نخست وزیر ژاپن: متحدان غربی باید در مورد چین هماهنگ عمل کنند

تهران – ایرنا – فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن در جریان سفری به آمریکا که با هدف تقویت اتحاد دو کشور در مواجهه با چالش‌های فزاینده پکن انجام شده، گفت: ژاپن، آمریکا و اروپا باید در مورد چین هماهنگ عمل کنند.

به گزارش ایرنا از رویترز، کیشیدا جمعه در یک سخنرانی در دانشکده مطالعات بین‌المللی جان هاپکینز گفت که چین چالش اصلی ژاپن و آمریکا است.

وی افزود: برای ژاپن، آمریکا و اروپا کاملاً ضروری است که در مدیریت روابط خود با چین متحد باشند.

کیشیدا پیشتر در کاخ سفید با جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا دیدار و اذعان کرد که آمریکا به شدت به اتحاد خود با ژاپن متعهد است و از تقویت "تاریخی" توان دفاعی توکیو که ماه گذشته اعلام شد، تمجید کرد.

وی گفت: «جامعه بین‌المللی در یک نقطه عطف تاریخی قرار دارد: نظم بین‌المللی آزاد، باز و باثباتی که ما خود را وقف حفظ آن کرده‌ایم اکنون در خطر جدی قرار دارد.»

وی افزود: «دیدگاه چین برای نظم بین‌المللی از برخی جهات با دیدگاه‌های ژاپن و آمریکا متفاوت است که متحدان هرگز نمی‌توانند آن را بپذیرند».

نخست وزیر ژاپن گفت: «چین باید یک تصمیم راهبردی اتخاذ کند که از قوانین بین‌المللی تثبیت شده تبعیت کند و نمی‌تواند نظم بین‌المللی را به گونه‌ای که مغایر با این قوانین است تغییر دهد».

وی با بیان اینکه کشورها باید با چین برای کمک به صلح و ثبات جهانی و در اقیانوس هند و اقیانوس آرام با چین همکاری کنند، اضافه کرد: «ما هرگز اجازه هیچ تلاشی برای تغییر یکجانبه وضعیت موجود با زور را نخواهیم داد و بازدارندگی خود را تقویت خواهیم کرد».

کیشیدا نگرانی ژاپن را در مورد فعالیت‌های نظامی چین در نزدیکی جزایر مورد مناقشه در جزایر دریای چین شرقی - که در ژاپن جزایر سنکاکو و در چین جزایر دیائویو نامیده می‌شوند - و همچنین پرتاب موشک‌های بالستیک از سوی چین در سال گذشته که در آب‌های نزدیک ژاپن فرود آمد، تکرار کرد.

ژاپن ماه گذشته بزرگترین افزایش بودجه نظامی خود از زمان جنگ جهانی دوم را اعلام و علت آن را افزایش نگرانی‌ها در مورد اقدامات چین در منطقه ذکر کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha