جشنواره قصه‌گویی، نقش مهمی در گسترش ارزش‌های فرهنگی جامعه دارد

یزد - ایرنا - معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور گفت: برگزاری جشنواره قصه گویی، یکی از اجتماعی‌ترین جشنواره های فرهنگی ایران است و نقش مهمی در گسترش ارزشهای فرهنگی در جامعه دارد .

به گزارش ایرنا، محمود مروج، روز یکشنبه در آیین افتتاحیه بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در یزد افزود: قصه، دروازه ورود به عالم پُر رمز و راز و سرشار از معنا برای چگونه زیستن است و همچنین قصه روایت، پندار و اندیشه‌هاست و به راستی قصه‌گو در عالم خیال به صورت‌گری هنرمندانه از این پندارها می‌پردازد و به ما می‌آموزاند که چگونه از پس رویدادها خود را برای زندگی نیکوتر آماده سازیم.

وی ادامه داد: جشنواره قصه‌گویی یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی کشور برای حفظ و پاسداشت ادبیات شفاهی است و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی زمینه‌ای شایسته برای تجلی توانمندی‌های علمی و عملی کودکان ونوجوانان، اولیای تربیتی و اصحاب فرهنگ و هنر گشوده است.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور گفت: این رویداد برای حفظ زبان اصیل پارسی حفظ و گسترش ارزش‌های انسانی و احترام به تنوع گویش‌های محلی و خرده فرهنگ‌ها در تلاشی مستمر و نظام‌مند است و ما براین باوریم که تعالی فرهنگ و هنر جز با تعامل و تبادل فکر و اندیشه امکان‌پذیر نیست و بنیان قصه بر مبنای تعامل با خود هستی و دیگران است.

مروج افزود: با قصه‌گویی دقایقی دور از هیاهو و فارغ از هر تفاوت و تمایزی، جهان قصه‌ها بارها خلق می‌شوند و فرصتی برای روایت ما برای جهان و جهان برای ما مهیا می‌شود و بر این باوریم که دنیای جذاب قصه، گام نهادن بر مسیر بلوغ و سرسپردگی بر سرمایه‌های انسانی، درک اخلاقی، تربیتی فراتر از زمان و مکان است و قصه‌گویی مجالی برای آموزش مرام‌های اخلاقی و انسانی است. فرصتی برای تحول است، تحولی که قابی برای تمامی گونه‌های زندگی انسان و تغییر برخواسته از امید و شکفتگی دوباره است.

مروج ادامه داد : بر این باوریم که قصه‌گویی رسانه‌ای قدرتمند در انتقال تعالیم عالیه انسانی برگرفته از فرهنگ و دین جامعه است. عناصر قصه در قامت یک رسانه می‌تواند ذهن و اندیشه مخاطب را درگیر و فرصت خودانگاری و خودشناسی را فراهم آورد.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور گفت: این جشنواره حاصل کوشش مشفقانه بسیاری از دوستان است و همچنین در برابر مردم اصیل و شریف یزد که همواره اصالت را می‌توان در آنها یافت سر ارادت فرو می‌آوریم و نام روانشاد مهدی آذری یزدی را زنده نگاه می‌داریم. این جشنواره یکی از اجتماعی‌ترین جشنواره‌هاست که از شش ماه قبل شروع به کار کرده است .

عالیه قوامی، مدیر اجرایی این جشنواره و مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد نیز در این مراسم گفت: شاعرانه‌ترین لحظه‌ها را می‌توان در عاشقانه‌ترین قصه‌ها به تماشا نشست، قصه‌هایی که راوی بارانی‌ترین دقایق هستند و اکنون کویر یزد در زیر بارش پربرکت ابر قصه‌ها، جانی دوباره گرفته است و دومین شهر تاریخی جهان میزبان یاران یک‌دل و یک‌زبان است. این جریان زیبای همدلی و عشق را پاس می‌داریم و خوشامد می‌گوییم به شما دوستان که روشنایی بخش این شهر اصیل و تاریخی هستید.

اجرای گروه کُر «سارنگ» مرکز تفت به سرپرستی حمید سلطان‌زاده و «پرفورمنس صلح» با موضوع قصه و قصه‌گویی توسط گروه مجتمع فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی «قصه‌گویی» به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از ۲۵ تا ۲۹ دی‌ ۱۴۰۱ به مدت پنج روز به میزبانی یزد در دو بخش پادکست و قصه های ۹۰ ثانیه ای و با محورهای موضوعی امیدها و آرزوها، شادی ها و غم ها و ایثار و از خودگذشتگی برگزار خواهد شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha