آمادگی ایران برای همکاری مشترک فناورانه با تاجیکستان

تهران- ایرنا- معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور در دیدار با هیات آکادمی تاجیکستان از آمادگی ایران برای هرگونه همکاری مشترک و سازنده با این کشور خبر داد و گفت:‌ آمادگی داریم در یک همکاری مشترک محصولاتی را با برند مشترک و حتی برند تاجیکی به دنیا عرضه کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا روح‌اله دهقانی فیروزآبادی روز سه شنبه در این دیدار با ابراز خشنودی از میزبانی هیات آکادمی تاجیکستان در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان اظهار داشت: اشتراکات بسیار نزدیکی با هم داریم که مهمترین آن زبان است. زبان فارسی یک ظرفیت بسیار ویژه است که بین کشور جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان وجود دارد و اجازه می‌دهد بسیاری از ارتباطات کم زحمت‌تر و پر رونق تر پیش رود.


وی ادامه داد: شرایط همسایگی و فاصله نزدیک با مرزهای شمال شرقی کشور فرصت همکاری خوب را رقم می زند. حتی در استان های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی که نزدیکترین مرزهای ایران به تاجیکستان هستند، مجموعه های علمی تحقیقاتی و دانشگاهی بسیار قوی به خصوص در حوزه‌های صنعت، پزشکی و علوم انسانی داریم. بر همین اساس قطعا می توانیم همکاری بسیار خوبی داشته باشیم.

دهقانی فیروزآبادی با تاکید بر استفاده از ظرفیت همزبانی و فرهنگ ادبیات، گفت: بسیاری از کشورهای دنیا از این ظرفیت استفاده کرده اند و ما کمتر به آن توجه کردیم. از طرفی در موضوعات اقتصادی، دفاعی و امنیتی مشترکاتی داریم؛ بنابراین خیلی علاقمندیم با تاجیکستان که یکی از مهدهای ادبیات فارسی است، ارتباط داشته باشیم و همکاری در قالب‌های مختلف توسعه یابد.

وی با بیان اینکه از همه پیشنهادها برای شکل گیری همکاری های گسترده استقبال می‌کنیم، عنوان کرد: همکاری های تاجیکستان با روسیه و چین در حوزه های علمی و فناوری برای ما هم جذاب است که در این باشگاه حضور داشته باشیم و بتوانیم همکاری‌های چهار جانبه را شکل دهیم.

دهقانی فیروزآبادی گفت: جمهوری اسلامی ایران با روسیه و چین ارتباطات خوبی دارد و کمیسیون‌های مشترکی در حوزه های علمی و فناوری ایجاد شده است که امکان گسترش و تقویت آنها با حضور تاجیکستان و هم افزایی وجود دارد.

وی گفت: پیشنهاد می کنم با توجه به اینکه از آکادمی علوم آمده‌اید، حتماً در حوزه های علمی همکاری داشته باشیم؛ چرا که تصمیم جمهوری اسلامی در سال های پیش رو تقویت علمی و اثرگذاری علمی پررنگ در بعضی از زمینه هاست که برای کشور ارزش آفرین باشد و حوزه علوم پایه مثل فیزیک، شیمی، ریاضیات و علوم انسانی از جمله آنها است.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: برای سال آینده اعتبارات و فاند های خوبی برای دانشمندان برجسته ایرانی تعریف کرده ایم. بر همین اساس برای قریب به ۱۰۰ نفر از دانشمندان مان این اعتبارات را در نظر گرفته ایم تا بتوانیم حمایت کامل از آنها انجام دهیم.

وی تصریح کرد: اگر بتوانیم حمایت از توسعه علوم را با تاجیکستان در یک برنامه اشتراکی انجام دهیم، حتماً تاثیرگذاری آن بیشتر خواهد شد و دو کشور هزینه ها را به صورت مساوی پرداخت کنند. ما برای انتشار مقالات در مجلات بسیار معتبر دنیا هدف گذاری کرده ایم. بنابراین می توانیم این همکاری را مشترک انجام دهیم و خروجی یک محصول مشترک داشته باشیم که قطعاً مورد توجه دنیا قرار خواهد گرفت.

دهقانی فیروزآبادی در ادامه گفت: در حوزه های فناوری در بحث توسعه معادن، در حوزه سلامت و بهداشت دارو و غذا و در حوزه داروهای گیاهان دارویی و پالایشگاه‌های گیاهان دارویی برنامه جدی داریم. لذا آماده همکاری مشترک هستیم که بتوانیم با یکدیگر این حوزه ها را جلو ببریم.

وی یادآور شد: امروز دنیا با اتحاد و با سرمایه گذاری مشترک کار می کند. سرمایه های کوچک و انرژی های کوچک نمی توانند تاثیرات بزرگ ایجاد کنند. بنابراین باید از این فرصت دوستی استفاده کنیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور افزود: به عنوان مثال در توسعه پالایشگاه‌های گیاهان دارویی که یکی از برنامه های جدی امسال ما است و قریب به ۱۰۰میلیون دلار برای حمایت از توسعه این پالایشگاه‌ها برنامه داریم، همکاری مشترک با تاجیکستان می تواند اتفاق خیلی بزرگی در این حوزه باشد و با یکدیگر برند جهانی داشته باشیم.

وی یادآور شد: با داشتن شرکای استراتژیک و همکاری‌های بین‌المللی مانند تاجیکستان با برند مشترک و حتی با برند تاجیکی می توانیم محصولی را عرضه کنیم. آمادگی داریم که در یک همکاری مشترک با برند تاجیکستان حتی محصولاتی را به دنیا عرضه کنیم؛ علاوه بر اینکه برای ما فرصت است، قطعا برای تاجیکستان هم یک فرصت خواهد بود.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه نباید از هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال غافل شویم، گفت: بسیار راحت می توانیم در این زمینه با همدیگر همکاری کنیم. امروز دنیا دنیای محتوای دیجیتال است. فیلم، انیمیشن، بازی و انواع و اقسام این محصولات که در فرهنگ ما بسیار مشترک است، می تواند موضوع همکاری مشترک قرار گیرد که با هم تولید کنیم و بعضاً اگر لازم باشد با برند تاجیکستان به دنیا عرضه شود.

وی تاکید کرد: آمادگی هرگونه همکاری سازنده و مشترک جدی با تاجیکستان را داریم و امیدواریم این دوره جدید معاونت علمی یک اتفاق پررنگ در ارتباطات با تاجیکستان رقم بخورد.

در ادامه این نشست فرهاد رحیمی رئیس آکادمی علوم تاجیکستان نیز گفت: امروز جامعه جهانی با دستاوردهای فناورانه ایران آشنا است و برای داشتن چنین دستاوردهایی به شما تبریک می‌گویم.

وی با بیان این که آکادمی علوم تاجیکستان در حوزه‌های مختلف علمی و همچنین فلسفه و حقوق فعال است، اظهار داشت: این حوزه‌ها می‌تواند زمینه همکاری ایران و تاجیکستان را فراهم کنند.
رئیس آکادمی علوم تاجیکستان با بیان اینکه ما از دستاوردهای محققان ایرانی در حوزه‌های مختلف فناوری بازدید داشتیم، یادآور شد: در تاجیکستان سه رصدخانه بزرگ داریم که می‌توان به طور مشترک تحقیقاتی را با استفاده از این رصدخانه‌ها داشته باشیم.

رحیمی ادامه داد: در تاجیکستان زیرساخت‌هایی برای مطالعات زلزله شناسی داریم که می‌تواند یکی از زمینه های همکاری مشترک با ایران باشد.

در پایان این نشست به پیشنهاد دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور، قرار شد ضمن بازدید هیأت ایرانی از دستاوردهای تاجیکستان، تفاهم نامه‌ها و قراردادهای مشترکی در این کشور منعقد شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha