حمیدرضا حسینی روز چهارشنبه در چهارمین پنل چهارمین همایش ملی سواد رسانه ای با ارائه مقاله ای با عنوان اخبار جعلی و پدافند غیرعامل اظهار داشت: کارآمدی باید افزایش یابد و هیچ راهکار دیگری هم نداریم. وی ادامه داد: هدف مهاجمان از انتشار اخبارجعلی تعلیق شدید یا ایجاد بحران در فضا-مکانها، گرفتن آرامش از جامعه، گمراه کردن مدیران، خسته و کلافه کردن مردم، تغییر باورها، تسلط بر ارادهها، کنترل و هدایت افکارعمومی و البته رفتارسازی در بیارادههاست.حسینی گفت: اخبارجعلی یک محتوای بسیار سمّی است لذا تشخیص آن توسط افراد غیرکارشناس و در امان ماندن از تأثیرات آن تقریباً غیرممکن است.
وی تصریح کرد: در برخی از تهدیدات غیرانسانی که امکان شفافسازی و تصحیح باورها در زمان کوتاه وجود دارد، استفاده از مراکز معتبر صحتسنجی و راستیآزمایی میتواند آرامش را به جامعه بازگرداند.
حسینی افزود: بسیاری از کشورهای پیشرفته برای در امان ماندن از تهدیدات محتوای جعلی از راهکارهای میانجی و واسطهگری یا شبیهسازی استفاده میکنند.
وی خاطرنشان کرد: افزایش آگاهیها و اقدامات مقابلهای و پیشدستانه میتواند تأثیر محتوای جعلی را به تأخیر انداخته یا مهاجمان را از اقدامات آفندی بعدی پشیمان کند.
حسینی اظهار داشت: تمام تلاش ما برای شناسایی اخبار جعلی و استفاده از ابزار رسانه ای برای رساندن وضعیت به آرامش است و در قانون دیده شده است.
این پژوهشگر حوزه رسانه با طرح این سوال که آیا سوادرسانه ای برای شناسایی و مقابله با اخبار جعلی کفایت می کند گفت: در آمریکا توصیه هایی که می شود برای کشورهایی مثل ما این است که سواد رسانه ای خود را بالا ببرید و خود را تقویت کنید. از سوی دیگر به اعضای ناتو و متحدان خود توصیه دیگری می کند. در تابستان سال ۹۸ فرماندهان ناتو را جمع کرده و به آنها می گوید راهبردهایی که دشمنان دارند را بشکنید و توان عملی شدن آن را بگیرید و یا مهمترین دارایی آنها را پیدا کرده و با آسیب زدن به این دارایی ها مانع از حمله کشورها شوند.
اخبار جعلی موجب سلب اعتماد عمومی به دولت ها می شود
محمدرضا اخگری پژوهشگر سواد رسانه ای هم با ارائه مقاله ای با عنوان تشخیص اخبار جعلی با استفاده از متن خبر از اثرات منفی نشر خبر جعلی به وحشت عمومی، تاثیر منفی بر روی افراد جامعه و سلب اعتماد عمومی به دولت ها اشاره کرد.
وی تشخیص دشوار صحت خبر فقط بر اساس متن، با توجه به هدف اصلی این اخبار که با هدف فریب طیف کثیری از خوانندگان صورت می گیرد و حجم و سرعت انتشارداده ها را از چالش های موجود در این ارتباط عنوان کرد و گفت: تصحیح نگرش مردم نسبت به یک موضوع پس ازشکل گیری نگرش نادرست، امری دشوار است.
مخاطبان نمی دانند چگونه به مهارت سواد رسانه ای دست یابند
سیده مریم سیادت مدرس سواد رسانه ای از استان سمنان هم با ارائه مقاله ای با عنوان «اخبار جعلی و راهکارها» گفت: مخاطبان شاکی از این هستند که واژه سوادرسانه ای را می شنوند ولی در عمل نمی دانند چگونه به این مهارت دست یابند.
وی افزود: طبیعتا وقتی در فضایی تعاملات ما زیاد می شود از این فضا و محتواهای آن اثر می پذیریم که این روی فرهنگ و آداب و رسوم جامعه اثرگذار خواهد بود.
وی ادامه داد: رسانه ها با بمباران اطلاعاتی می توانند خوش آمد و بدآمد دیدگاه های ما را به دنبال داشته باشند. به دلیل محدودیتهای زمانی و مکانی امکان سفر به مکان های مختلف جهان و آشنایی با آنها وجود ندارد و فضای رسانه به ما کمک می کند از وقایع و اخبار جهان مطلع شویم، اما این سوال مطرح است که چگونه این اخبار را به ما می رسانند و بازنمایی آنها چگونه است؟.
سیادت اظهار داشت: امروزه با گسترش کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در زندگی روزمره، شاهد روند سریع پیشرفت تکنولوژی وشکل گیری نسل جدیدی از ابزارهای اینترنتی هستیم.
نظر شما