۲ بهمن ۱۴۰۱، ۲۲:۵۰
کد خبرنگار: 2445
کد خبر: 85006637
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هشدار و مخالفت ترکیه به پیوستن سوئد به ناتو

۲ بهمن ۱۴۰۱، ۲۲:۵۰
کد خبر: 85006637
هشدار  و مخالفت ترکیه به پیوستن سوئد به ناتو

تهران- ایرنا- فخرالدین آلتون رئیس مرکز ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه یکشنبه شب ضمن درخواست برای اقدام فوری برای جلوگیری از تحریکاتی که موجب نفرت از ترکیه و ضربه زدن به اسلام می شود، گفت که اگر آنها درباره پیوستن به ناتو جدی هستند، باید امنیت متحدان احتمالی شان مثل ترکیه را نیز جدی بگیرند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری "آناتولی"، آلتون در توئیتی نوشت: مقامات سوئد نمی توانند خود را در پشت تعابیری چون آزادی بیان و تجمعات پنهان کنند.

وی خطاب به مقامات سوئد گفت: آنها باید نسبت به واقعیت باندهای گروهک‌های تروریستی بیدار شوند که از طریق مسموم کردن روابط استکهلم با ما، مانع از پیوستن سوئد به ناتو می شوند.

آلتون بار دیگر با حمله به پ. ک.ک که ترکیه آن را تروریستی می خواند، افزود که این گروه سالهاست که با آزادی تمام در کشورهای اروپایی حضور دارند و اقدام به عضوگیری و تأمین مالی فعالیت‌های تروریستی برای مقابله با ترکیه می کنند، افزون بر آن که آنها اقدام به انتشار تبلیغات علیه ترکیه در پایتخت‌های اروپایی به اسم آزادی بیان می کنند.

این مقام ترکیه‌ای گفت که اگر مقامات سوئد درخصوص امنیت ملی خود جدی بوده و خواهان پیوستن به ناتو هستند، باید به امنیت متحدان احتمالی‌شان در این سازمان مانند ترکیه نیز اهمیت دهند.

وی گفت: این مسأله، موضوع سختی نیست، مگر آن که آنها به آن توجه چندانی نداشته باشند.

دیروز دولت سوئد برای سومین بار مجوز قانونی «قرآن‌سوزی» در کشورش را صادر کرد و این‌بار انجام این کار، مقابل سفارت ترکیه در استکهلم انجام گرفت.

ایران، مصر، کویت، امارات، الازهر مصر، مجمع جهانی علمای مسلمان، قطر، عربستان، اندونزی، اردن، مغرب، سازمان همکاری اسلامی، شورای همکاری خلیج فارس، گروه انصارالله، حزب الله لبنان، گروه حماس و جهاد اسلامی نسبت به این اقدام و تکرار آن بیانیه صادر کردند و در مورد گسترش اقداماتی که باعث بی‌حرمتی به ادیان و تشدید خشونت‌ها شود، هشدار دادند.

وزارت امورخارجه ترکیه نیز روز جمعه برای دومین بار در یک هفته، سفیر سوئد در آنکارا برای آماده شدن گروهی برای آتش زدن قرآن کریم در برابر سفارت ترکیه در استکهلم احضار کرده بود.

ترکیه در مخالفت با موضع کشور سوئد در خصوص این اقدام هتاکانه، از مقامات استکهلم انتظار دارد که اجازه این اقدام را ندهند.

ترکیه تهدید کرده است که این اقدام کارگران کردستان (پ. ک. ک) می تواند نقض آشکار توافقنامه سه جانبه میان ترکیه، سوئد و فنلاند باشد.

دولت آنکارا ۲۶ دی ماه نیز سفیر سوئد را در اعتراض به آویختن آدمک عروسکی با تصویر رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، به وزارت امور خارجه این کشور احضار کرد و سپس مصطفی شنطوب رئیس مجلس آنکارا، سفر "آندریاس نورلین" همتای سوئدی‌اش به ترکیه را لغو کرد.

مقامات ترکیه گفتند که آنکارا این "اقدام شنیع" را بشدت محکوم و اعتراض خود را به سفیر سوئد اعلام کرده است.

مقامات ترکیه همچنین گفتند که این اقدام مغایر با توافق آنکارا با سوئد و فنلاند و تعهد این کشور برای مقابله با شبه‌نظامیان کرد به عنوان شرط عضویت این دو کشور در ناتو است.

سوئد، فنلاند و ترکیه یک توافق سه جانبه در سال ۲۰۲۲ با هدف فائق آمدن بر اعتراض‌های ترکیه به عضویت این دو کشور حوزه بالتیک امضا کردند.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha