صف آرایی آفریقای جنوبی مقابل آمریکا/ پرتوریا خواهان لغو لایحه واشنگتن علیه همکاری با روسیه شد

تهران - ایرنا - وزیر خارجه آفریقای جنوبی با هشدار به آمریکا درباره لایحه مجلس نمایندگان این کشور علیه همکاری قاره آفریقا با روسیه گفت: واشنگتن در تلاش برای مقابله با فعالیت های روسیه در آفریقا است؛ امری که ناقض قوانین بین المللی به شمار می رود.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، خانم «نالدی پاندور» وزیر خارجه آفریقای جنوبی در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک افزود: این لایحه باید حذف شود زیرا به اعتقاد من، از ابتدا غیرقابل توجیه است.

وی با بیان اینکه "این لایحه مداخله‌ای است که با قوانین بین‌المللی مغایرت دارد"، اضافه کرد: ما آن را برای همکاران خود در آمریکا توضیح داده ایم، حتی با طراح اولیه آن دیدار و به طور خاص به جرمی که این قانون پیشنهادی بیان می‌کند، اشاره کردیم.

پاندرو گفت: ما همچنان خواستار لغو این لایحه و عدم پیشبرد آن در هر مرحله رسمی خواهیم شد.

به نوشته اسپوتنیک، لایحه پیشنهادی مجلس نمایندگان آمریکا برای مقابله واشنگتن با فعالیت‌های روسیه در آفریقا در ماه آوریل ۲۰۲۲ توسط «گریگوری میکس» عضو دموکرات به کنگره ارائه شد. این لایحه که در ماه مه توسط مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، در انتظار رای گیری در مجلس سنا است.

در صورت تصویب، این لایحه به وزیر خارجه آمریکا اجازه می‌دهد تا راهبردی برای مقابله با نفوذ روسیه در آفریقا ارائه دهد و دولت‌های آفریقایی را که به «نمایندگان روسیه» کمک می‌کنند با تحریم و سایر محدودیت‌ها مواجه می‌کند.

پیش از این نیز «سیریل رامافوزا» رئیس جمهوری آفریقای جنوبی نیز گفته بود : اگر لایحه مقابله با فعالیت‌های روسیه (در آفریقا) به یک قانون در آمریکا تبدیل شود، این قانون می‌تواند برای قاره آفریقا که در تلاش برای پیشبرد اهداف و برنامه توسعه است، پیامد ناخواسته در پی داشته و نوعی تنبیه باشد.

وی همچنین گفته بود که ناامیدکننده است که قانون‌گذاران آمریکایی در زمانی که جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال تعامل با کشورهای آفریقایی بر اساس احترام به استقلال و حاکمیت آن‌ها بوده، قانون ضد روسیه را تدوین کردند.

به گفته رامافوزا، آمریکا و روسیه شرکای استراتژیک آفریقای جنوبی هستند، کشوری مستقل که سیاست خارجی مستقلی را دنبال می کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha