند جلسه برای هماهنگی‌های بیشتر میان دو طرف در مدت حدود یک ماه گذشته دنبال شد.

در آخرین روزهای سال ۲۰۲۲ میلادی، خلوصی آکار وزیر دفاع و هاکان فیدان رئیس سازمان اطلاعات ترکیه در چارچوب یک نشست سه‌جانبه با سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه، علی محمود عباس وزیر دفاع سوریه و روسای اطلاعات دو کشور در مسکو گردهم آمده و مذاکره کردند.

روزنامه الوطن سوریه در همان روز اعلام کرد که این دیدار سه‌جانبه که با میانجیگری روسیه برگزار شد، حاصل چند نشست بوده که پیش‌تر بین دستگاه‌های اطلاعاتی ترکیه و سوریه برگزار شده است.

بر اساس اعلام این رسانه، وزرای دفاع سه کشور بر ضرورت و اهمیت تداوم گفت و گوهای مشترک به منظور ایجاد ثبات در اوضاع سوریه و منطقه تاکید کردند و خروج نیروهای نظامی ترکیه از مناطق اشغالی سوریه مهمترین شرط دمشق برای ادامه مذاکره با همسایه شمالی خود عنوان شد.

رسانه‌های ترکیه به‌ ویژه منابع نزدیک به رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری این کشور با شکست و بی نتیجه ارزیابی شدن تجاوز احتمالی دیگر به مناطق شمالی سوریه، از چند ماه قبل با انتشار مقالات، گزارش‌ها و تحلیل‌هایی تلاشی را در خصوص ضرورت همگرایی با دمشق و حل اختلافات آغاز کرده و این کار را به مصلحت ترکیه عنوان کردند.

روابط ترکیه و سوریه از زمان آغاز جنگ تروریست‌ها و حامیان منطقه ای و بین المللی آنها علیه دولت قانونی سوریه در سال ۲۰۱۱ تیره و قطع شده و در این مدت ترکیه به بهانه حضور اعضای گروه مسلح موسوم به "پ.ک.ک" در مناطق شمالی سوریه، با انجام سه عملیات نظامی وسیع، مناطقی به عمق ۳۰ کیلومتر از شمال سوریه از جمله شهرهای اعزاز، الباب، عفرین و اطراف جرابلس و ادلب را به اشغال خود در آورده است.

ترکیه با حدود ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با سوریه، در مدت ۱۱ سال گذشته با سیل مهاجران جنگ علیه سوریه مواجه بوده به طوری که هم اکنون شمار پناهجویان سوری حاضر در ترکیه به بیش از ۳.۷ میلیون نفر رسیده و همین تعداد پناهجوی سوری به پاشنه آشیل دولت اردوغان در منازعات انتخاباتی تبدیل شده است.

اردوغان با حزب حاکم عدالت و توسعه که در بهار سال آینده وارد رقابت انتخاباتی همزمان ریاست جمهوری و مجلس خواهد شد، این روزها به علت مشکلات اقتصادی و تورم بالای ۸۰ درصدی با انتقادات جدی داخلی رو به روست و بیم آن دارد که این رقابت را ببازد و بر این اساس، تلاش دارد تا موضوع رابطه با دولت سوریه و حل مشکل حضور پناهجویان سوری در کشور خود را قبل از انتخابات نهایی کند.

اردوغان برای برقراری روابط با دولت سوریه و دیدار با بشار اسد همتای سوری خود، هم باید نیروهای ترکیه را از سوریه خارج کند و هم از حمایت از نیروهای تروریستی حاضر در ادلب و شمال سوریه رها کند.

در همین راستا، بشار اسد رئیس جمهوری سوریه اخیراه در دیدار الکساندر لاورنتیف فرستاده ویژه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه گفت که ثمربخشی هر گونه دیدار با مقامات آنکارا پایان اشغالگری ترکیه و توقف حمایت از تروریسم است.

اسد تاکید کرد: این دیدارها برای این که مثمر ثمر باشد، باید مبتنی بر هماهنگی و برنامه‌ریزی قبلی سوریه و روسیه باشد تا اهداف و نتایج ملموسی که دمشق از این دیدارها در پی آن است، محقق شود؛ لذا باید این نشست ها بر مبنای اصول ملی حکومت و مردم سوریه مبتنی بر پایان اشغالگری و توقف حمایت از تروریسم باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha