اصفهان  منطقه پایلوت کشور در "حمل و نقلِ پاک" می شود

اصفهان-ایرنا- معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور گفت: به‌دنبال آن هستیم که اصفهان به عنوان منطقه پایلوت کشور در استفاده از خودروی برقی و حمل و نقل پاک معرفی شود.

به گزارش ایرنا؛ علی سلاجقه روز پنجشنبه در آیین افتتاح پروژه بلاستینگ شرکت مپنا اصفهان، با بیان اینکه رفع چالش های اصفهان در بخش زاینده رود، حقابه ها و آلاینده‌ها تکلیف مهمی بر دوش ماست، افزود: به دنبال آن هستیم که با هدف کاهش آلودگی هوای کلانشهر اصفهان، موضوع حمل و نقل پاک و منع مازوت سوزی را با هم افزایی وزرای صمت و نفت اجرایی کنیم ؛ با هدف منع مازوت سوزی در جلسه ای با وزیر نفت در سال گذشته مقرر شد با انجام تهاتر بین بخش های مرتبط این اتفاق بیفتد تا امسال نبود سوخت مازوت در اصفهان را جشن بگیریم اما این موضوع تاکنون محقق نشده است.
معاون رییس جمهور با عذرخواهی از مردم شهرهای اصفهان و شاهین‌شهر بدنبال استمرار مازوت سوزی نیروگاه شهید منتظری، افزود: وضعیت فعلی آلودگی هوا در برخی استان های کشور و آنچه در این حوزه اتفاق افتاده نتیجه فعالیت همه ما بوده است؛ اگرچه اینکه نیروگاه اصفهان مازوت می‌سوزاند از سال گذشته شروع شده اما آلودگی هوای این شهر بتدریج و از سال‌های قبل نمود و فُزونی یافته است.
سلاجقه به چالش های دیگر اصفهان از جمله خشکی زاینده رود و تالاب بین المللی گاوخونی اشاره و تصریح کرد: این وضعیت در شان مردم شهیدپرور اصفهان نیست، ما مدیون شهر اصفهان و شاهین شهر هستیم و به عنوان خادمان نظام باید سنگینی این بار را از دوش مردم برداریم و شرایط را دلپذیر کنیم.
وی از افتتاح طرح کلان تصفیه گازوییل در پالایشگاه اصفهان در آینده ای نزدیک با حضور رییس جمهور خبر داد و افزود: در این رابطه حمایت مجلس برای تقویت صندوق ملی محیط‌زیست با تصویب ۲۰ درصد عوارض آلایندگی ضروری است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه خط کش‌های محیط زیستی اکنون در جهان فراگیر شده است، افزود: در همین زمینه در نشست گلاسکو، موضوع "کربن صفر" مطرح شده که فعالیت ها در این حوزه بطور دقیق رصد می شود.
معاون رییس جمهور به سیاست‌های استثماری انرژی در جهان اشاره و بیان کرد: سال ۱۳۸۶ در نشست سازمان ملل، همه کشورهای صنعتی این موضوع که کشورهای حاشیه خلیج فارس باید چاه‌های نفت را پلمب کند و مولدهای انرژی پاک را از اروپا بخرند مطالبه کردند.
وی افزود: این مساله نوعی تروریسم اقتصادی است که ما آن را در نشست گلاسکو مطرح کردیم؛ بطوریکه آلمان که از حامیان "کربن صفر" بود اکنون خود زغال سنگ می‌سوزاند در حالی که پیشنهاد ما این بود که سوخت واحد و یکسان نداریم و این موضوع بر اساس شرایط کشورها باید متنوع باشد.
سلاجقه تغییر اقلیم، پسماند و انرژی را از اولویت های مهم سازمان محیط زیست کشور عنوان کرد و با اشاره به منابع خدادادی و متنوع ایران افزود: با توجه به این ظرفیت ها استفاده از موتورهای برقی و اتوبوس‌های برقی باید در دستور کار قرار بگیرد.
به گزارش ایرنا، رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به همراه شماری از مسوولان مرتبط، امروز پنجشنبه همزمان با "روز ملی هوای پاک" برای بررسی چالش های زیست محیطی اصفهان و افتتاح سه طرح در این حوزه به این استان سفر کردند.
شرکت در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای اصفهان در استانداری، بازدید از نیروگاه شهید منتظری، هم اندیشی با فعالان حوزه محیط زیست، افتتاح پروژه بلاستینگ شرکت مپنا (مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران)، بهره برداری از طرح نصب تجهیزات کنترل واحدهای صنعتی شهرک صنعتی شمال شرق اصفهان و افتتاح پروژه تصفیه خانه فاضلاب پیشرفته اسمز معکوس و اولترافیلتراسیون شرکت فولاد مبارکه از جمله برنامه های وی در سفر به اصفهان است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha