اجلاس نماز با حضور رییس جمهوری برگزار می‌شود

تهران- ایرنا- رییس ستاد اقامه نماز از برگزاری بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز با حضور رییس جمهوری خبر داد.

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام محسن قرائتی دوشنبه سوم بهمن در نشست خبری بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز گفت: هر سال رهبر انقلاب برای این اجلاس پیام می دهد و بسیاری از مسئولان فرهنگی در این اجلاس حاضر می شوند. امسال با تایید رهبر انقلاب این اجلاس پس از چند سال شیوع ویروس کرونا به صورت حضوری برگزار می شود.

وی افزود: مخاطب اصلی این اجلاس دانشجویان دانشگاه ها به ویژه دانشگاه فرهنگیان و وزارت آموزش و پرورش و دانش آموزان هستند.

قرائتی ادامه داد: این اجلاس یک روزه پنجشنبه ششم دی با پیام رهبر معظم انقلاب و با حضور رییس جمهور افتتاح می شود. صدها مقاله به دبیرخانه آمده و توسط دانشگاه فرهنگیان بررسی می شود.

مدیران را چگونه به نماز دعوت کنیم

قرائتی در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره ضرورت حضور مسئولان و مدیران در نمازهای جماعت نهادها و سازمان ها با استناد به آیه ۵۶ سوره احزاب گفت: بعضی موضوعات را نمی توان بخشنامه کرد. مثلا خدا نمی تواند بخشنامه کند که ای مردم به پیامبر صلوات بفرستید. بلکه ابتدا خود و فرشتگانش بر پیامبر صلوات می فرستد و آنگاه می گوید شما هم صلوات بفرستید.

وی افزود: به همین دلیل است که رهبر انقلاب به مسئولان نماز در کشور فرمود بالاترین رده های حکومتی در هر وزارتخانه و نهادی مسئول است. ما بارها گفتیم که مدیران در نماز جماعت شرکت کنند، شما هم بگویید و همه بگوییم.

رئیس ستاد اقامه نماز در پاسخ به سوال خبرنگاری دیگر که گفت چرا برای نماز این همه سازمان و نهاد مانند ستاد اقامه نماز، مرکز رسیدگی به امور مساجد و مانند آن در کشور وجود دارد، اظهارداشت: مثال شما مانند آن است که بگوییم برای عمامه من پارچه عمامه ای یا پارچه کت شلواری و مانند آن وجود دارد.

قرائتی درباره باز کردن درهای مساجد هنگام نماز صبح گفت: این مطلب جزو یکی از برنامه هایی است که قرار است به فرمانداران و استانداران بگوییم که درهای مساجد موقع صبح باز باشد.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر میزان اجرای اسناد بالادستی مربوط به نماز در ۴۰ سال گذشته گفت: نماز نیازی به سند بالادستی و پایین دستی ندارد. هر کس دین دارد نماز می خواند.

بخشی از سخنان حجت الاسلام قرائتی در نشست خبری اجلاس نماز را اینجا ببینید.

سند ۲۰ ساله نماز تهیه شده است

زرهانی قائم مقام ستاد اقامه نماز درباره برنامه های پیش بینی شده برای تعامل بیشتر میان متولیان مساجد و سایر نهادهای اجتماعی مانند مدارس و خانواده به ایرنا گفت: در فراخوان اعلام شده چند موضوع به این مساله اختصاص یافته است و بعد از اجلاس کارگروه هایی تشکیل می شود و روی چه باید کردها متمرکز می شوند. در واقع مجموعه راهکارهایی تدوین می شود که مساجد، مدارس و دانشگاه های فرهنگیان چه باید کنند و سپس نتایج این راهکارها اعلام عمومی می شود در واقع مجموعه راهکارهایی که برای تشریک مساعی خانواده ها، مدارس، معلمان، دانشجویان و مساجد شامل رهیافت هایی خواهد بود که اعلام می شود.

وی افزود: برگزاری دوره های آموزشی برای خانواده ها، اساتید دانشگاه ها و مربیان امور تربیتی یکی از برنامه های این ستاد است که تمام این سرفصل ها و دوره های آموزشی آن تعیین شده است به گونه ای که این دوره ها از طریق امامان جماعت، مدیران مدارس غیرانتفاعی شهر تهران و شش استان دیگر آغاز شده و استمرار پیدا خواهد کرد. چون فکر می کنیم مقدمه هر تحولی نیازمند شناخت و معرفت لازم و انتقال دانش ها و بینش های جدید است.

قائم مقام ستاد اقامه نماز با ارائه گزارشی از روند برگزاری بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز اظهار داشت: برای فرهنگ سازی نماز کارهای مختلفی انجام شده که یکی از آنها تهیه سند ۲۰ ساله مربوط به سال های ۱۴۰۱ تا ۱۴۲۰ است و یک سند پنج ساله نیز در دست اقدام است که بیشتر آن تهیه شده است.

وی با اشاره به وضعیت مالی ستاد اقامه نماز گفت: این ستاد در حدود صد نیرو دارد و فعالیت ها از طریق شوراهای اقامه نماز در ادارات و سازمان ها صورت می گیرد و با اجرای طرح امین حدود ۲۰ هزار نفر برای اقامه نماز به مدارس می روند.

وی از دست اندرکاران وزارت کشور، دانشگاه فرهنگیان و وزارت آموزش و پروش برای همکاری در برگزاری اجلاس بیست و نهم نماز تقدیر کرد و گفت: استقبال مردمی از جشنواره نماز تا نماز به گونه ای بود که بیش از ۲۴ هزار اثر به دبیرخانه رسید که در نهایت ۹۰۰ مقاله پذیرفته شد و تجارب و مقالات در کارگروهی متشکل از اساتید دانشگاه فرهنگیان مورد بررسی قرار گرفته و از ۱۰ مقاله گزارشی در مراسم اجلاس ارائه خواهد شد. همچنین استودیوی شاد در کنار اجلاس برگزار می شود و مسایل حاشیه ای را با حضور کارشناسان، برگزیدگان و فعالان مطرح می کنیم.

زرهانی افزود: ۷۰۰ هزار دانش آموز دختر پایه سوم در آستانه تکلیف هستند که جشن های تکلیف در مدارس برگزار می شود.  مسابقات نماز از سوی آموزش و پرورش در مدارس در حال برگزاری است و یکی از کارهای صورت گرفته توانمندسازی مدیران است به گونه ای که قبل از کرونا ۶ هزار نفر روحانی برای اقامه نماز به مدارس اعزام می شدند ولی اکنون درحدود ۴۵ هزار روحانی داریم.

تجلیل از هفت نهاد در اجلاس سراسری نماز با حضور رئیس جمهوری

حسن قشقایی دبیر کمیته ارزشیابی اجلاس سراسری نماز از بررسی عملکرد دستگاه های شایسته تقدیر خبر داد و گفت که قرار است از هفت دستگاه با حضور رییس جمهور و از ۱۳ دستگاه با حضور وزرا در روز پنجشنبه تجلیل شود.

 وی از رونمایی سامانه ای خبر داد که در نوروز سال آینده وضعیت نمازخانه های بین راهی در جاده‌های کشور را اعلام خواهد کرد.

سیدعلی مهدیان معاون برنامه ریزی و نظارت و ارزیابی ستاد اقامه نماز درباره عملکرد ستاد در سازمان ها و وزارتخانه ها گفت: مجموعه کارگروه های مشورتی متناسب با نهادها و دستگاه ها وجود دارد که بر اساس وظایف نهادها دسته بندی می شوند. مثلا برخی بر اساس عملکردشان ماهیت علمی آموزشی یا تبلیغی و ترویجی دارند.

وی افزود: در استان ها و مرکز مجموعه جلساتی در طول سال برگزار می شود و نظام نامه های عملکردی دستگاه های اجرایی شامل استانداردسازی فضاهای اقامه نماز در مراکز اداری و بین راهی، تجلیل و تقدیر از فعالان اقامه نماز، شناسایی مشکلات و موانع اقامه نماز در جامعه به همراه راهکارها در قالب کتاب الکترونیک در پایگاه اطلاع رسانی ستاد اقامه نماز بارگذاری شده که در قسمت اسناد بالادستی قابل استفاده همگان است.

۶۲ هزار نمازخانه در مدارس دائر است

میکائیل باقری مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش نیز در پاسخ به خبرنگار ایرنا، گزارشی از وضعیت اقامه نماز در مدارس ارائه داد و گفت: حدود سه هزار مسجد در جوار مدارس وجود دارد که در طرح پیوند مسجد، مدرسه و منزل اجرا می شود و اخیرا نامه ای برای ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور فرستادیم و اعلام کردیم نشست های دانش آموزی در مدارس برگزار شده است.

مسئول کمیته فرهنگی اجلاس نماز افزود: همچنین ۱۱۰ هزار مدرسه در کشور داریم که تقریبا ۲۵ هزار مدرسه کمتر از ۲۰ دانش آموز دارد و بقیه مدارس یعنی حدود ۶۲ هزار مدرسه دارای نمازخانه است که یا به شکل نمازخانه مستقل، نمازخانه چندمنظوره یا نمازخانه کلاسی دائر است.

حجت الاسلام سیدمحمدعلی میرمحمدی درباره وضعیت نماز در دانشگاه فرهنگیان گفت: مدتی پیش یک نظرسنجی از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان انجام شد و بر اساس این نظرسنجی ۵۰درصد از دانشجویان در نماز جماعت شرکت می کنند.

موضوع های بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز در ۱۷ بخش است که شامل نقش معلم در پیوند نماز و مدرسه، ارائه الگو برای جایگاه معلم و رابطه نماز، مدرسه و خانواده، نماز و نقش معلم در تجربه زیسته معلمان و نقش فناوری و فضای مجازی در پیوند معلم، نماز و مدرسه، نقش ساحت زیباشناسی و هنر در تسهیل پیوند نماز با مدرسه و مسجد، پیوند نماز با عناصر برنامه درسی تربیت معلم، نقش بصیرت و تدبر در عمق بخشی به پیوندهای نماز با ارکان مدرسه، معلم؛ نماز، مدرسه و تربیت اجتماعی و ایده های عملی در شیوه های دعوت دانش آموزان به نماز در مدارس و مساجد است.

از دیگر موضوع های این اجلاس الگوهای خلاقانه در ایجاد همگرایی و تعامل بین مسجد، مدرسه و خانه، تجربه حضور روحانی مساجد و نهادها در مدارس همجوار و جذب دانش آموزان و خانواده آنان به مسجد، تجربه موفق متولیان مدرسه و مسجد در پیوند خانه، مدرسه و مسجد، الزامات و بایسته های ورود مبلغین و روحانیون به مدرسه و شیوه های همگرایی متولیان مدرسه و مسجد در جلب تقویت طرح پیوند نماز، خانه، مدرسه و مسجد، الگوهای موفق هیئت های اندیشه ورز و شوراهای نماز مدارس، ایده ها و الگوهای موفق رونق نماز مدارس توسط دانش آموزان و الگوهای موفق در پیوند مسجد، مدرسه و خانه در کشورهای اسلامی است.

ستاد اقامه نماز با برگزاری اجلاس سالانه نماز، در صدد تقویت باورها و معرفی ارزش های نماز است تا حساسیت بیشتری در بین متولیان فرهنگی کشور به منظور ترویج و توسعه فرهنگ نماز در جامعه ایجاد کند و از این رهگذر، ضمن برخورداری از جامعه ای پویا، دیندار و پاسدار ارزش های دینی، موجب بالندگی معنوی روز افزون ایران اسلامی شود. منادی این تلاش سازمان یافته مقدس، رهبر انقلاب است که با پیام های پر محتوا و راهگشا، پرچمدار این جهاد مقدس است.

رهبر معظم انقلاب در پیامی به اولین اجلاس سراسری نماز که در جوار حرم امام رضا (ع) در سال ۷۰ برگزار شد، این اجلاس را یکی از شایسته ترین و ضروری ترین کارهایی دانستند که باید در جمهوری اسلامی صورت می گرفت و ستاد اقامه نماز و دستگاه های فرهنگی کشور را بر آن داشت تا بر اساس رهنمودهای ایشان، همه ساله با بسیج همگانی کشور، تلاش نماید تا حق این فریضه معنوی را آن گونه که شایسته است، به جای آورد.

اجلاس های سراسری نماز در راستای تحقق اهدافی همچون حساس نمودن مدیران و عموم مردم در رفع کمبودها و موانع اقامه نماز در جامعه، تلاش در جهت فعال نمودن ظرفیت های بالقوه جامعه در زمینه اقامه نماز، تحقق پیام ها و انتظارات مقام معظم رهبری، جلب همکاری و مشارکت نهادهای مردمی و دستگاه ها در برنامه های توسعه و ترویج فرهنگ نماز، معرفی تجربیات و ایده های موفق در ترویج نماز و همچنین ارائه نتیجه ارزیابی سالیانه دستگاه ها در زمینه اقامه نماز و تقدیر از فعالان و تذکر به غیر فعالان برگزار می شود.

این اجلاس دارای کمیته های تخصصی، علمی – پژوهشی، فرهنگی و فوق برنامه، تبلیغات و اطلاع رسانی، ارزشیابی و همچنین پشتیبانی و خدمات است. بیست و هشتمین اجلاس سراسری نماز در سال ۹۸ و قبل از شیوع ویروس کرونا برگزار شد و امسال بیست و نهمین اجلاس به صورت حضوری با عنوان نماز، مدرسه، دانشگاه، خانواده و معلمان در سالن غدیر وزارت کشور برگزار خواهد شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha