دامداران اقدامات پیشگیری از بیماری‌های دامی در فصل سرما را انجام دهند

بجنورد-ایرنا- معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی برای پیشگیری از شیوع بیماری‌های دامی و استفاده از مکمل‌های غذایی در فصل سرما انجام اقداماتی را توصیه کرد.

علی اکبر دلیرصحرایی روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: خراسان شمالی استانی با محوریت کشاورزی و قطب دامداری و دامپروری محسوب می شود از این رو صیانت و حفاظت از سرمایه های دامی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی افزود: دامداران در فصل سرد، دام ها را با علوفه پر انرژی، دارای قند تفاله چغندر، تفاله مرکبات و ملاس مفید استفاده کنند همچنین کنسانتره یا غلات جو را در جیره غذایی دام قرار دهند.

وی گفت: دام هایی که به خوارک و مواد غذایی با کیفیت بهتری تغذیه می شوند به خوبی وزن بدن خود را حفظ می کنند از این رو ایمنی بدن و مقاومت افزایش می یابد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: دامداران در فصل سرما از داروهای ضد انگل های ریوی برای دام استفاده کنند.

دلیرصحرایی با تاکید بر اهمیت نگهداری از دام های تازه متولد شده گفت: آب و هوای سرد مانع رشد دام های تازه متولد می شود در چنین شرایطی باید جیره پرانرژی برای دام تهیه شود.

وی خاطرنشان کرد: بره ها و گوساله های تازه متولد در فصل سرما باید بلافاصله خشک و با شیر گرم تغذیه شوند، حفظ گرمای لازم برای تامین دمای بدن بره های تازه به دنیا آمده ضروری است.

وی درباره احتمال سرمازدگی در دام گفت: علائم آغاز سرمازدگی شامل سردی شدید تا یخ زدگی انتهای گوش ها بیحالی، خمودگی و کاهش سرعت تنفس است که دامداران در صورت مشاهده این علایم باید بلافاصله نسبت به تنظیم دمای محل نگهداری دام اقدام کنند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی افزود: دام هایی که علایم بیماری مانند سرفه، عطسه، آبریزش و تورم سر و صورت دارند جدا و در محل دیگری نگهداری شوند.

خراسان شمالی قطب دامداری کشور است و در این استان ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد دامی نگهداری و پرورش داده می شود.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha