طرح ملی و راهبردی سیلوی ۱۰۰ هزار تنی گرمسار تکمیل شود

سمنان - ایرنا - مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان سمنان گفت: تکمیل و بهره‌برداری از سیلوی ۱۰۰ هزار تنی گندم در گرمسار به عنوان ذخیره‌گاه راهبردی کشور تسریع شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیلوی ۱۰۰ هزار تنی گرمسار به عنوان بزرگترین سیلوی شرق کشور در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار در حال ساخت است و هم‌اکنون پیشرفت فیزیکی بیش از ۹۳ درصد دارد و با توجه به احتمال سفر رییس جمهور به استان سمنان انتظار می‌رود نگاه ویژه برای تکمیل این طرح در دستور کار باشد.

موقعیت جغرافیایی استان سمنان به لحاظ استقرار آن در جاده دسترسی شمال به جنوب و جاده ترانزیتی شرق به غرب کشور و همچنین راه آهن سراسری ۲ خطه تهران - مشهد، همجواری با ۹ استان، داشتن آب و هوایی مناسب و نزدیکی به بازار مصرف بزرگ تهران از اهداف و ضرورت‌های ساخت این سیلوی ۱۰۰ هزار تنی است.

طرح سیلوی ۱۰۰ هزار تنی گرمسار با تامین اعتبار از سوی بانک توسعه اسلامی و دولت در حال ساخت است و طبق قرار داد، 89 و 2 دهم درصد اعتبارات مورد نیاز از سوی بانک به ارزش ۱۸ میلیون و ۹۶۰ هزار یورو و ۱۰ و هشت دهم درصد از سوی دولت به ارزش ۱۹ میلیارد تومان تامین می‌شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان سمنان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ابراز داشت: استان سمنان در زمینه محل مناسب برای ذخیره گندم مشکلی ندارد و اکنون ظرفیت ذخیرگاه‌های استان سمنان سه برابر نیاز است، اما سیلوی یکصدهزار تنی گندم ذخیره‌گاه راهبردی و ملی است که باید در تکمیل طرح تسریع شود.

عبدالرحیم تحصیلی ادامه داد: اکنون ذخیرگاه گندم استان ۲۸۰ هزار تن ظرفیت دارد که نیاز استان در حدود ۹۰ هزار تن است.

وی تاکید کرد: بهره‌برداری از سیلوی ۱۰۰ هزار تنی گرمسار نقش مهمی در رفع بخش بزرگی از مشکلات منطقه‌ای و کشور دارد و نیازهای ضروری ذخیره‌سازی گندم به عنوان محصول راهبردی کشور را محقق می کند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان سمنان گفت: این سیلو دارای چهار خوشه و کندوهای ۹ عددی به هم چسبیده است و در مجموع ۳۶ کندو به ارتفاع حدود ۴۵ متر و قطر ۱۱ متر دارد.

گرمسار غربی ترین شهرستان استان سمنان، پنج هزار و ۱۸۲ کیلومتر مربع وسعت و بیش از ۷۰ هزار نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha