پرونده ۱۰۰واحد صنعتی آلاینده  البرز به دستگاه قضایی ارسال شد

کرج - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز اعلام کرد: با توجه به تشدید آلودگی هوای استان در ۲ ماه اخیر، پرونده ۱۰۰ واحد صنعتی آلاینده محیط زیست به دستگاه قضایی ارجاع شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مجید درگی روز دوشنبه در نشستی که به مناسبت هفته هوای پاک در اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز برگزار شد، افزود: متاسفانه از ابتدای امسال تاکنون در کلانشهر کرج فقط شاهد یک روز هوای پاک بودیم و مابقی روزها به ترتیب ۱۴۲ روز قابل قبول و سالم، ۱۳۲ روز ناسالم برای گروه های حساس، ۲۱ روز ناسالم برای تمام گروه ها و ۶ روز بسیار ناسالم و خطرناک بوده است.

وی سهم آلودگی منابع متحرک همچون موتورسیکلت ها، خودروها و وسایل نقلیه سنگین را بین ۷۰ تا ۸۰ درصد دانست و گفت: سهم منابع ثابت همچون صنایع، واحدهای تجاری و خانگی حدود ۳۰ درصد است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز یادآور شد: صنایع بزرگی که احتمال آلایندگی آن ها بیشتر است به طور مرتب رصد و پایش آنلاین می شود .

اظهار کرد: یکی از این واحدهای صنعتیآلاینده البرز نیروگاه منتظرقائم فردیس است که سال گذشته حدود ۲۸ میلیارد تومان جریمه شد.

وی گفت: امسال یک هزار و ۲۱۸ مورد پایش خروجی دودکش های واحدهای صنعتی استان انجام شد که در این پایش ها ۶ درصد خروجی دودکش ها غیراستاندارد تشخیص داده شد .

گشایش ۲۷ پروژه زیست محیطی در البرز

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز گفت: همزمان با هفته هوای پاک، از ۲۷ پروژه زیست محیطی در راستای ارتقای کیفیت هوای استان بهره برداری می شود.

بر اساس مصوبه سال ۱۳۷۴ روز ۲۹ دی ماه هر سال روز هوای پاک نام گرفت زیرا این روز در همان سال آلوده ترین روز بوده است.

وی هدف از نامگذاری این روز را اطلاع رسانی عمومی در خصوص الزامات اجرای قانون هوای پاک و جلب مشارکت های عمومی و مردمی سازی قانون هوای پاک عنوان کرد و گفت: در اجرای این قانون ۱۴ دستگاه مسوولیت مستقیم دارند و سازمان حفاظت محیط زیست مسوول نظارت بر حُسن اجرای این قانون است.

درگی با بیان اینکه شعار هفته هوای پاک در سال جاری «تحقق هوای پاک حقوق عامه و اراده ملی» تعیین شده، افزود: هفته هوای پاک قرار بود از ۲۴ دی ماه جاری آغاز شود که به دلیل شرایط برودت هوا و تعطیلی ادارات، اجرای این برنامه ها به هفته اول بهمن ماه سال جاری موکول شده است.

درگی اظهار کرد: یکی از برنامه هایی که در هفته هوای پاک همزمان با سراسر کشور در دستور کار البرز نیز قرار گرفته برگزاری کارگروه کاهش آلودگی هوا و همچنین تقدیر از شهرداران موفق در اجرای نظام مدیریت سبز است.

وی از دیگر برنامه ها را افتتاح هشت خانه محیط زیست در شهرستان های استان برشمرد و گفت: راه اندازی خانه های محیط زیست بر اساس سیاستی است که سازمان با هدف مشارکت حداکثری سمن ها و گروه های مردمی در پیش گرفته تا به عنوان یک مکانی برای جمع شدن دغدغه مندان حوزه محیط زیست باشد.

وی گفت: حدود ۲ ماه پیش سومین خانه محیط زیست کشور در پارک شهید چمران کرج و در ساختمان موزه حیات وحش افتتاح و همچنین نخستین خانه محیط زیست روستایی نیز پیش از آن در روستای فرخ آباد فردیس راه اندازی شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز راه اندازی تصفیه خانه فاضلاب در پنج واحد صنعتی استان را از دیگر این برنامه ها برشمرد و افزود: بهره برداری از ایستگاه سنجش آلودگی هوای شرکت ماموت به عنوان دوازدهمین ایستگاه سنجش آلودگی استان نیز در برنامه است.

وی راه اندازی سه سیستم کنترل آلودگی هوا را از دیگر برنامه های هفته هوای پاک در البرز دانست و تصریح کرد: افتتاح ایستگاه اتوبوس داخل شهری و افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی در فردیس از دیگر این برنامه ها به شمار می رود.

انعقاد چند توافق نامه و تفاهم نامه بین حفاظت محیط زیست با بعضی از دستگاه ها همچون آموزش و پرورش را از دیگر برنامه هایی است که درگی به آن اشاره کرد و گفت: همچنین قرار است از تابلوی خیابان شهدای محیط بان در چهارباغ رونمایی شود.

البرز مجری برگزاری نخستین کنگره شهدای محیط بان کشور شد

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان البرز در ادامه به رشادت ها و زحمات محیط بانان اشاره کرد و گفت: در سراسر کشور ۱۵۰ شهید محیط بان و بیش از ۳۰۰ جانباز محیط بان داریم که برای قدردانی از ایثارگری های آنان قرار است سازمان حفاظت محیط زیست نخستین کنگره شهدای محیط بان را برگزار کند.

وی افزود: با تصمیم گیریهای انجام شده مقرر شد استان البرز به عنوان استان معین و برگزار کننده این مراسم باشد که نخستین نشست هماهنگی آن در استان برگزار شده است.

زهکش عامل اصلی خشک شدن تالاب صالحیه و از بین رفتن رطوبت خاک

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز در ادامه به موضوع تالاب صالحیه شهرستان نظرآباد و بحرانی شدن وضعیت آن اشاره کرد و گفت: یکی از مصوبات استان بحث اصلاح زهکش در حاشیه تالاب صالحیه توسط جهاد کشاورزی است زیرا این زهکش عامل اصلی خشک شدن تالاب صالحیه و بروز ریزگرد در استان است و باعث شده ۱۰ هزار هکتار از اراضی منطقه منطقه مستعد گرد و غبار و تبدیل به بیابان شود.

درگی به سابقه ایجاد زهکش اشاره کرد و اظهار کرد: این زهکش بدون مطالعات زیست محیطی در دهه ۸۰ با نگاه تحول در بخش کشاورزی منطقه از استان قزوین شروع و در البرز پایان یافت که در استان قزوین کار خود را به خوبی انجام داده ولی در البرز باعث مشکلات زیادی شده است.

وی گفت: اولویت اصلی برای حل مساله مشکل ریزگردها اصلاح زهکش است که مکاتباتی با آب منطقه ای انجام شده و اکنون در فصلی هستیم که کشاورزان از آب استفاده نمی کنند و آب های موجود به سمت تالاب هدایت می شوند تا برای فصل بهار به شرایط مناسب برسدو همکاری خوبی در حال انجام است.

آزادراه تهران شمال بدون مجوز سازمان حفاظت محیط زیست اجرا شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست در ادامه به موضوع آسیب های وارده به محیط زیست از طریق ایجاد آزادراه تهران – شمال اشاره کرد و افزود: این پروژه ملی بیش از ۳۰ سال از شروع آن می گذرد که بدون دریافت هیچگونه مجوزی از سازمان حفاظت محیط زیست بنا به دستور رییس جمهور وقت ساخت آن آغاز شد.

وی با بیان اینکه این پروژه در چهار قطعه در دست ساخت وتکمیل است، اظهار کرد: قطعه نخست از میان منطقه حفاظت شده البرز جنوبی عبور کرده و قطعه دوم خارج از منطقه است ، قطعه های سوم و چهارم در مازندران است که سوم هنوز شروع نشده و چهارم سال ها قبل انجام شده است.

وی بیشترین تداخل قطعه یک این پروژه را با روستای شهرستانک بخش آسارا عنوان کرد و گفت: به تازگی ورود به موضوع برآورد جریمه زیست محیطی شده و با استعلامی که از منابع طبیعی گرفته ایم بر اساس همان مجوز اولیه تمام زمین هایی که در اختیار این آزادراه قرار گرفته به صورت رایگان در اختیار این پروژه قرار گرفته و هیچگونه خسارتی نباید از آن ها دریافت شود.

درگی افزود: در حالیکه باید جریمه ها دریافت و برای جبران تخریب های محیط زیست هزینه می شد ولی بنا بر مصوبه هیات وزیران نتوانستیم هیچ جریمه ای دریافت کنیم.

وی تصریح کرد: طبق هماهنگی با سازمان حفاظت محیط زیست ما از این موضوع عقب نشینی نمی کنیم و یک تیم در حال ارزیابی خسارات وارده آزادراه به محیط زیست منطقه است و باید در سطح ملی برای آن تصمیم گیری شود.

وی گفت: در حال حاضر یک مشاور جدیدی در حوزه زیست محیطی گرفته شده و طی نشست هایی که با اداره کل البرز و آزادراه انجام شده تدوین هایی داریم که بر اساس نظر محیط زیست همکاری و یکسری تخریب ها را جبران کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز از جمله این آسیب ها را به حیات وحش منطقه وماهیان قزل آلا دانست که بایستی زیستگاه های آن احیا شود ضمن اینکه محل انباشت نخاله های این پروژه به یک کوه جدید در گوگل تبدیل شده است که باید برنامه ای داشته باشند تا در هنگام سیل دچار آسیب جدیدی نشویم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha