۲۵ مکان مستعد اجرای نیروگاه خورشیدی در خراسان‌شمالی شناسایی شد 

بجنورد-ایرنا- رییس تحقیقات و مجری انرژی‌های تجدیدپذیر شرکت توزیع برق خراسان شمالی گفت: ۲۵ مکان مستعد برای اجرای نیروگاه خورشیدی در استان شناسایی و مجوزهای بی‌نام برای سرمایه‌‎گذاری در این بخش صادر شد.

اسماعیل حسین پور روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: خراسان شمالی ظرفیت ها و پتانسیل های زیادی برای اجرای انرژی های تجدیدپذیر به ویژه نیروگاه خورشیدی دارد؛ ظرفیت ایجاد مولدهای خورشیدی در تمام شهرستان های استان به جزء مناطق کوهستانی و غیر مسطح شناسایی شده است.

وی تصریح کرد: ۱۵ موقعیت مکانی برای ایجاد نیروگاه خورشیدی زیر ۱۰ مگاوات در مجموع با ظرفیت ۶۳ مگاوات و ۱۰ مکان نیز برای ایجاد نیروگاه خورشیدی بالای ۱۰ مگاوات در مجموع با ظرفیت ۱۷۷مگاوات است.

مجری انرژی های تجدیدپذیر شرکت توزیع برق خراسان شمالی ادامه داد: استعلام‌های لازم از دستگاه‌های ذیربط برای اجرای این ۲۵ طرح سرمایه‌گذاری دریافت شده و بررسی و مطالعات لازم به لحاظ پتانسیل خطوط شبکه انتقال برق و از نظر ظرفیت های فیدر و پست های فوق توزیع شناسایی و مورد مطالعه قرار گرفته است.

وی گفت: زمین برای اجرای طرح جانمایی شده و اقدامات مربوط به واگذاری آن از منابع طبیعی انجام و تاییدیه لازم از وزارت نیرو و شرکت برق منطقه ای استان دریافت شده است.

ساخت نخستین نیروگاه ۲۵ مگاوات خراسان‌شمالی در گرمه

حسین پور با اشاره به شناسایی فرصت های سرمایه گذاری استان در بحث انرژی‌های تجدیدپذیر اظهار کرد: احداث نیروگاه خورشیدی در شهرستان گرمه یکی از فرصت های سرمایه گذاری در این بخش بود که یک شرکت خصوصی در این زمینه برنده مناقصه شد و به زودی ساخت این نیروگاه آغاز می شود.

وی عنوان کرد: ۲۵ میلیارد تومان سرمایه گذاری به ازای هر مگاوات برق در نیروگاه های خورشیدی نیاز است و بر این اساس برای اجرای نیروگاه ۲۵ مگاواتی شهرستان گرمه، حدود ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری اولیه لازم است.

مجری انرژی‌های تجدیدپذیر شرکت توزیع برق خراسان شمالی اضافه کرد: برای اجرای نیروگاه یک مگاواتی، ۱.۵ هکتار زمین نیاز است و سرمایه گذار در گرمه حدود ۴۰ هکتار زمین دریافت کرده است.

وی افزود: ۶ شرکت بومی برای ایجاد نیروگاه های خورشیدی با ظرفیت کمتر از ۱۰ مگاوات وارد عرصه شدند و خواستار دریافت تسهیلات بودند اما این منابع از طرف بانک ها پرداخت نشد و این سرمایه گذاران نتوانستند طرح را اجرایی کنند.

حسین پور گفت: وزارت نیرو هم برق تولیدی نیروگاه های خورشیدی و بادی را با قیمت تضمینی بالایی و به مدت ۲۰ سال خریداری می کند، البته هر ساله هم بر اساس فرمول تعدیل و نرخ تورم و ارزش افزوده یورو نرخ خرید تضمینی افزایش می یابد.

شهرستان گرمه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب بجنورد و در مسیر اصلی خراسان شمالی به استان های مرکزی و جنوبی کشور واقع است و این شهرستان در منطقه ای نسبتا کویری با آب و هوای گرم و مستعد نیروگاه خورشیدی واقع است.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha