۲۱ دی ۱۴۰۱، ۱۱:۱۳
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 84995454
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

انتقاد بلژیک از سیاست‌های اقتصادی دولت بایدن

تهران- ایرنا- نخست وزیر بلژیک، دولت جو بایدن را متهم کرد که در چارچوب قانون کاهش تورم به دنبال جلب شرکت‌های اروپایی با وعده یارانه‌های سبز جدید است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، تارنمای روزنامه فایننشال تایمز نوشت: الکساندر دی کرو (Alexander De Croo) نخست وزیر بلژیک، آمریکا را متهم کرد که با استفاده از یک کارزار «تهاجمی» و با وعده های حمایتی طبق قانون جدید یارانه های سبز به دنبال فریب دادن شرکت های اروپایی برای سرمایه گذاری در آن سوی آتلانتیک (آمریکا) است.

دی کرو روز سه شنبه در نشست پارلمان اروپا گفت آمریکا به دنبال تضعیف صنایع اتحادیه اروپا با استفاده از قانون کاهش تورم است.

قانون کاهش تورم به عنوان یک طرح حمایتی به ارزش ۳۶۹ میلیارد یورو آگوست (مرداد/شهریور) گذشته در آمریکا تصویب شد.
نخست وزیر بلژیک در سمینار حزب سیاسی میانه روی متعلق به خود او در پارلمان اروپا گفت: شریک ما آمریکا به صنایع ما می گوید چرا در اروپا سرمایه گذاری می کنید؟ شما باید به آمریکا بیایید. آنها به زور به شرکت های آلمانی و بلژیکی می گویند در اروپا سرمایه گذاری نکنید، ما پیشنهاد بهتری داریم.

به نوشته فایننشال تایمز، دی کرو سپس به این روزنامه گفت آمریکایی ها «از قانون کاهش تورم به شیوه ای کاملا تهاجمی برای جلب سرمایه گذاری اروپایی ها استفاده می کنند. این یک بازی عادلانه نیست و نباید بعدا بگویند که ما تاثیر آن بر اروپا را فراموش کرده بودیم. منظور من این است که آنها (آمریکایی ها) کاملا از تاثیر این قانون بر اروپا آگاه هستند.

نخست وزیر بلژیک گفت که با شرکت های شیمیایی و فولاد بلژیک تماس هایی گرفته شده است. اما گفت نمی داند که آیا دولت فدرال، ایالت های آمریکا یا مشاوران سرمایه گذاری بخش خصوصی این تماس ها را انجام داده اند یا خیر.

با این حال یکی دیگر از مقامات اتحادیه اروپا گفته است که این نگرانی توسط رهبران دیگر اروپایی نیز مطرح شده است و به عنوان یک کارزار هماهنگ از سوی آمریکا قلمداد می شود.

بسیاری از یارانه هایی که به موجب قانون کاهش تورم اعطا می شوند فقط در اختیار شرکت هایی قرار می گیرند که در آمریکا فعالیت یا تولید می کنند. دولت بایدن گفته است که تلاش خواهد کرد راه هایی برای دسترسی شرکت های اروپایی به برخی از یارانه ها از طریق اجرای این قانون پیدا کند.

انتقاد بلژیک از سیاست‌های اقتصادی دولت بایدن

دی کرو گفت که تنها پاسخ به اقدام «ناعادلانه» آمریکا، ارائه یارانه های مشابه است.

الهام قادری (Ilham Kadri) مدیر اجرایی فرانسوی- مغربی شرکت سولوی (Solvay) تولید کننده مواد شیمیایی در بلژیک، در همین نشست تدوین قانون کاهش تورم اروپایی را خواستار شد.
نخست وزیر بلژیک همچنین واشنگتن را به «مرعوب کردن» هلند برای اعمال ممنوعیت صادرات تجهیزات ساخت تراشه های پیشرفته سیلیکونی به چین متهم کرد.

وی گفت: آمریکا در حال مذاکره با هلندی ها و ژاپنی ها و سایر کشورهای تولید کننده دستگاه های ساخت تراشه های پیشرفته است. منافع آمریکا همیشه مطابق با منافع اتحادیه اروپا نیست.

نخست وزیر بلژیک اظهار داشت: هلند «منزوی» شده است و باید برای مقاومت در مقابل خواسته آمریکا، با بروکسل همکاری کند.

وی افزود: برخی از شرکای ما علاقه ای به اتحادیه اروپا ندارند. چرا آنها به اتحادیه اروپا علاقه ندارند؟ مرعوب کردن یک کشور کوچک آسان است اما فشار بر گروهی که در آن ۲۷ کشور عضو هستند دشوار است، نقطه قوت ما در اتحاد ما نهفته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha