صف بنزین در جنوب کرمان باز شلوغ شد+ فیلم

جیرفت- ایرنا- صف بنزین در جایگاه‌های عرضه سوخت جنوب کرمان دوباره شلوغ، برخی پمپ‌بنزین‌ها نیز سوخت تمام کردند و تعطیل شدند؛ مسئولان ضمن اشاره به حجم بالای مصرف به علت قاچاق، می‌گویند این مشکلات به‌صورت مقطعی همزمان با سرد شدن هوا و بروز تاخیر در ارسال تانکر هم اتفاق می‌افتد.

خبرنگار ایرنا مستقر در جیرفت مطلع شد صف‌های طولانی در برخی جایگاه های این شهر شکل گرفته است؛ گزارش میدانی خبرنگار ایرنا را طی جمعه‌شب از برخی جایگاه های این شهر مشاهده می‌کنید؛ این در حالی است که خبرنگاران ایرنا در دیگر شهرهای جنوب استان نیز گفتند که وضعیت مشابهی مثل جیرفت در آن شهرها برقرار است.

به دنبال این موضوع خبرنگار ایرنا شب گذشته دست‌کم از هشت جایگاه سوخت جیرفت بازدید کرد؛ از این تعداد سه جایگاه تعطیل و مابقی نیز شاهد صف‌های طولانی شده بودند؛ حضور افراد گالن‌به‌دست در داخل جایگاه‌ها از جمله نکات قابل توجه در این شرایط به شمار می رفت.

صف طولانی برخی جایگاه ها آنقدر طولانی بود که در چند لاین تشکیل شده بود و بروز ترافیک و انسداد مسیر را نیز در برخی خیابان ها به دنبال داشت؛ در این شرایط از حضور ماموران انتظامی و راهنمایی و رانندگی نیز برای حل مشکل خبری نبود.

قاچاق بنزین و گازوئیل همچنان در جنوب استان کرمان جریان دارد؛ درحالی که با ساماندهی عرضه بنزین از طریق محدودکردن کارت های آزاد جایگاه ها به تنها ۲ جایگاه در هر شهر، گفته شده مصرف سوخت نیز ۱۰ درصد کاهش داشته اما مصرف آنقدر بالا و قاچاق به گونه ای است که جایگاه های عرضه سوخت زودتر از سایر نقاط سوختشان تمام می شود.

خبرنگار ایرنا در قلعه‌گنج نیز می‌گوید که طی روزهای گذشته چند جایگاه این شهرستان تعطیل بوده و در مقابل سایر جایگاه ها نیز صف های طولانی تشکیل شده بود که با ارسال چندین تانکر سوخت، وضعیت کمی رو به بهبود گذاشته است.

بارش برف و لغزندگی جاده ها نیز عاملی است که سبب می شود تانکرهای سوخت اجازه تردد در محورهای مواصلاتی پیدا نکنند و سوخت با تاخیر به جایگاه ها برسد.

سردی هوا و کمبود نفتکش

با بررسی های صورت گرفته اعلام شد که از جمله دلایل مهم این مشکل کمبود تانکرهای حمل سوخت یا نفتکش ها در روزهای اخیر بوده است.
فرماندار شهرستان جیرفت در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه در روزهای پنجشنبه و جمعه به دلیل تعطیلی و استراحت برخی از رانندگان تانکر تعداد تانکرهای حمل سوخت کاهش یافته است گفت: شرایط در دی و بهمن به دلیل کاهش دمای هوا و افزایش نیاز به فرآورده هایی که تانکرهای حمل سوخت حمل می کنند، دسترسی به این تانکرها سخت تر شده است.
احمد بلندنظر افزود: در ماه های سرد مثل دی و بهمن تانکرها بیشتر از قبل به حمل نفت و گازوئیل در کنار بنزین می پردازند و این موجب شده زمان برای حمل و نقل بنزین هم کاهش یابد.

آمار تخلیه سوختی که دیگر جواب نمی دهد

وی با بیان اینکه روز پنجشنبه برای جیرفت ۲۲ دستگاه نفتکش حدود ۶۱۸ هزار لیتر سوخت تخلیه کرده اند ادامه داد: روز جمعه هم ۱۲ تانکر بنزین با حجم ۳۳۸ هزار لیتر در جایگاه های شهر تخلیه شده اما جوابگو نبوده است.

ضرورت دوربین های پلاک خوان

اما از جمله دلایل اصلی مشکل قاچاق بنزین در این منطقه است که اگر وجود نداشت با همین نفتکش ها و همین مقدار بنزین هم شاید شاهد این میزان صف نبودیم که یکی از راه حل های مهم برای جلوگیری از این قاچاق را مسئولان، نصب دوربین های پلاک خوان برای شناسایی ترددهای متعدد به جایگاه ها عنوان می کنند.

در فیلم زیر ویدئوی یکی از کاروان های مرگ آفرین قاچاق سوخت در جاده های جنوب کرمان را مشاهده می کنید:

ضرورت حمایت پلیس

در حالی که طبق گزارش‌ها عرضه بنزین در ظرف و گالن ممنوع یا تابع شرایط خاصی است اما در بسیاری از جایگاه ها همچنان شاهد حضور ظرف به دست ها هستیم که به نظر نیز نمی‌رسد همه این افراد رانندگانی باشند که بنزین خودرو آنان در خیابان تمام شده باشد.

خبرنگار ایرنا جمعه‌شب مشاهده کرد یکی از جایگاه‌های جیرفت به دلیل حضور پرتعداد گالن‌به‌دستان و با وجود صف طولانی قادر به کنترل اوضاع و ممانعت از حضور گالن به دستان نبود لذا ارائه بنزین را در آن زمان متوقف کرد. در این زمان تماس با پلیس حتی تماس یکی از کارکنان جایگاه دار به پلیس برای حضور و مدیریت اوضاع بی نتیجه ماند زیرا پلیس حاضر نشد و نیامد.

سرپرست فرماندهی انتظامی شهرستان جیرفت در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: نمی توانیم در همه جایگاه ها نیرو مستقر کنیم؛ وضعیت خاصی نیست و صف در یک جایگاه است که ظاهرا بنزین تمام کرده است.
سرهنگ عزت الله عبدلی نسب در مورد تلاش برای اجرای قانون درباره ممانعت فروش بنزین به گالن به دست ها هم اظهار کرد: این کار غیرقانونی است و نباید به گالن به دست ها بنزین فروخته شود اما ما نمی توانیم مانع فروش به گالن به دست ها شویم، پمپ در دست جایگاه دار است.

این صف های طولانی که سبب بروز مشکل برای شهروندان عادی نیز شده درحالی است که گزارش می شود برخی شهروندان بنزین هایی که به صورت جزئی خرید می کنند را در منازل خود نگه می دارند؛ کاری بسیار خطرآفرین که می تواند به انفجار آنها نیز بیانجامد و ضرورت اقدام جدی تر و هماهنگ تر همه دستگاه های اجرایی و متولی را در این موضوع می طلبد.

تشکیل صف برای بنزین یا گازوئیل که هراز گاهی در جنوب کرمان خبر ساز می شود درحالی است که شهروندان برای تحویل سیلندرگاز نیز دچار صف و مشکلات هستند؛ امام جمعه جیرفت روز گذشته در خطبه های نمازجمعه سوءمدیریت را مهمترین دلیل این صف ها در عرصه گاز عنوان کرده و خواهان اقدام جدی متولیان شده بود.

در همین مورد بخوانید:

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha