روسیه: سوئد درباره پرونده نورد استریم پنهان کاری می‌کند

تهران- ایرنا- ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: امتناع سوئد از افشای نتایج تحقیقات خود در مورد حمله تروریستی به خط لوله نورد استریم در شهریور ماه نشان می‌دهد که استکهلم چیزی را پنهان می‌کند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از اسپوتنیک، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، سوئد را به سبب سکوت در مورد هویت عاملان حمله تروریستی به خط لوله نورد استریم که صادرات انرژی روسیه به اروپا را برای مدتی فلج کرد، مورد انتقاد قرار داد.

زاخارووا در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت که روسیه به عنوان یکی از قربانیان اصلی این حمله مستحق پاسخ است.

وی اضافه کرد: امتناع طرف سوئدی از پاسخگویی به درخواست دادستانی کل روسیه برای کمک حقوقی در پرونده جنایی آسیب به خط لوله نورد استریم و نورد استریم ۲ در سپتامبر ۲۰۲۲ واقعاً گیج کننده است.

زاخارووا با اشاره به سکوت سوئد توضیح داد که پیامی که سه ماه پیش توسط میخائیل میشوستین نخست‌وزیر روسیه درباره «نیاز به انجام تحقیقات جامع و باز» با همکاری مقامات مسکو به رئیس دولت سوئد ارسال شده بود، بر خلاف اصول ارتباطات دیپلماتیک بین المللی همچنان بی پاسخ مانده است.

وی خاطرنشان کرد: استکهلم امتناع خود را اینگونه توضیح می‌دهد که پاسخ به درخواست روسیه ظاهرا یک تهدید امنیتی برای سوئد خواهد بود.

زاخارووا در ادامه با طرح این پرسش‌ها که «استکهلم درباره چه تهدیداتی علیه امنیت ملی صحبت می‌کند؟، چه کسی این اقدامات خرابکارانه و تروریستی را مرتکب شد؟، چه کسی پشت آنهاست؟ و چه کسی آنها را ابداع و اجرا کرد؟»، گفت: پنهان کردن حقایق ثابت شده به طور انکارناپذیری گواه این است که مقامات سوئدی چیزی را پنهان می‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در پایان افزود: ما خود را طرفی می‌دانیم که متحمل خسارت مادی شده است. حق داریم اطلاعات مناسب را دریافت کنیم و حق داریم سؤال بپرسیم و پاسخ آنها را بخواهیم چرا که ما باید مطمئن شویم که در آینده این اتفاق تکرار نخواهد شد.

سوئد در ماه اکتبر به دلایل امنیت ملی اعلام کرد تمایلی به انجام تحقیقات مشترک با آلمان و دانمارک در مورد حمله به نورد استریم ندارد.

آلمان به‌عنوان دریافت‌کننده اصلی عرضه مقرون‌به‌صرفه گاز روسیه توسط نورد استریم، ذینفع اصلی این خطوط لوله بود. مسکو نیز در نتیجه این اقدام خرابکارانه صنعتی متحمل آسیب‌های اقتصادی جدی شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha