استان سمنان تلفات ناشی از بیماری جانواران علف‌خوار حیات وحش نداشت

سمنان- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان سمنان گفت: هیچ‌گونه شواهدی مبنی بر تلفات ناشی از بیماری‌های ویروسی و کانون بیماری در جانوران علف‌خوار حیات وحش استان از ابتدای امسال تاکنون گزارش نشد.

بهرامعلی ظاهری روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا ابراز داشت: ماموران یگان حفاظت محیط‌ زیست استان سمنان به صورت شبانه‌روزی حفاظت از حیات وحش را برعهده دارند و هرگونه مورد مشکوک را گزارش می‌کنند و تاکنون مورد مشکوکی که نشانه بیماری در حیات وحش استان باشد گزارش نشده است.

وی ادامه داد: پاک بودن حیات وحش استان سمنان از کانون بیماری با تلاش و همراهی دامپزشکی استان با راهکارهای مختلف مانند ضدعفونی کردن آبشخورها محقق شده است.

وی افزود: کارشناسان دامپزشکی در زمینه واکسیناسیون دام اهلی همراهی و تلاش خوبی دارند که همین امر در پاک بودن حیات وحش از کانون بیماری موثر است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان گفت: جابه جایی دام سبک از منطقه‌ای به منطقه دیگر و غفلت از واکسیناسیون، عامل آلودگی زیستگاه حیات وحش است و این نکته برای حفاظت از حیات وحش همواره باید مورد توجه باشد.

استان سمنان با برخورداری از ۱۶ درصد از مناطق حفاظت شده کشور و میزبانی ۳۰ درصد از تنوع گیاهی و جانوری مامنی برای زادآوری و تکثیر نسل‌ گونه‌های ارزشمند حیات وحش است.

پارک‌، اثر ملی و طبیعی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده مناطق چهارگانه تحت مدیریت حفاظت محیط زیست به شمار می‌رود و استان سمنان به جز اثر ملی و طبیعی از تنوع زیستی دیگر مناطق چهارگانه برخوردار است.

مناطق حفاظت شده در استان سمنان ۲.۳ میلیون هکتار و در مجموع بین ۱۵ تا ۲۰ هزار هکتار عرصه های طبیعی تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان است.

۲.۳ میلیون هکتار مناطق حفاظت شده، ۲ پارک ملی کویر گرمسار و پارک توران یا خارتوران شاهرود ۲ ذخیره گاه حفاظت شده حیات وحش مهم دنیا در استان سمنان است و هم چنین استان سمنان منطقه های حفاظت شده در محدوده جنگل ابر و پرور و منطقه شکار ممنوع دارد.

در استان سمنان سه پارک شامل پارک ملی کویر واقع در گرمسار، پارک ملی توران واقع در شاهرود و پارک ملی صیدوا در مهدیشهر، ۲ پناهگاه حیات وحش در خوش ییلاق و توران و ۲ منطقه حفاظت شده در پرور شهرستان مهدیشهر و توران در شاهرود، پنج منطقه شکارممنوع و ۲ پناهگاه حیات در خوش‌ییلاق و توران شاهرود وجود دارد.

چاه شیرین در جنوب سمنان، منطقه شکار ممنوع خُنار مشترک بین گرمسار و سرخه، منطقه شکار ممنوع طالو و شیربند در شمال شرق دامغان، منطقه سفیدکوه و آرسک در شمال غرب دامغان و منطقه شکار ممنوع تپال در شمال غرب شاهرود جزو پنج منطقه شکار ممنوع در استان سمنان به شمار می‌روند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha