۲۷ دی ۱۴۰۱، ۱۸:۴۴
کد خبرنگار: 5284
کد خبر: 85001819
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

موضع وزیر دفاع جدید آلمان برای ارسال تانک به اوکراین

تهران- ایرنا- وزیر دفاع جدید آلمان در اولین بیانیه خود اشاره‌ای به ارسال تانک‌های لئوپارد به اوکراین نکرد ولی کشورهای غربی فشار خود را برای ارسال این تانک‌ها به آلمان افزایش داده‌اند.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، متحدان آلمان روز سه‌شنبه پیش از نشست روز جمعه کشورهای حامی اوکراین، فشارها بر اولاف شولتز صدراعظم آلمان برای صدور مجوز ارسال تانک‌های لئوپارد ساخت این کشور به اوکراین را افزایش دادند.

برلین تاکنون با صدور مجوز ارسال تانک‌های ساخت آلمان مخالفت کرده و می‌گوید این تانک‌ها تنها در صورت توافق میان متحدان اصلی کی‌یف از جمله آمریکا ارسال خواهد شد.

نزدیک به ۱۱ ماه پس از شروع جنگ روسیه و اوکراین، دولت کی‌یف بارها خواستار ارسال تانک‌های پیشرفته برای استفاده در جبهه جنگ شده است. اوکراین می‌گوید وجود تانک‌ها می‌تواند سرنوشت جنگ را تغییر دهد ولی مسکو اعتقاد دارد این تانک‌ها اهداف بزرگی برای نظامیان روسیه محسوب می‌شوند.

طبق توافق‌های بین‌المللی هر کشوری که بخواهد تانک‌های لئوپارد به اوکراین ارسال کند، باید مجوز آن را از آلمان دریافت کرده باشد.

به نظر می‌رسد اولین گزینه تصمیم‌گیری برای بوریس پیستوریوس وزیر دفاع جدید آلمان که روز سه‌شنبه به عنوان جایگزین کریستین لامبرشت انتخاب شد، ارسال یا عدم ارسال تانک‌های لئوپارد به اوکراین باشد.

رابرت هابک وزیر اقتصاد آلمان، روز سه شنبه پیش از اعلام این انتصاب گفت: اولین سوالی که باید وزیر دفاع به آن پاسخ بگوید همین ارسال تانک‌های لئوپارد به اوکراین است.

پیستوریوس در اولین اظهارنظر خود به عنوان وزیر دفاع آلمان، هیچ اشاره‌ای به ارسال سلاح به اوکراین نکرد.

وی قرار است روز پنجشنبه میزبان لوید آستین وزیر دفاع آمریکا قبل از برگزاری نشست متحدان کی‌یف در پایگاه هوایی رامشتاین باشد.

لهستان و فنلاند قبلاً گفته‌اند در صورت صدور مجوز از سوی برلین تانک‌های لئوپارد به اوکراین ارسال خواهند کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha