برلین: مانع ارسال تانک‌های لئوپارد لهستان به اوکراین نمی‌شویم

تهران- ایرنا- آنالنا بائربوک وزیر خارجه آلمان گفت، اگر لهستان بخواهد تانک‌های لئوپارد ۲ ساخت آلمان را به اوکراین بفرستد، برلین مانع آن نخواهد شد.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، بائربوک یکشنبه شب در مصاحبه با تلویزیون فرانسوی LCI با این پرسش مواجه شد که اگر لهستان بدون جلب نظر موافق آلمان اقدام به ارسال تانک‌های لئوپارد ۲ کند، چه اتفاقی رخ خواهد داد.

بائربوک پاسخ داد: تاکنون چنین درخواستی از ما نشده است. اما گر این درخواست مطرح شود در مقابل آن نخواهیم ایستاد.

آلمان ارسال تانک‌های لئوپارد ۲ به اوکراین را مشروط به آن کرده است که آمریکا و سایر متحدان نیز تانک‌های خود را به کی‌یف ارائه دهند.

آمریکا و نمایندگان حدود ۵۰ کشور روز جمعه در پایگاه هوایی رامشتاین در آلمان نشستی برای بررسی این موضوع برگزار کردند اما نتوانستند موافقت آلمان را برای ارسال تانک‌هایش به اوکراین جلب کنند.

کشورهایی مانند لهستان که تانک‌های آلمانی را در اختیار دارند برای ارسال آنها به اوکراین باید موافقت برلین را جلب کنند.

کشورهای حوزه بالتیک شامل لتونی، استونی و لیتوانی در تماسی مشترکی با آلمان از دولت برلین خواستند تانک‌های لئوپارد ۲ خود را به اوکراین بفرستد و با اینکار فشارها بر این کشور برای کمک بیشتر به اوکراین را افزایش دادند.

وزیر خارجه استونی در حساب توییتر خود نوشت: ما وزیران خارجه استونی، لتونی و لیتوانی از آلمان می‌خواهیم تانک‌های لئوپارد را در اختیار اوکراین قرار دهد. این امر برای جلوگیری از تجاوز روسیه، کمک به اوکراین و بازگرداندن سریع صلح در اروپا ضرورت دارد. آلمان به عنوان قدرت پیشرو اروپایی در این زمینه مسئولیت ویژه‌ای دارد.

حمله روسیه به اوکراین در فوریه سال گذشته نگرانی‌هایی را در کشورهای کوچک بالتیک برانگیخته است که همگی از اعضای ناتو هستند و پس از فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ به استقلال رسیدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha