لاوروف: بریکس در افزایش پرداخت با پول های ملی موفق بوده است

تهران - ایرنا - سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز سه شنبه در ادامه سفر آفریقایی خود، با اشاره به در دسترس نبودن دلار آمریکا و موفقیت بریکس در افزایش مبادلات دوجانبه بازرگانی با پول های ملی، گفت: کشورهای عضو بریکس برای افزایش پرداخت ها با پول های رایج در معاملات و عملیات مالی، فعالانه تلاش می کنند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری اسپوتنیک؛ لاوروف پس از دیدار با ثولی دلادلا وزیر امور خارجه استواتینی گفت: افزون بر رشد سریع سهم پول های رایج در معاملات میان کشورهای عضو پیمان بریکس، آنان طرح هایی برای پاسخ دادن به نیاز به ایجاد پول واحد دارند.

به گفته لاوروف؛ علت این احساس نیاز بسیار ساده است: ناتوانی برای وابستگی و اعتماد به سازوکارهایی که در دست کسانی قرار دارد که هر زمان بخواهند، بتوانند تقلب کرده و از اجرای تعهداتشان خودداری کنند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در ژوئن به مجمع بازرگانی بریکس گفت که پنج اقتصاد نوپدید درون این گروه شامل روسیه، چین، برزیل، هند و آفریقای جنوبی، باید سامانه ذخیره سازی بین المللی بر اساس سبد پول های رایج بریکس، ایجاد کنند. گر چه ایجاد نظام پولی برای اعضا شاید سال ها طول بکشد، اما نتیجه پایانی ممکن است ایجاد تعادلی میان نظام غربی وابسته به دلار و سبد پولی بریکس باشد.

بریکس یک انجمن غیررسمی متشکل از بزرگ ترین اقتصادهای در حال رشد و توسعه جهان است که در ۲۰۰۶ برای تقویت همکاری میان این کشورها و یافتن و در پیش گرفتن رویکرد مشترکی در برابرچالش های اقتصادی جهان، تاسیس شد.

به گزارش دوم بهمن ماه ایرنا از خبرگزاری اسپوتنیک، «مزووکیلی ماکیتوکا» سفیر آفریقای جنوبی در مسکو با اعلام میزبانی کشورش از نشست آتی سران گروه «بریکس» گفت که ۱۳ کشور از جمله چند کشور عربی علاقه مند به پیوستن به این گروه هستند.

وی با بیان این موضوع که نیمی از این۱۳ کشور درخواست رسمی خود را ارائه کرده اند، افزود: ۶ کشور نیز برای پیوستن به این گروه ابراز علاقه کرده اند که انتظار می رود اولویت برای پذیرش با کشورهایی باشد که زودتر درخواست خود را ارائه کرده اند.

وی اضافه کرد: در میان متقاضیان ایران، بحرین، عربستان سعودی و امارات متحده عربی و دو کشور آفریقایی الجزایر و مصر هم حضور دارند.

سفیر آفریقای جنوبی در مسکو با بیان اینکه همه کشورهای عضو بریکس از توسعه این گروه استقبال می کنند، ادامه داد: لازم است برای پذیرش اعضای جدید راهکارهایی تعریف شود و بررسی آن در دستور کار قرار گیرد.

وی یادآور شد که آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۰ به این سازمان پیوست و از آن زمان تاکنون تعداد اعضای بریکس توسعه نیافته است.

به گفته ماکیتوکا، برای حضور در نشست بعدی بریکس که اوت آینده در آفریقای جنوبی برگزار خواهد شد، از همه سران کشورهای عضو از جمله «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه دعوت خواهد شد که البته حضور وی به تصمیم کرملین بستگی خواهد داشت.

بریکس (BRICS) نام گروهی به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور است که از به هم پیوستن حروف اول نام انگلیسی کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده‌ است. بریکس یک ائتلاف فراقاره‌ای به شمار می‌آید که ساختاربندی جدیدی را برای اقتصاد و سیاست جهانی فراهم کرده است.

برای نخستین بار وزیران خارجه چین، هند، برزیل و روسیه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۰۶ با هم دیدار کردند و اولین اجلاس رسمی سران این کشورها در سال ۲۰۰۹ در روسیه برگزار شد.

سال ۲۰۱۰ آفریقای‌جنوبی هم به این شورای تجاری پیوست و نشست سران آن هر سال در یکی از کشورهای عضو برگزار شده است.

آفریقای جنوبی رئیس سازمان بریکس در سال ۲۰۲۳ است، سال گذشته تعدادی از کشورها در سراسر جهان مانند الجزایر، آرژانتین، مصر، اندونزی، ایران، نیجریه، عربستان سعودی، ترکیه و امارات متحده عربی تمایل خود را برای پیوستن به بریکس اعلام کردند.

این سازمان به طور گسترده به عنوان باشگاهی از کشورها محسوب می شود که به دنبال مقابله با سلطه آمریکا هستند.

چهاردهمین اجلاس سران پنج قدرت نوظهور اقتصادی «بریکس» با محوریت تقویت همکاری تجاری و اقتصادی میان اعضا و شرکای این گروه (۳ تیر ۱۴۰۱) برگزار شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha