فرود پرندگان مهاجر در آبگیرهای همدان کاهش یافت

همدان- ایرنا- رییس اداره امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست همدان گفت: خشکسالی و افت آب موجود در تالاب ها و رودخانه ها میزان حضور پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی را در این استان به شدت کاهش داد.

علیرضا محمدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا یادآوری کرد: در دوره ای حدود ۴۰ تا ۷۰ گونه پرنده به تعداد ۱۰ هزار قطعه در تالاب های زیبا، رودخانه ها و دیگر زیستگاه‌های آبی فرود می آمدند که خشکسالی جذب پرندگان مهاجر را در استان کاهش داد.

وی اضافه کرد: به تازگی سرشماری پرندگان مهاجر در این استان آغاز شده که طبق پایش های صورت گرفته ۱۳ گونه پرنده مهاجر در مجموع به تعداد یک هزار و ۷۰۰ قطعه در زیستگاه های آبی استان همدان حضور یافتند.

رییس اداره امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست همدان افزود: شرایط اقلیمی هم دستخوش تغییر شده است و این رویه بر روی مهاجرت پرندگان بلند پرواز نظیر غازها تاثیر منفی گذاشته است.

محمدی گفت: هم اینک سد کلان ملایر میزبان پرندگانی نظیر چنگر، مرغابی سرسبز، مرغابی سرحنایی، کشیم بزرگ و کوچک، باکلان ها و حواصیل است.

وی ادامه داد: همچنین میزان پرندگان مهاجر در تالاب آبشینه همدان بیش از سایر تالاب های طبیعی و مصنوعی است چرا که بخشی از آب سد تالوار به این تالاب منتقل شده است.

رییس اداره امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست همدان بیان کرد: در حال حاضر هیچ پرنده کنار آبزی در آبگیرهای همدان به علت یخ بستن سطح آب و دشواری در تامین غذا، فرود نیامده است.

محمدی افزود: سرشماری پرندگان مهاجر آبزی ابتدا در آبگیرهای اصلی سپس در رودخانه های فصلی و دائمی و آب بندهایی که به صورت پراکنده پرندگان حاضر می شوند صورت گرفت.

وی اضافه کرد: این سرشماری با هدف بررسی میزان جذب پرندگان مهاجر در زیستگاه های آبی، بررسی میزان آبگیری زیستگاه های پرندگان مهاجر و پایش وضعیت شیوع بیماری در بین پرندگان صورت گرفت.

رییس اداره امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست همدان ادامه داد: آنفلوآنزا شایع ترین بیماری بین پرندگان است که در صورت بروز بیماری شمار زیادی از پرندگان را تلف می کند هر چند تاکنون موردی از کشف لاشه و بروز بیماری را شاهد نبوده ایم.

محمدی گفت: تفاهم نامه ای بین محیط زیست و دامپزشکی همدان با هدف بازدید مشترک از زیستگاه های آبی و رصد وضعیت بیماری پرندگان منعقد شده است و در صورت مشاهده لاشه پرنده، این لاشه برای تحقیقات بیشتر در اختیار دامپزشکی قرار می گیرد.

وی افزود: همچنین در جریان بازدید ها در صورت مشاهده گونه های در معرض خطر انقراض نظیر غاز پیشانی سفید می توان نسبت به مدیریت آنها اقدام کرد.

وی اضافه کرد: امسال تاکنون گونه کمیابی در استان مشاهده نشده است در حالیکه سال های گذشته شاهد حضور گونه های کمیاب و در معرض انقراض در تالاب ها و آبگیرهای همدان بودیم.

به گزارش ایرنا، تاکنون ۴۰ گونه پستاندار، ۱۸۱ گونه پرنده، ۴۳ گونه خزنده، ۳۸ گونه انواع ماهی ها و چهار گونه دو زیست در استان همدان شناسایی شده است.

استان همدان دارای ۶ منطقه حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است و وسعت مناطق زیر پوشش محیط زیست به ۶۲ هزار هکتار می رسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha