۲۱ دی ۱۴۰۱، ۱۴:۵۲
کد خبرنگار: 2161
کد خبر: 84995880
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

امکان عبور بی‌دردسر گلستان از یخبندان با همراهی مردم

گرگان - ایرنا - همراهی مردم در صرفه‌جویی مصرف گاز ، رعایت موارد ایمنی در رانندگی و آمادگی دستگاه‌های خدمات‌رسان برای شرایط بحرانی سبب شد ساعات دشوار بروز یخبندان فراگیر استان گلستان با حداقل مشکل و با برقراری پایدار شبکه‌های انرژی به ویژه گاز در گلستان به پایان برسد.

به گزارش ایرنا ، پس از هشدارهای متعدد اداره‌کل هواشناسی گلستان در خصوص بروز یخبندان و کاهش شدید دما هوا در این استان طی روزهای سه شنبه تا جمعه، این رخداد جوی نمایان شدو با بارش‌ باران در شامگاه دوشنبه در گستره وسیعی از استان و بارش برف در مناطق کوهپایه‌ای و ارتفاعات سامانه سرد بارشی در این استان شمالی خودنمایی کرد.

تاکید ادارات خدمات رسان در حوزه برق ، گاز ، آب و همچین پلیس راه ، هلال احمر، راهداری و شهرداری‌ها مبنی بر ضرورت رعایت اصول ایمنی و همراهی مردم سبب شد تا بروز یخبندان مشکل محسوسی در این استان ایجاد نکند.

با وجود بارش برف در مناطق ییلاقی و محورهای کوهستانی گلستان با حضور موثر راهداران و نمک پاشی و برف‌روبی جاده ها، تردد در محورهای کوهستانی مانند توسکستان ، درازنو، خوش ییلاق و مناطق کوهستانی و ییلاقی مانند دهنه محمد آباد علی‌آبادکتول و زیارت گرگان برقرار بود و خودروهای عبوری توانستند با استفاده از زنجیر چرخ در این محورها تردد کنند .

با وجود بارش بیش از ۱۵ سانتیمتری برف در جاده های کوهستانی منتهی به روستاهای درازنو و شاهکوه، اختلالی در آمد و شد خودروها ایجاد نشد و گزارش ادارات برق ، گاز و آب منطقه‌ای هم بیانگر پایداری شبکه در همه مناطق گلستان است.

هرچند شامگاه دوشنبه و در دمای صفر درجه تعدادی از خانوارهای گرگانی گرفتار حریق واحد مسکونی خود شدند و چهار باب منزل دچار آتش سوزی شد اما با حضور به موقع آتش نشانان و نیروهای هلال احمر علاوه بر مهار آتش سوزی، مقادیر متنابهی اقلام زیستی و سرمایشی در اختیار حادثه دیدگان قرار گرفت.

سرهنگ محمود شهرکی رییس پلیس راه گلستان به خبرنگار ایرنا گفت: از زمان شروع یخبندان اخیر تاکنون شاهد همراهی مطلوب رانندگان با عوامل پلیس و رعایت مقررات ایمنی و تردد بودیم و حادثه و تصادف فوتی نداشتیم و حادثه جرحی منجر به آسیب دیدگی شدیدی هم در جاده‌های استان رخ نداد .

بر اساس گزارش ایستگاه‌های شرکت آب منطقه‌ای گلستان، بیشترین برف در استان طی از عصر یکشنبه تاکنون در درازنوی کردکوی نشست.

بر این اساس، در این مدت ۱۵ سانتی متر برف در ارتفاعات درازنوی کردکوی در جنوب غربی استان نشست و بیشترین باران به مقدار ۱۸ میلی متر در توسکستان گرگان بارید.

مدیرعامل شرکت گاز گلستان هم گفت: در شبانه روز گذشته به دنبال شدت گرفتن سرما، ۱.۵میلیون مترمکعب گاز بیشتر از سهمیه در استان مصرف شد.

علی طالبی افزود: پیش‌بینی ما تا ۴ میلیون مترمکعب مازاد مصرف گاز بود که با محدودیت‌هایی که برای برخی صنایع ایجاد شد و تعطیلی ادارات و مدارس، وضعیت تحت کنترل است.

با وجود آنکه شرکت گاز گلستان افزایش تا سقف ۴ میلیون مترمکعب گاز نسبت به روزهای قبل از فعالیت سامانه سرد اخیر را پیش‌بینی کرده بود مردم گلستان با مصرف بهینه کمتر از نصف این عدد و فقط حدود ۱.۵ میلیون متر مکعب افزایش مصرف داشتند و این امر سبب پایداری گاز شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان هم گفت: جاده‌های کوهستانی استان باز اما به سبب برف و یخبندان لغزنده است.

عادل مصدقی افزود: ۲۵ پایگاه زمستانه و ۳۰ گروه راهداری با تجهیزات کامل، آماده باش و در حال شن و نمک پاشی هستند تا امکان تردد برقرار بماند.

وی با اشاره به پیش بینی هواشناسی مبنی بر تداوم سرما و یخبندان، از مردم خواست که از سفرهای غیرضروری به‌خصوص در مسیرهای کوهستانی، خودداری کنند و در صورت اضطرار، تجهیزات زمستانی به خصوص زنجیر چرخ به همراه داشته باشند.

مدیرعامل آب و فاضلاب گلستان نیز از مردم خواست عایق‌بندی تاسیسات آب و فاضلاب (کنتور، لوله‌ها و شیر آلات آب) خود را به ویژه در مناطق کوهستانی کنترل کنند.

ایرج حیدریان گفت: مردم در صورت بروز حادثه در انشعابات آب و فاضلاب، مورد را به مرکز ارتباطات مردمی شرکت آب و فاضلاب استان گلستان به شماره ١٢٢ اعلام کنند.

معاون پیش بینی اداره کل هواشناسی گلستان هم با اشاره به خروج سامانه سرد و بارشی از این استان تا ظهر امروز(سه شنبه) گفت: بارش برف و باران در گلستان به پایان رسید

محمد کردجزی اظهار داشت:با اتمام بارش ها و صاف شدن آسمان، کاهش دما آغاز می شود به نحوی که در چند روز آینده روزانه بیش از ۱۵ ساعت در روز شاهد دمای زیر صفر در اکثر مناطق استان خواهیم بود.

وی گفت: سامانه بعدی بارشی از دوشنبه هفته آینده وارد گلستان می شودو در روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده شاهد افزایش محسوس دما خواهیم بود.

به دلیل ورود موج سرما و کاهش شدید دما و مدیریت در مصرف گاز، مراکز آموزشی و دستگاه‌های اجرایی گلستان به استثنای مراکز درمانی، امدادی انتظامی از دیروز سه‌شنبه به مدت سه روز تعطیل شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha