۲۵ دی ۱۴۰۱، ۱۳:۳۶
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 84999297
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

دو روی سکه برف در کردستان

۲۵ دی ۱۴۰۱، ۱۳:۳۶
کد خبر: 84999297
دو روی سکه برف در کردستان

سنندج- ایرنا- بارش برف عصر دیروز کم بود و رفته رفته کمتر شد، صبح امروز اما ۳۳ سانتی متر برف روی زمین سنندج نشست.

به گزارش ایرنا، هواشناسی اعلام کرده بود که بارش برف در راه است و بالاخره برف هم آمد. تا عصر دیروز هر از گاهی برف پراکنده می بارید و از چند روز قبل سوزی به جان کردستان افتاد که کمتر تجربه شده بود.

شاید هیچکس فکرش را هم نمی کرد که شب برفی سنندج که از عصر آغاز شد به یک باره تا صبح زود ادامه داشته باشد.

هر از گاهی که در این چند سال اخیر مختصر برفی می‌آمد به زمین نرسیده آب می شد و دل همه مردم را هم آب می کرد و با اینکه کردستان را به نام منطقه کوهستانی و برفی می‌شناسند اما خود سنندج بهره چندانی از برف نداشت اما این بار هم مثل روزهای اخر دی ماه پارسال (۲۷ دی) برف با سنگینی تمام بر زمین نشست و همه را زمین گیر کرد.

همه شبکه‌های اجتماعی صحنه هایی از قشنگیهای برف را به نمایش گذاشتند، آبیدر میزبان مردمی شد که با برف انس و الفتی گرم و زمستانی دارند؛ صفحات شخصی کاربران هم پر شد از برف و برف و برف. یکی به مزاح نوشت: «وارد ایسنتاگرام می‌شوید، زنجیر چرخ ببندید، برفی است.

از ماشین‌هایی که سانتیمترها بر روی آنها نشسته و دم در خانه ها پارک شده تا خوردوهای سبک حمل و نقل عمومی که در تردد به مشکل خورده‌اند، همه برفی و سفیدپوش است.

در این میان از امروز صبح بازار اتوبوس‌های شهری رونق دوباره گرفته است چون تنها خودروهایی بودند که می‌توانستند مردم را جابجا کنند.

دی‌ماه به بیست و پنجمین روز خود رسیده و بعد از سالها مردم با پارو آشتی کردند تا مسیر روبروی خانه‌هایشان را باز کنند و امروز حتی بزرگترها هم این بار مثل بچه ها از آمدن برف دوق کردند.

دو روی سکه برف در کردستان

زمستان امسال کاملاً زمستانی شده و همه به هر بهانه ای از خانه بیرون می زنیم و خود من با اینکه نان بیات در خانه داشتم اما به بهانه نان تازه از خانه خارج شدم. بچه ها داشتند آدم برفی درست می کردند و کودکی با زبان شیرین کودکانه خود به کُردی می گفت: خدایا شکر؛ شاید او از سر ذوق کودکانه داشت برای برف شکرگذاری می کرد ولی این برف جای نماز شکر هم دارد.

این یک روی سکه برف و زمستان بود و آن طرفش سختی و زحمت برای راهداران و نیروهای امدادی را نشان می داد.

سختی‌های برف

دو روی سکه برف در کردستان

دیشب و امروز راهداران همه تلاششان را کردند تا هیچ راهی بسته نماند و البته بسته نماند.

معاون راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان گفت: با توجه به بارش سنگین برف و وقوع کولاک در نقاط مختلف استان، در حال حاضر تردد در جاده‌های استان فقط با زنجیر چرخ امکانپذیر است.

رامبد نوذری اظهار کرد: در شبانه‌روز گذشته، سه‌هزار و ۳۰۸ کیلومتر از محورهای شریانی و غیرشریانی استان توسط عوامل راهداری برف‌روبی شد.

وی افزود: در این بازه زمانی ۹۶ دستگاه ماشین‌آلات و ۱۶۹ نفر از نیروهای راهداری در محورهای شریانی استان مشغول بودند و سه هزار و ۱۵۸ کیلومتر برف‌روبی انجام دادند.

نوذری میزان شن و نمک مصرفی در این محورها را ۹۹ تن اعلام کرد و با اشاره به برف‌روبی محورهای غیرشریانی استان اضافه کرد: در این محورها نیز ۱۴ نفر از عوامل راهداری با بهره‌گیری از ۹ دستگاه ماشین‌آلات، ۱۵۰ کیلومتر برف‌روبی انجام دادند، ضمن اینکه ۱۴تن شن و نمک مصرف شد.

دو روی سکه برف در کردستان

استقرار ستاد مدیریت بحران در استانداری

ستاد مدیریت بحران کردستان که تجربه زمین گیر شدن در برف پارسال را دارد، در استانداری مستقر شده و لحظه به لحظه وضعیت استان را پیگیری می کند.

معان امور عمرانی استاندار کردستان گفت: بارش سنگین برف که از عصر روز شنبه در سطح استان آغاز شد تمام محورها را در برگرفته و ارتفاع برف در برخی از محورهای برون شهری به بیش از ۴۰ سانتی‌متر می‌رسد و این میزان در ارتفاعات بیشتر است.

کیومرث حبیبی با بیان اینکه بیشترین میزان بارشها در مناطق جنوب و شرقی استان شامل سنندج، قروه، دهگلان، کامیاران وموچش بوده است، افزود: در حوزه خدمات‌رسانی هیچ مشکلی وجود ندارد و تنها در تردد جاده ای اختلال وجود دارد و تردد تنها با زنجیر چرخ ممکن است.

وی اضافه کرد: رصد مونیتورینگ شبکه گاز نشان می دهد که هیچ مشکلی در این زمینه نداریم و برق در کامیاران و موچش که دچار نارسایی شده بود، در ۱۲ دقیقه رفع و پمپاژ آب هم ایراد جزئی داشت که حتی شهروندان متوجه آن نشدند و بر طرف شد.

دو روی سکه برف در کردستان

امدارسانی به هزار حادثه دیده در برف

برف مسافران و رانندگان را غافلگیر کرد و برخی هم به مشکل خوردند و دچار حادثه شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر کردستان در این رابطه گفت: نیروهای این جمعیت، طی ۲۴ ساعت گذشته به هزار و ۱۰۱ حادثه دیده و گرفتار در برف، امدادرسانی کردند.

پیام جلالی اظهار کرد: طی شبانه‌روز گذشته و بر اثر بارش سنگین برف، هشت نفر در محورهای استان دچار مصدومیت شدند که نیروهای هلال احمر به آنان امدادرسانی کردند.

وی به اسکان ۵۶۹ مسافر در راه مانده در شبانه روز گذشته در جاده های استان اشاره کرد و افزود: در همین مدت ۱۲۴ خودرو گرفتار در برف، در محورهای سنندج- دهگلان و سنندج کامیاران توسط نیروهای این جمعیت رهاسازی شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر کردستان یادآور شد: امدادگران تمام تلاش خود را به کار می برند که در کمترین زمان، به حادثه دیدگان در جاده ها کمک کنند.

جلالی با اشاره به آماده باش امدادگران برای مقابله با حوادث ناشی از بارش باران، برف و کولاک، گفت: افزون بر ۵۰ تیم عملیاتی و ۲۵۰ نفر روز، از امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال احمر شهرهای مختلف استان برای امدادرسانی به مردم در فصل زمستان و در بارش برف و کولاک آماده هستند.

دو روی سکه برف در کردستان

جاده های برفی و لزوم استفاده از زنجیر چرخ

رییس پلیس راه کردستان هم اعلام کرد: رانندگان به هیچ عنوان محورهای استان کردستان را تا قطع بارش‌ها برای سفر انتخاب نکنند و در صورت لزوم بدون همراه داشتن تجهیزات زمستانی راهی سفر نشوند.

سرهنگ عیسی گوهری گفت: تردد وسایل نقلیه سنگین (تریلر کشنده) در همه محورهای ارتباطی استان به علت بارش برف و کولاک، تا اطلاع بعدی ممنوع است.
وی اظهار کرد: بارش برف در شبانه روز گذشته موجب لغزنده شدن همه محورهای مواصلاتی استان شد و تردد بدون زنجیر چرخ امکان پذیر نیست.

رییس پلیس راه کردستان افزود: هم اکنون ماموران پلیس راه در مبادی ورودی محورها مستقر هستند و از ورود خودروهای مشمول ممنوعیت در جهت سلامت شهروندان به این محورها جلوگیری می‌کنند.

سرهنگ گوهری گفت: با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی، بارش برف و باران کماکان در بیشتر نقاط استان ادامه دارد و توصیه می‌شود رانندگان به هیچ عنوان محورهای استان کردستان را تا قطع بارش‌ها برای سفر انتخاب نکنند و در صورت لزوم بدون همراه داشتن تجهیزات زمستانی راهی سفر نشوند.

با اینکه مدارس به دلیل سرمای هوا طی هفته گذشته تعطیل و نیمه تعطیل شده بودند اما امتحانات همچنان برقرار بود.

دیروز اعلام شد که ادارت، دستگاههای اجرایی و سازمانهای استان بخاطر صرفه جویی در مصرف گاز تا پایان بهمن با تاخیر و تعطیلی پنجشنبه ها دایر است و مدارس با تاخیر شروع به کار کند ولی امروز ادارات و دستگاههای اجرایی سنندج، کامیاران، قروه، بیجار و دهگلان و تمامی مدارس استان تعطیل شد.

دانشجویان هم امروز به دانشگاه نرفتند و در روز برفی تعطیل بودند.

اگرچه برف باعث شد تا زحمات برای دستگاههای خدماترسان و مردم زیاد شود ولی کشاورزان بیشتر از همه خوشحال هستند آنها چند سالی است که دست به خاک می زنند و جز خاکستر خشکسالی چیزی عایدشان نمی شود.

بیشتر بخوانید

مدارس نوبت صبح اغلب شهرستان‌های کردستان غیرحضوری شد/ تعطیلی ادارات برخی شهرستان‌ها

جاده‌های کردستان برفی و تردد فقط با زنجیرچرخ امکانپذیر است

هلال احمر کردستان به بیش از هزار گرفتار در برف امدادرسانی کرد

استان کردستان حدود هشت هزار کیلومتر راه دارد که از این میزان ۶ هزار و ۱۰۰ کیلومتر آن راه روستایی و حدود یک هزار و ۹۰۰ کیلومتر آن هم راه بین‌شهری شامل ۳۲۵ کیلومتر بزرگراه، ۸۸۸ کیلومتر اصلی و ۷۰۰ کیلومتر نیز فرعی و عریض است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha