کمیسیون اروپا خواستار تشدید فشارها بر روسیه شد

تهران- ایرنا- رئیس کمیسیون اروپا خواستار آن شد تا همزمان با تشدید فشارهای اتحادیه اروپا بر روسیه، کمک‌های این اتحادیه به اوکراین نیز افزایش یابد.

به گزارش بامداد شنبه ایرنا از رویترز، اورسولا فون درلاین در کنفرانس خبری مشترک با اولف کریسترسون نخست وزیر سوئد گفت که اتحادیه اروپا باید فشارها بر روسیه را تشدید و از اوکراین حمایت کند.

فون درلاین در ادامه با تاکید بر حمایت بی دریغ اروپا از اوکراین، افزود: از این ماه شروع به توزیع اولین قسط بسته حمایتی ۱۸ میلیارد یورویی برای اوکراین خواهیم کرد.

وی تاکید کرد که این بزرگترین بسته کمک مالی کلان است که اتحادیه اروپا به یک کشور شریک ارائه کرده است.

رئیس کمیسیون اروپا همچنین اظهار داشت که آنها در حال آماده شدن برای بازسازی اوکراین هستند و پلتفرم بین‌المللی حمایت که همراه با گروه هفت ایجاد کرده‌اند در این ماه اجرایی می‌شود.

فون درلاین همچنین در مورد روند عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا گفت که این یک روند گام به گام است. اکنون برای ما از این به بعد، مهمترین نقطه عطف، گزارش توسعه در دوره پاییزی خواهد بود. این گزارش پیشرفت‌های حاصل شده از ابتدای سال توسط هر کشور نامزدی که مایل به پیوستن به اتحادیه اروپا است را منعکس می‌کند.

وی افزود: اوکراین در این روند به طرز چشمگیری مدعی، قدرتمند و سریع است.

رئیس کمیسیون اروپا با اشاره به اینکه اعضای کمیسیون اتحادیه اروپا در اوایل فوریه به اوکراین سفر و با مقام‌های دولت این کشور دیدار خواهند کرد، گفت که بروکسل و کی‌یف در حال همکاری روی حدود ۲۰ پرونده هستند.

فون درلاین در پایان افزود: روسیه از زمان آغاز جنگ اوکراین ۸۰ درصد صادرات گاز خود را به اتحادیه اروپا کاهش داده است با این حال طی این مدت بهای گاز طبیعی کاهش یافته است.

به گزارش ایرنا، اوکراین از ابتدای جنگ معادل ۴۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار کمک نظامی از غرب به ویژه اعضای ناتو دریافت کرده است که با حدود ۹۵ درصد بودجه دفاعی روسیه در سال ۲۰۲۲ برابری می‌کند.

بر اساس داده‌های منتشر شده در بیانیه‌های رسمی و گزارش رسانه‌ها، جمع کمک‌های خارجی به دولت کی‌یف از ابتدای جنگ، بیش از ۱۵۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار تخمین ‌زده می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که جمع کمک‌های دریافتی کی‌یف از غرب نزدیک به سه برابر بودجه سالانه اوکراین در ۲۰۲۲ است.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه پیشتر گفته بود که تقریبا ظرفیت‌های نظامی همه اعضای اصلی ناتو در حال حاضر به طور فعال علیه روسیه به کار گرفته شده است.

سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه نیز تاکید کرده بود که مسکو در اوکراین نه علیه نیروهای کی‌یف، بلکه در برابر کل «غرب» می‌جنگد.

رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی روسیه که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha