مسائل منطقه و تحولات بین‌المللی محور گفت‌وگوهای امیرعبداللهیان و چاوش‌اوغلو

آنکارا-ایرنا- وزرای خارجه ایران و ترکیه مناسبات دو کشور در حوزه‌های مختلف دوجانبه، مسائل منطقه و تحولات مهم بین المللی را مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار دادند.

به گزارش خبرنگار اعزامی سیاست خارجی ایرنا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، روابط دو کشور همسایه در ابعاد مختلف را با اهمیت خواند و با توجه به تبادل هیات‌های عالی‌رتبه بین دو کشور، بر ضرورت استفاده حداکثری از ظرفیت‌های روابط در حوزه‌های مختلف خصوصا در چارچوب کمیسیون های مشترک همکاری و شورای عالی روابط دو کشور تاکید کرد.

امیرعبداللهیان در این دیدار ضرورت ارتقای همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مرتبط با منابع آبی‌ و حقابه ایران از ارس،  و همچنین استمرار تبادل نظر در بخش‌های ذیربط در زمینه موضوعات زیست محیطی و همکاری‌های استانی و فعال سازی هرچه بیشتر بازارچه های مرزی بین دو کشور را مورد تاکید قرار داد.

همکاری‌های فی‌مابین در موضوعات مهم منطقه از جمله قفقاز و خصوصا تحولات سوریه از دیگر موضوعات مورد تبادل نظر و رایزنی بین وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه بود که در این زمینه امیرعبداللهیان با تاکید بر دیدگاه اصولی جمهوری اسلامی ایران در زمینه برقراری آرامش و ثبات در منطقه و در بین کشورهای همسایه، بر راه حل سیاسی جهت حل و فصل مشکلات بین سوریه و ترکیه، همانگونه که تاکنون مورد خواست و تاکید کشورمان بوده تصریح، و هرگونه اقدام از سوی دوطرف برای نیل به این وضعیت را مورد استقبال قرار داد.

مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه نیز در این دیدار با ارائه ارزیابی مثبت از روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف، بر ارتقای همکاری‌ها خصوصا با توجه به عزم مقامات عالیه دو کشور در این زمینه تاکید کرد.

وی تبادل هیات‌ها در سطوح عالی بین دو کشور را زمینه ساز ارتقای هرچه بیشتر همکاری‌ها دانست و در خصوص تحولات منطقه در حوزه‌های قفقاز و سوریه و همچنین همکاری‌های مشترک جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در این زمینه ها به تشریح دیدگاه ترکیه پرداخت.

به گزارش ایرنا، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه روز سه‌شنبه ۲۷ دی در صدر هیأتی وارد آنکارا شد.

وی در این سفر با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه این کشور دیدار و درباره موضوعات مهم دوجانبه و نیز مسائل منطقه‌ای و بین المللی را گفت وگو و تبادل نظر کرد.

سرخط اخبار سیاست خارجی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha