گستراندن عدالت آموزشی با فعالیت ۱۲۰ مدرسه شبانه‌روزی در مازندران

ساری - ایرنا - ایجاد ۱۲۰ مجتمع آموزشی شبانه روزی و مدرسه کم دانش آموز، اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان، بیمه تکمیلی فرهنگیان، ساماندهی مدارس تخریبی و سرریز اعتبارات به بخش سلامت دانش آموزان از اقدامات مهم آموزش و پرورش پس از انقلاب اسلامی در مازندران است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، انقلاب اسلامی ایران تغییرات عمیقی را در جامعه ایرانی رقم زده است که آموزش و پرورش از جمله حوزه های مهم و انسان ساز کشور که در پرتو این انقلاب توانسته به موفقیت های خاص وویژه ای در این عرصه دست پیدا کند.

در فرهنگ عامه و از گذشته تعبیری که از سواد می شد تنها به معنای خواندن و نوشتن بود یعنی اینکه فرد توان انجام این کار را داشته باشد اما در کنار این جنبه فراگیری افزایش توانایی افراد برای مواجهه با شرایط اجتماعی، درک درست و قدرت حل مسائل و مشکلات، مشارکت فعال در تصمیم گیری های اجتماعی، توانایی برقراری ارتباط با افراد، حفظ محیط زیست و قدرت حفاظت از ارزشهای اخلاقی و معنوی، بخشی از مزایای آن است.

فراگیری دانش و آموختن سواد نقش موثری در تکامل شخصیت انسان و رشد جوامع بشری دارد و به عقیده بسیاری از صاحب‌نظران، توان خواندن و نوشتن می تواند به افزایش درک و شعور اجتماعی افراد کمک کند.

پیش از انقلاب اسلامی فضا برای تحصیل همگان بویژه بانوان وجود نداشت اما بعد از انقلاب با تغییر چشمگیر فرصت و فضا برای آموزش همگان در کشور ما فراهم شد و مسوولان حوزه آموزش و پرورش به خواندن و نوشتن صرف اکتفا نکردند و با باب کردن آموزش مهارت های شغلی و حرفه ای به نوعی در عرصه اشتغال افراد در آینده قدم گذاشته است.

به طوریکه بنا به اعلام اداره کل آموزش و پرورش مازندران در حال حاضر ۴۱ درصد دانش آموزان مقطع متوسطه استان به سمت رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش سوق داده شدند و به نوعی مهارتی برای آینده شغلی خود فراگرفتند.

از سوی دیگر همسو با ارتقای آموزش های حرفه ای، آموزش و پرورش در مازندران ساخت مدارس و مجتمع های آموزشی شبانه روزی و یا در مناطق محروم را اجرا کرده است تا بدینگونه چترعدالت آموزشی بر سر همه دانش آموزان حاضر در استان را فراهم کند و حتی پای این مدارس به نقاطی باز شده است که کمتر از ۵۰ دانش آموز دارد.

مدرسه‌سازی در مناطق محروم مازندران رهاورد انقلاب اسلامی
حسین کمالی، مدیر کل آموزش و پرورش مازندران

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران گفت : انقلاب اسلامی، ذات و ماهیتی فرهنگی و اعتقادی داشت و طی چهار دهه که از عمر نظام گذشت نیز شاهد هستیم در مقایسه با قبل از انقلاب، چه توسعه و جهشی در این حوزه رخ داده است.

حسین کمالی افزود : اتفاقاتی که در آموزش و پرورش افتاد نیز به برکت انقلاب اسلامی قابل مقایسه با ادوار قبل نیست ازجمله افزایش میزان باسوادی است که پیش از انقلاب نیمی از مردم، بی‌سواد بودند اما امروز میزان بی‌سوادی در کشور به ۶ درصد رسید و در مازندران از این رقم نیز پایین‌تر است.

وی ادامه داد: این جهش و پرش آموزش و پرورش تنها در حیطه آموزشی نبوده و در ایجاد فضاهای آموزشی و فرهنگی در مقایسه به چهار دهه قبل، نیز رخ داده است.

مدیر کل آموزش و پرورش مازندران گفت: پیش از انقلاب، تعداد مدارس بسیار کم‌شمار بود و آن تعداد هم به صورت تجمیعی اداره می‌شد و دانش‌آموزانِ چند روستا، مسیرهای طولانی را طی می‌کردند تا به مدرسه برسند.

دایر شدن ۵۰ مدرسه با کمتر از ۵۰ دانش آموز

وی با اشاره به اینکه فراهم کردن امکان تحصیل برای تمامی دانش آموزان را جزو وظایف محوله آموزش و پرورش برشمرد و افزود: برای این منظور اکنون حدود ۵۰ مدرسه‌ در استان با کمتر از ۵۰ دانش‌آموز فعالیت دارد.

کمالی تعداد دانش آموزان استان را حدود ۵۲۱ هزار نفر اعلام کرد و ادامه داد : ۲۲ هزار معلم فعال در مدارس استان حضور دارند که در مقایسه با قبل از انقلاب، رشد چشمگیری را شاهد هستیم و همه این موارد، موجب افتخار است.

وی گفت: امروز اگر در سطح منطقه ای و بین‌المللی، شاهد خیزش‌هایی چون بیداری اسلامی بودیم، همه با الگوبرداری از جمهوری اسلامی بوده و این تأثیر را نمی‌توان انکار کرد یا حتی تخفیف داد.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران سپس به رویکرد دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: دولت انقلابی به موضوع تعلیم و تربیت، اهتمامی ویژه داشت و از شروع به کار این دولت، شاهد ظرفیت‌سازی و تأمین امکانات و تجهیزات بودیم و هستیم و هم منابعی که در نظر گرفته شد که طی چند سال اخیر، نداشتیم.

وی ادامه داد : به عنوان بخشی از اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم می توان به واریز ۱۴ میلیارد تومان سرانه آموزشی به حساب مدارس مازندران اشاره کرد.

مدرسه‌سازی در مناطق محروم مازندران رهاورد انقلاب اسلامی

فعالیت ۷۰ مدرسه شبانه روزی و فراهم شدن امکان تحصیل دانش آموزان مناطق محروم

کمالی از جمله کارکردهای خوب و مثمرثمر نظام جمهوری اسلامی در حوزه آموزشی مازندران را ایجاد مدارس شبانه روزی در مناطق محروم اعلام کرد و گفت : برای این منظور ۷۰ مدرسه شبانه‌روزی استان راه اندازی شده است که تمامی این مدارس در مناطق محروم قرار دارند و اعتبارات خوبی تخصیص داده شد.

وی در تشریح اقدامات دولت سیزدهم در حوزه آموزش و پرورش مازندران افزود: طرح سردار شهید" سلیمانی" که با تمرکز بر اجرای پروژه‌های ورزشی است نیز در استان کمک کرد تا ۸۵ پروژه ورزشی مدارس اجرایی شود که از آن جمله ۳۷ سالن ورزشی تجهیز شد.

مدرسه‌سازی در مناطق محروم مازندران رهاورد انقلاب اسلامی

تخصیص اعتبار ۱۸ میلیارد تومانی به امر تربیت بدنی و سلامت دانش آموزان

مدیر کل آموزش و پرورش مازندران همچنین از تجهیز ۱۶ زمین فوتبال فاقد چمن به چمن مصنوعی در استان به عنوان دیگر اقدام انجام شده در این بخش دانست و گفت: ۱۸ میلیارد تومان از این طرح به حوزه تربیت بدنی و سلامت در مدارس استان تخصیصی یافت.

وی توجه ویژه به تجهیز هنرستان های فنی وحرفه ای و مدارس کاردانش را از جمله فعالیت های ممتاز دولت سیزدهم در حوزه آموزش و پرورش عنوان و تصریح کرد : برای این منظور دولت حدود ۲۰ میلیارد تومان برای تجهیز کارگاه‌های این مدارس در استان اختصاص داده است.

کمالی ادامه داد: توسعه رشته‌های متناسب با شرایط و نیاز مازندران به عنوان استان کانون کشاورزی در دستور کار قرارگرفته است و همچنین استاندار محترم نیز تقاضای توسعه رشته در این بخش را داشتند، این اتفاق هم در دستِ انجام است.

وی گفت: دولت سیزدهم همچنین برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز نیز با تعیین اعتبار این فرصت را ایجاد کرد تا از طریق «خرید خدمات» و «حق‌التدریس» اقدامات لازم انجام شده که منجر به جبران کمبودها در این بخش شده است.

مدیر کل آموزش و پرورش مازندران با اشاره اینکه دولت سیزدهم در بحث رفاه و معیشت معلمان توجه ویژه ای دارد، افزود:طرح رتبه‌بندی که در صدر مطالبات معلمان قرار داشت، با همکاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در این دولت اجرایی شد و بخشی از نیازهای معلمان با این طرح تأمین خواهد شد.

وی ادامه داد: هرچند این طرح در حقیقت بر توجه به شأن و منزلت معلمان تأکید دارد و در کنار این طرح، امضای قرارداد بیمه مکمل دانا نیز ازجمله اقدامات ارزشمند وزارت آموزش و پرورش بود که طی چند ماه اخیر صورت گرفته است.

کمالی گفت: این قرارداد جدید بیمه ای علاوه بر اینکه نتایج خوبی به همراه داشته موجبات رضایت معلمان را در پی داشته است و براساس پایش و ارزیابی انجام‌شده هم در استان و هم در سراسر کشور، موجبات رضایت بسیاری از معلمان را فراهم کرده است.

مدرسه‌سازی در مناطق محروم مازندران رهاورد انقلاب اسلامی

پرداخت ۱۶۰ میلیارد تومان تسهیلات به فرهنگیان مازندران

وی از عقد قرارداد وزارت آموزش و پرورش با بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات به فرهنگیان افزود:به منظور تأمین بخشی از نیازهای فرهنگیان، حدود ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای مازندران، در نظر گرفته شد و بیش از سه هزار تن از فرهنگیان برای اخذ تسهیلات مرابحه به بانک معرفی شدند.

مدیر کل آموزش و پرورش مازندران ادامه داد : علاو بر این ضمن پاداش فرهنگیان بازنشسته استان در سال ۱۴۰۰ با واریزی حدود ۹۷۰ میلیارد تومان انجام شد که رقم قابل توجهی از سوی دولت برای این منظور اختصاص یافته است.

وی از راه اندازی کانون " یاریگران زندگی" در ساری با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر خبر داد و گفت: هدف از راه اندازی این کانون مقابله با آسیب‌های اجتماعی است و مشاوره های لازم برای پیشگیری از اعتیاد به دانش آموزان و والدین ارائه می شود.

به گفته کمالی برای این طرح نیز اعتبارات خوبی تعیین شد تا بسترهای لازم برای مقابله با آسیب های اجتماعی ایجاد شود.

تعمیق باورهای دینی در مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران از توجه ویژه به موضوع نماز در مدارس به عنوان دیگر اقدام فرهنگی و اجتماعی انجام شده در مدارس استان اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف دستگاه تعلیم و تربیت، تعمیق باورهای دینی و اعتقادی جامعه است و برای تحقق این مهم برگزاری نماز جماعت و پر کردن صفوف نماز با حضور نوجوانان و جوانان، معلمان و عوامل مدرسه را در اولویت خود قرار داده اند.

وی همچنین به جایگاه مهم ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در سند تحول بنیادین، اشاره کرد و گفت: یکی از رسالت‌های آموزش و پرورش، تعمیق باورهای دینی و فرهنگی است در شرایطی که تحت هجمه شدید دشمنان در فضای مجازی قرار داریم و بسته‌ای در خصوص پوشش دانش‌آموزان به مدارس ابلاغ شد و برنامه داریم تا این موضوع در مدارس نهادینه شود.

کمالی افزود:برای تحقق این امر نیز پیوند مدارسه و اولیا را افزایش داریم و تلاش کردیم خانواده را با مدرسه در این خصوص هماهنگ کنیم. کمالی به نصیب برابر آموزشی به‌عنوان یکی از رویکردهای دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: طرح قرارگاه جهادی برای تحقق این هدف همزمان با سراسر کشور در استان نیز اجرا شد و با فعالیت گروه‌های جهادی مقرر شد همان‌گونه که افرادی در مراکز شهرها، از فرصت برابر آموزشی برخوردارند، دانش‌آموزان مناطق دورافتاده نیز از این فرصت برابر بهره‌مند باشند.

وی استفاده از "شبکه شاد" بعنوان بستری برای استفاده از فضای مجازی برای آگاهی بخشی مخاطبان نام برد و افزود: در حالیکه این شبکه در برهه زمانی آموزش غیر حضوری توانسته است موفق عمل کند و در زمان کنونی این پیام رسان برای آگاهی بخشی به معلمان و برگزاری جلسات و گردهمایی آنها استفاده می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha