خبر خوب محققان: سرعت از بین رفتن صفحات یخی قطب جنوب را می‌توان کُند کرد

تهران- ایرنا- محققان می‌گویند از بین رفتن صفحات یخی منطقه غربی قطب جنوب گریزناپذیر نیست و عقب‌نشینی یخ‌های این منطقه را می‌توان با تغییراتی در دمای اقیانوس‌ آهسته‌تر کرد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «سای تک دیلی»، تحقیقات جدید حاکی از آن است که سرعت از دست رفتن یخ‌ها در این مناطق بسته به تفاوت های منطقه‌ای در اتمسفر و چرخش (جریانات) اقیانوس با هم متفاوت است. یک تیم بین المللی از محققان با استفاده از تصاویر ماهواره ای و سوابق آب و هوایی و اقیانوسی، به مبسوط ترین شناخت تا این زمان از نحوه واکنش صفحات یخی غرب قطب جنوب (West Antarctic) به تغییرات آب و هوایی دست یافته است. یخ های این مناطق به اندازه ای است که می تواند سطح دریا را به میزان ۳.۳ متر بالا ببرد.

خبر خوب محققان: سرعت از بین رفتن صفحات یخی قطب جنوب را می‌توان کُند کرد

محققان دانشگاه های کمبریج، ادینبورگ و واشنگتن دریافتند که ضرباهنگ (pace) و میزان بی ثبات شدن یخ ها در امتداد سواحل غربی «آنتارکتیک» (قطب جنوب) بسته به آب و هوای منطقه‌ای متفاوت است. این محققان با بررسی تصاویر ماهواره‌ای تفاوت‌های منطقه‌ای در تغییرات صفحات یخی در مناطق مختلف غرب قطب جنوب از سال ۲۰۰۳ تاکنون را مشخص کردند و دریافتند که ضرباهنگ عقب رفتن یخ ها در دریای «اموندسن»‌ در مقایسه با بخش دریای «بلینگشاوسن»‌ در مجاورت آن به میزان زیادی آهسته شده است.

خبر خوب محققان: سرعت از بین رفتن صفحات یخی قطب جنوب را می‌توان کُند کرد

این محققان با بررسی و آنالیز سوابق آب و هوایی و اقیانوسی مشخص کردند که این تفاوت ها ناشی از تفاوت های منطقه ای در تغییرات قدرت و جهت بادهای سطحی برون ساحلی (offshore ) است. آنها تاکید می‌کنند که کارهای تحقیقاتی بیشتری در آینده باید انجام شود تا مشخص کند که چنین مکانیسم‌هایی در آینده و در بحبوحه بی ثباتی فزاینده در صفحات یخی دریایی تا چه اندازه اهمیت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha