۱ بهمن ۱۴۰۱، ۱۳:۵۵
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 85004954
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جنگ اوکراین؛ از تلاش برای اتحاد علیه مسکو تا دعوای ارسال سلاح سنگین به کی یف

تهران- ایرنا- اختلاف کشورهای غربی برای مواجهه با بحران اوکراین در زمینه‌های مختلف به گونه‌ای شده که برخی را برای ارائه سلاح های سنگین به کی‌یف دست به عصا کرده و شکاف موجود در میان ناتو و غرب را بیش از پیش عمیق ساخته است.

به گزارش ایرنا، کشورهای غربی همزمان با رویارویی با یک وضعیت بغرنج در جنگ اوکراین، در نشست روز جمعه ناتو و رهبران دفاعی از ۵۰ کشور جهان در مورد عرضه تانک‌های تهاجمی و پیشرفته لئوپارد ۲ آلمانی به کی‌یف به توافق نرسیدند.

برغم اختصاص میلیاردها دلار تسلیحات جدید از جمله تانک‌های انگلیسی، خودروهای جنگی آمریکایی و هویتزرهای دانمارک و سوئد که در ماه جاری میلادی در مورد ارسال آنها به اوکراین تصمیم گیری شد، غربی‌ها همچنان بر سر تحویل سلاح‌های سنگین به کی‌یف اختلاف نظر دارند و با توجه به نزدیک شدن جنگ اوکراین به یک سالگی خود، اتحاد و اتفاق نظر در میان غربی ها نه تنها بیشتر نشده بلکه شکاف بین آنها را عمیق‌تر کرده است.

جنگ اوکراین؛ از تلاش برای اتحاد علیه مسکو تا دعوای ارسال سلاح سنگین به کی یف

در حالی که بیشتر مباحث و رایزنی ها در مورد ارسال کمک‌ها به اوکراین پشت درهای بسته باقی می‌ماند اما به نظر حالا نارضایتی انگلیس از سرعت کنونی ارسال کمک‌ها و امتناع آلمان از ارائه تانک‌های «لئوپارد ۲» به اوکراین در این هفته تمامی اختلاف‌ها را عیان کرده است.

جیمز کلورلی وزیر خارجه انگلیس در جریان سفر خود به واشنگتن در جمع خبرنگاران این احتمال را مطرح کرد که اگر متحدان به سرعت از ضعف‌های روسیه بهره برداری کنند، اوکراین امسال در جنگ به "پیروزی" می‌رسد. مقام‌ها در لهستان، کشورهای حوزه بالتیک و فنلاند به صورت گسترده با ارزیابی ادعایی لندن در این مورد موافق هستند.

درحالیکه از سوی دیگر آلمان با ارسال تانک‌های تهاجمی «لئوپارد ۲» به اوکراین مخالفت می‌ورزد، آمریکا نیز درخصوص سرعت تحویل تسلیحات به کی‌یف نظر دیگری دارد مبنی بر اینکه دادن تجهیزات جنگی که نیروهای اوکراینی هنوز نمی‌توانند با آن کار کنند، درست نیست.

مقام‌های آمریکایی اینطور استدلال می‌کنند که در دنیایی با منابع محدود، عاقلانه این است که برای یک درگیری طولانی مدت که روسیه رگبارهای بی‌امان بر سر اوکراین می‌ریزد، باید تجهیزاتی را به عنوان اندوخته نگه داشت.

در نشست روز جمعه که در پایگاه هوایی آمریکا در شهر رامشتاین آلمان برگزار شد، مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا تاکید کرد: امسال بیرون کردن نیروهای روسیه به صورت نظامی خیلی خیلی دشوار است.

در این نشست همچنین مشکل جدی‌تری به دلیل امتناع دولت آلمان از ارسال تانک‌های «لئوپارد ۲» به وجود آمد؛ تانکی که بسیاری از کارشناسان نظامی معتقدند می‌تواند یک جنگ افزار تعیین‌کننده در دست اوکراین باشد.

جنگ اوکراین؛ از تلاش برای اتحاد علیه مسکو تا دعوای ارسال سلاح سنگین به کی یف

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا چندین روز برای ترغیب برلین به ارسال تانک‌ها یا دست کم اجازه دادن به لهستان و کشورهای دیگر برای صادرات مجدد آنها، تلاش کرد اما در نهایت پس از پایان نشست روز جمعه، بوریس پیستوریوس وزیر دفاع جدید آلمان اعلام کرد که هیچ توافقی درمورد ارسال لئوپارد ۲ به دست نیامده امابا انجام بررسی ها، به زودی در این مورد تصمیم گیری خواهد شد. با وجود اینکه اختلاف شدیدی بین واشنگتن و برلین در این خصوص وجود دارد اما آنها همچنان مدعی اتحاد بمنظور تقابل با مسکو هستند.

آلمان ارسال تانک‌های تهاجمی خود را مشروط به این کرده که آمریکا نیز تانک‌های آبرامز M-۱ را به اوکراین بدهد ولی کاخ سفید به بهانه اینکه این تانک از نظر سوخت بسیار پر مصرف بوده و به درد فضای جنگی اوکراین نمی‌خورد، تاکنون از ارسال آن سرباز زده اند.

احتمال جنگ هسته‌ای

تمایل نداشتن دولت اولاف شولتس صدراعظم آلمان برای پا گذاشتن در این مسیر می‌تواند دو دلیل عمده داشته باشد. ابتدا، شولتس ممکن است این نگرانی را در سر بپروراند که اذهان عمومی در جهان هنوز آمادگی دیدن تانک‌های آلمانی در نزدیکی مرزهای روسیه را به این علت که یادآور تهاجم نازی‌ها در جنگ جهانی دوم است، نداشته باشد.

مورد بعدی می‌تواند مربوط به نگرانی برلین درباره تشدید جنگ در اوکراین و در نهایت استفاده از سلاح‌های هسته‌ای توسط روسیه باشد. کاخ کرملین پیشتر در مورد ارسال تسلیحات بیشتر به اوکراین و تبعات آن از جمله استفاده از سلاح هسته‌ای هشدار داده است.

با این وجود لهستان و فنلاند خواهان ارسال تانک‌های لئوپارد آلمانی ( که در اختیار دارند) به اوکراین هستند و ماتئوش موراویتسکی نخست وزیر لهستان در این مورد هشدار ضمنی به آلمان داده است. وی روز سه‌شنبه اعلام کرد: شکست اوکراین ممکن است تبدیل به مقدمه‌ای برای جنگ جهانی سوم شود. بنابراین، امروز هیچ دلیلی برای ممانعت از حمایت کی‌یف وجود ندارد. در نتیجه، خواستار اقدام‌های مصمم از جانب دولت آلمان برای ارسال تمام انواع تسلیحات به اوکراین هستم.

جنگ اوکراین؛ از تلاش برای اتحاد علیه مسکو تا دعوای ارسال سلاح سنگین به کی یف

هر چند برخی معتقدند که جنگ هسته‌ای در عمل خیلی بعید به نظر می‌رسد اما به نظر می رسد که واشنگتن با فشار به متحدان خود برای افزایش کمک‌های نظامی به کی‌یف تحریک هر چه بیشتر مسکو برای استفاده از سلاح اتمی را دنبال می‌کند.

پیش از این بیشتر ناظران مقصر اصلی شروع جنگ اوکراین را آمریکا معرفی کرده اند و بسیاری از گزارش‌ها نیز فاش کرده است که این کشور از به وقوع پیوستن این جنگ سود بسیاری را نصیب خود کرده است. گرچه تحولات در مسیر منافع واشنگتن رقم می‌خورد، اروپا متحد آنسوی آتلانتیک این کشور قربانی این درگیری نظامی ۱۱ ماهه شده و طولانی شدن آن این قاره را به ورطه بحرانی عمیق نزدیک می‌کند.

از این رو قرابت جغرافیایی کشورهای اروپایی به جبهه جنگ اوکراین درصورت کشیده شدن این درگیری به یک جنگ هسته‌ای به طور قطع آنها را متضرر اصلی این داستان خواهد کرد.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha