لاوروف: غرب، اوکراین را به سمت تهدید منافع حیاتی روسیه و بلاروس سوق می‌دهد

تهران-ایرنا-  سرگئی لاوروف، پس از دیدار با وزیر امور خارجه بلاروس، در نشست خبری گفت: غرب، اوکراین را به سمت تهدید منافع حیاتی روسیه و بلاروس سوق می‌دهد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از اسپوتنیک، وزیر امور خارجه روسیه برای دیدار با همتای بلاروس خود «سرگئی آلینیک» و «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس وارد مینسک شد. همکاری نظامی، مسائل دفاعی و امنیت اروپا مهم‌ترین موضوعات این سفر عنوان شده‌اند.

سرگئی لاوروف، پس از دیدار با همتای بلاروس خود در کنفرانس مطبوعاتی روز پنجشنبه گفت: غرب، اوکراین را به پل ارتباطی برای فعالیت های خرابکارانه علیه فدراسیون روسیه تبدیل کرده است.

این دیپلمات ارشد روسیه تأکید کرد: مسکو و مینسک هر دو این دیدگاه را دارند که غرب مستقیماً کیف را برای ایجاد تهدید علیه منافع حیاتی روسیه و بلاروس تحت فشار قرار می دهد.

لاوروف ادامه داد: ما امیدواریم که دوستان روزی نسبت به نتیجه ناخوشایند سیاستی که سیاستمداران غربی در قاره اروپا دنبال می‌کنند، آگاهی پیدا کنند.

لاوروف در کنفرانس مطبوعاتی گفت: ما به ویژه بر تلاش‌های مستمر غرب برای مداخله در امور داخلی کشورهایمان، از جمله از طریق اقدامات محدودکننده غیرقانونی و یکجانبه با هدف از میان بردن ثبات سیاسی داخلی روسیه و بلاروس تأکید کردیم، زیرا واشنگتن و بوروکرات‌های اروپایی از اعلام اقدامات خود، برای تضعیف اقتصاد ما پروا نمی‌کنند.

وزیر امور خارجه روسیه افزود: با این حال، این برنامه‌ها، هم در روسیه و هم در بلاروس شکست خورده است.

لاوروف خاطرنشان کرد: روسیه هر کاری انجام خواهد داد تا همکارانش در ناتو و اتحادیه اروپا هر چه زودتر هشیار شوند و توهمات استعماری خود را کنار بگذارند.

لاوروف گفت: همکاران غربی ما افرادی متکبر هستند که جاه طلبی های سیاسی سرکوب ناپذیر، تلاش برای تحقق حس برتری، رویاها و توهمات استعماری و نواستعماری خود را بالاتر از منافع مردم خود قرار می دهند.

وی همچنین ابراز اطمینان کرد: چنین وضعیتی روزی خواهد گذشت و سیاستمدارانی که منافع مردم خود را در نظر بگیرند در کشورهای اروپایی به قدرت خواهند رسید.

وزرای خارجه دو کشور درباره تلاش های غرب برای مداخله در امور مسکو و مینسک گفتگو کردند.

لاوروف همچنین اعلام کرده است روسیه و بلاروس تفاهم نامه‌ای را برای تقویت امنیت زیستی امضا کرده‌اند که هدف آن متوقف کردن تهدیدات کشورهای ثالث است. وزیر امورخارجه روسیه توضیح داد: اجرای سند مذکور نیازمند تبادل منظم اطلاعات بین نهادها به منظور توسعه روش های پاسخگویی در صورت لزوم است.

لاوروف علاوه بر گفتگو با همتای بلاروس خود، با الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس نیز دیدار و درباره همکاری های دوجانبه در حوزه نظامی-سیاسی و مسائل دفاعی گفتگو کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha