باکو: هیات اتحادیه اروپا در ارمنستان را رصد می‌کنیم

تهران- ایرنا- جمهوری آذربایجان اعلام کرد که باکو «هیات نظارت اتحادیه اروپا» در ارمنستان را رصد می‌کند و این هیات نباید برای لطمه زدن به عادی‌سازی روابط با ایروان مورد سوءاستفاده قرار بگیرد.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه‌های جمهوری آذربایجان، وزارت خارجه این کشور سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: اعزام این هیات به ارمنستان باید منافع مشروع جمهوری آذربایجان را در نظر بگیرد.

این وزارتخانه افزود: پس از توافق رهبران آذربایجان، ارمنستان، فرانسه و رئیس شورای اروپا در اوایل اکتبر ۲۰۲۲ در پراگ، حضور اتحادیه اروپا در ارمنستان با استقرار یک هیات نظارتی غیرنظامی آغاز شد. باکو به این دلیل با این اقدام موافقت کرد زیرا بر این باور بود که به روند عادی‌سازی روابط کمک می‌کند.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه خود گفت: هر چند اهداف و معیارهای مشخص و روشنی در مورد ماموریت دو ماهه این هیات وجود داشت اما استقرار این تیم نظارتی با عدول از توافق‌های پراگ همراه بود. این مساله به اعتماد و اعتبار و شفافیت تصمیم‌گیرها در اتحادیه اروپا لطمه زد.

این بیانیه افزود: با توجه به پایان ماموریت دو ماهه هیات غیرنظامی اتحادیه اروپا در ارمنستان و تمایل اتحادیه برای ادامه حضور در این کشور، جمهوری آذربایجان با حسن نیت مشاوره‌هایی با اتحادیه اروپا داشته و ارزیابی‌ها، انتظارات و نگرانی‌های خود را بروشنی بیان کرده است.

باکو با تاکید بر این که هیات اتحادیه اروپا نباید «بهانه‌ای برای عدول ارمنستان از اجرای تعهداتش باشد» افزود: سوءاستفاده از حضور اتحادیه اروپا علیه سازوکارهای فعلی گفت‌وگو یک مساله زیان‌بار است که باید از آن پرهیز شود.

اتحادیه اروپا هیاتی را برای اعتمادسازی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان و کمک به تعیین مرز میان دو کشور راهی ایروان و باکو کرده بود.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا دوشنبه در جلسه‌ای در بروکسل ماموریت این تیم را تمدید کردند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha