۲۴ دی ۱۴۰۱، ۱:۰۴
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 84997873
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سران آمریکا و ژاپن: با چالش‌های فزاینده‌ای مواجه هستیم

نیویورک- ایرنا- سران آمریکا و ژاپن در بیانیه مشترکی اعلام کردند که با چالش‌های فزاینده‌ای از چین و کره شمالی گرفته تا روسیه و جنگ اوکراین مواجه هستیم.

در بیانیه مشترک واشنگتن و توکیو پس از دیدار جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن در روز جمعه به وقت محلی آمده است: هند و اقیانوسیه با چالش‌های فزاینده‌ای مواجه است. از اقدامات ناسازگار با نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین توسط چین گرفته تا تحریکات کره شمالی همه چالش های پیش روی ما هستند.

آمریکا و ژاپن افزود: در همین حال، در اروپا، روسیه به جنگ تجاوزکارانه ناعادلانه و بی رحمانه خود علیه اوکراین ادامه می دهد. ما به شدت با هرگونه تلاش یکجانبه برای تغییر وضعیت موجود با زور یا اجبار در هر نقطه از جهان مخالفیم.

رهبران آمریکا و ژاپن تاکید کردند که اتحاد دو کشور سنگ بنای صلح، امنیت و شکوفایی منطقه هند و اقیانوسیه است.

در این بیانیه آمده است، بایدن بر تعهد قاطع آمریکا به دفاع از ژاپن بر اساس ماده پنجم معاهده همکاری و امنیت متقابل دو کشور با استفاده از طیف وسیعی از قابلیت های این کشور از جمله هسته ای، تاکید کرد.

رهبران دو کشور همچنین به وزرای خود دستور دادند تا همکاری ها میان دو کشور را برای توسعه و بکارگیری موثر توانایی دفاعی ژاپن و سایر قابلیت ها تقویت کنند.

آمریکا و ژاپن مجدداً بر تعهد خود به خلع سلاح اتمی کامل شبه جزیره کره مطابق با قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل تاکید کردند.

واشنگتن و توکیو همچنین تاکید کردند که مواضع اساسی ما در مورد تایوان تغییر نخواهد کرد. دو کشور بر اهمیت حفظ صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان به عنوان عنصر ضروری امنیت و رفاه در جامعه بین المللی تاکید کردند.

دو کشور افزودند: در مخالفت قاطع با جنگ ناعادلانه و بی رحمانه روسیه علیه اوکراین متحد هستند و به تحمیل تحریم‌ها علیه روسیه و حمایت قاطع از اوکراین ادامه خواهند داد.

آمریکا و ژاپن تصریح کردند هرگونه استفاده از سلاح هسته ای توسط روسیه در اوکراین، اقدامی خصمانه علیه بشریت است و به هیچ وجه قابل توجیه نیست. ما به حمایت از اوکراین در مواجهه با حملات بی رحمانه روسیه علیه زیرساخت های حیاتی این کشور ادامه خواهیم داد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز جمعه به وقت محلی در کاخ سفید  با استقبال از فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن گفت که آمریکا به صورت جدی به اتحاد خود با ژاپن متعهد است و در عین حال از افزایش تاریخی بودجه نظامی  ژاپن استقبال می کند.

کیشیدا در آخرین ایستگاه سفر خود به کشورهای صنعتی گروه ۷، در واشنگتن حضور یافته است. وی در این سفر ها به دنبال تقویت طولانی مدت روابط خود با این کشورها در میان نگرانی های فزاینده ژاپن در مورد افزایش تهدیدات امنیتی منطقه ای ادعایی از سوی چین، کره شمالی و روسیه بوده است.

بایدن در دفتر خود در کاخ سفید، این سفر را تحولی قابل توجه در اتحاد آمریکا و ژاپن خواند و گفت که دو کشور هرگز تا این حد به یکدیگر نزدیک نبوده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha