نیروگاه‌های اصفهان در نامناسب‌ترین مکان قرار گرفته‌اند

اصفهان - ایرنا - یک فعال محیط زیست در اصفهان و عضو هیات مدیره جمعیت "پیام سبز" گفت: نیروگاه‌های اصفهان در نامناسب‌ترین مکان در کنار بافت مسکونی و در جهت باد غالب شهر قرار گرفته‌اند بنابراین جابه‌جایی و بازطراحی آنها در مکان مناسب ضروری است.

مسعود برهانی روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: فناوری های به‌کار رفته در این نیروگاه ها، قدیمی و فاقد کارکرد مناسب است لذا جابه‌جایی و بازطراحی این واحدها در مکان مناسب خسارت چندانی به‌دنبال ندارد و لازم است در اولویت و دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در دنیا تصفیه گازهای خروجی نیروگاه‌ها رایج و حتی درآمدزاست زیرا گوگرد حاصل از استخراج، تجارت چند میلیارد دلاری را شکل داده است، ادامه داد: با این‌حال، عزمی برای استفاده از فناوری های جدید و دانش بنیان به‌منظور فیلتراسیون گازهای خروجی نیروگاه های ما وجود ندارد و در این شرایط تنها گزینه ای که باقی می ماند جابه‌جایی این واحدهاست.

این پژوهشگر با اشاره به اینکه از حدود ۱۰ سال پیش فعالیت متمرکز و منسجمی در زمینه آلودگی هوا در اصفهان انجام شد که تا حدی اثرگذار بوده است، اظهار داشت: سال ۱۳۹۲ در یک تحقیق جامع، نقش عوامل مختلف آلوده کننده هوای اصفهان بررسی شد و در آن نقش نیروگاه‌ها که در آن زمان سوخت اصلی آنها مازوت بود نسبت به سایر عوامل برجسته تر بود.

وی خاطرنشان کرد: در آن برهه زمانی جلسه هایی با مدیران استان و صنایع برگزار و نقش این منابع ثابت آلاینده در آلودگی هوای شهر اصفهان تبیین شد.

برهانی با بیان اینکه در آن زمان نقش منابع متحرک یعنی خودروها در آلودگی هوای اصفهان حدود ۷۰ درصد اعلام می شد، تصریح کرد: این تحقیق نشان داد که در مورد چهار آلاینده مهم، میزان آلایندگی نیروگاه‌های اصفهان به مراتب بیشتر از خودروهای بنزینی موجود بوده است به نحوی که این میزان در مورد اُکسیدهای نیتروژن ۲ برابر، ذرات معلق ۲.۵ برابر، دی‌اکسید کربن ۷.۹ برابر و دی اکسید گوگرد حدود ۱۱۰ برابر بوده است.
وی افزود: این بدین معنی نیست که منابع متحرک نقشی در آلودگی هوا ندارند اما بیشتر گازهای آلاینده ناشی از تردد خودروهای گازوییل سوز است.

برهانی با بیان اینکه با توجه به آمارهای رسمی، سهم بنزین در آلودگی نسبت به سایر سوخت ها به مراتب کمتر است، خاطرنشان کرد: براساس ترازنامه انرژی سال ۱۴۰۰ در کشور، سهم سوخت‌های مختلف از آلاینده‌های هوا متفاوت است به نحوی‌که سهم اکسیدهای نیتروژن از بنزین ۲۰.۵ درصد، گازوییل ۳۸ درصد و گاز طبیعی ۳۶ درصد است.

وی با اشاره به اینکه سهم اکسیدهای گوگرد از بنزین ۵.۲، گازوییل ۵۸ و مازوت ۳۳ درصد است، گفت: این آمار نشان می دهد که تردد خودروها در آلودگی هوا نقش دارد اما بیشتر گازهای آلاینده ناشی از تردد خودروهای گازوییل سوز است تا بنزین سوز، یعنی خودروهایی که در ناوگان حمل و نقل عمومی شهرها، حمل و نقل ریلی و کامیون های بین شهری فعالیت دارند.

این پژوهشگر اضافه کرد: نقش صنعت از لحاظ سوخت مصرفی در نیروگاه ها و کارخانه ها و گازوییلی که در ترددهای مرتبط با صنعت مصرف می شود به مراتب بیشتر از خودروهای سبک است.

وی همچنین با تاکید بر اینکه همه طراحی‌ها در شهرها با محوریت تردد خودروها انجام شده و مبنای توسعه شهرها خودرو محور است تا انسان محور، تصریح کرد: روند افزایش تعداد خودروها در شهر اصفهان که بنا بر آمار بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه در سال است موجب خواهد شد که جمعیت خودروها به تدریج به جمعیت انسان‌ها نزدیک شود یعنی در آینده باید انسان‌ها جای خود را به خودروها بدهند که بر خلاف پایداری زیست محیطی است.

به گفته وی، بررسی‌ها نشان می دهد که یک انسان در هر سال یکهزار و ۷۰۰ متر مکعب اکسیژن مصرف می کند درحالیکه این رقم برای یک خودرو با کارکرد چهار ساعت در روز ۵۶ هزار متر مکعب یعنی ۳۳ برابر انسان است.

برهانی اظهار داشت: وضعیت موجود در آلودگی هوا و نقش منابع ثابت مانند نیروگاه‌ها در آن، ناشی از نبود توجه به مباحث زیست محیطی در فرایند تولید برق است به نحوی که در سال ۱۳۹۸ سهم انرژی های تجدیدپذیر در تولید برق کشور تنها ۰.۴ درصد بود که چشم انداز امیدوارکننده ای جهت اصلاح روند معیوب فعلی پیش روی ما نمی‌گذارد.

اصفهان کمترین تعداد روزهای پاک و همچنین میزان بارش سالانه را در مقایسه با سایر کلان‌شهرها دارد و ویژگی های جغرافیایی و اقلیمی آن شرایط را برای این کلان‌شهر سخت تر کرده است.

استان اصفهان دارای نیروگاه‌های حرارتی و بزرگ اصفهان (اسلام آباد)، شهید منتظری، جنوب اصفهان (چهلستون)، زواره و کاشان و همچنین نیروگاه گازی هساست که ۲ نیروگاه اصفهان و شهید منتظری در جوار کلانشهر اصفهان قرار دارند.

نیروگاه حرارتی اصفهان (اسلام آباد) به وسعت تقریبی ۷۴ هکتار در حاشیه زاینده‌رود، جنوب غربی شهر اصفهان و ۲ کیلومتری بزرگراه ذوب‌آهن و نیروگاه شهید منتظری در شمال اصفهان مستقر است.

استفاده از سوخت مازوت ( نفت گاز) در نیروگاه شهید منتظری از آذر امسال واکنش های بسیاری را به‌همراه داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha