زلنسکی در انتظار دریافت تانک از غرب

تهران-ایرنا- ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین اظهار داشت، تحویل تانک‌ از غرب به اوکراین در تعیین سرنوشت جنگ، همچنان مورد تاکید و بسیار حساس است.

به گزارش ایرنا به نقل از سی ان ان، زلنسکی پنجشنبه همراه با چارلز میشل رئیس شورای اروپا در کی‌یف به خبرنگاران گفت: بن‌بست بر سر ارسال تانک‌های مورد درخواست ما به اوکراین به عوامل زیادی بستگی دارد اما متأسفانه درخواست کی‌یف یکی از آن عوامل نیست.

رئیس جمهور اوکراین از چند کشور که برای دادن تانک‌ به کشورش اعلام آمادگی کردند، قدردانی کرد و افزود: در بیشتر موارد آنها نیازمند اخذ مجوز از کشورهای سازنده هستند.

زلنسکی توضیح داد: همه ما منتظر تایید کشوری هستیم که حق اعطای این مجوز خاص را دارد.

به نوشته سی ان ان، یکی از کشورهای مورد نظر آلمان است که تانک لئوپارد را تولید می‌کند. لهستان، دانمارک و دیگران گفته‌اند که قصد دارند تعدادی از تانک‌های لئوپارد خود را به اوکراین بفرستند اما برلین برای جلوگیری از تشدید تنش با مسکو، تمایلی به تایید ارسال تانک‌های ساخت آلمان به اوکراین ندارد.

زلنسکی گفت: ما تا جایی که می‌توانیم فشار سیاسی وارد می‌کنیم اما مهم‌ترین موضوع این است که فشارهای ما مبتنی بر استدلال‌های محکم است. شجاعت رزمندگان ما و انگیزه مردم اوکراین در برابر هزاران تانک روسی کافی نیست.

وی افزود: البته اوکراین به دنبال راه‌های دیگر برای دستیابی به تسیلیحات مورد نیازش از جمله تولید داخلی است اما این کار زمان‌بر است و ما نمی‌توانیم فرصت زیادی در اختیار روسیه قرار دهیم.

زلنسکی تاکید کرد: در حال حاضر دو عنصر «زمان» و «سرعت» برای ما بسیار حیاتی است چرا که افزوده شدن هر دقیقه به عمر این نبرد به قیمت زندگی یک انسان تمام می‌شود.

به گزارش ایرنا، آمریکا و آلمان روز پنجشنبه تلاش کردند تا اختلاف نظر خود را برای ارسال تانک‌های سنگین به اوکراین حل کنند اما دو کشور هنوز نتوانسته‌اند در خصوص این موضوع به توافق برسند.

بر اساس گزارش‌ها، لوید آستین وزیر دفاع آمریکا و بوریس پیستوریوس وزیر دفاع جدید آلمان، تنها چند ساعت پس از سوگند پیستوریوس در برلین گفت‌وگو کردند اما هیچ گزارشی در مورد توافق دو کشور در این خصوص منتشر نشده است.

این درحالی است که ده‌ها متحد آمریکا قرار است در روز جمعه در رامشتاین، پایگاه اصلی هوایی اروپایی واشنگتن با یکدیگر دیدار کرده تا در این خصوص تصمیم‌گیری کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha